Firmy spoza UE nie zbudują A2. GDDKiA podjęła decyzję
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 łączącego Białą Podlaską i Kijowiec. Warto zaznaczyć, że jest to pierwszy przetarg, w którym GDDKiA uwzględniła wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r., który pozwala na niedopuszczenie ofert wykonawców spoza UE.

W skrócie
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Białą Podlaską a Kijowcem, uwzględniając wyrok TSUE z 2024 roku.
- Nowa część autostrady będzie miała dwie jezdnie z możliwością dobudowy trzeciego pasa oraz infrastrukturę, taką jak oświetlenie czy ścieżki rowerowe.
- Z czterech odcinków budowy pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską trzy są w realizacji.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Zakres prac nowego odcinka A2
Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, ale także wybudowanie nowego odcinka autostrady A2 między węzłem Biała Podlaska a miejscowością Kijowiec. Trasa będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a przewidziana rezerwa terenowa pozwoli w przyszłości na dobudowanie trzeciego pasa.
W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, drogi dla ruchu lokalnego, systemy odwodnienia, oświetlenie, a także infrastruktura pieszo-rowerowa.
A2 na wschód od stolicy. Prace trwają
Z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są obecnie w trakcie realizacji, natomiast dla fragmentu Swory - Biała Podlaska wydano już pozwolenie na użytkowanie. Kierowcy będą mogli skorzystać z tej trasy dopiero po ukończeniu prac na pozostałych odcinkach.
Na trasie między Siedlcami a Sworami wykonawcy kontynuują układanie kolejnych warstw nawierzchni oraz prace przy obiektach inżynierskich. Trwa również montaż siatek ogrodzeniowych, ekranów akustycznych i barier energochłonnych. Zaawansowanie prac jest na różnym etapie, co bezpośrednio wynika z różnych terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na rozpoczęcie prac i przedstawia się następująco:
• Siedlce Południe - Malinowiec: 73 proc.
• Malinowiec - Łukowisko: 60 proc.
• Łukowisko - Swory: 63 proc.

GDDKiA jeszcze w tym roku odda do użytku ponad 67 km autostrady A2
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że jeszcze w 2025 r. kierowcy zyskają dostęp do ponad 67 km nowo wybudowanej autostrady A2. Dodatkowo trwają obecnie prace nad przedłużeniem tej autostrady od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km. W toku jest również postępowanie przetargowe na projekt i budowę odcinka Kijowiec - Dobryń liczącego 9,3 km. Zadania te są w trakcie procedury uzyskania decyzji ZRID.
Co z przebudową autostrady A2 na zachód od Warszawy?
GDDKiA przygotowuje rozbudowę autostrady A2 na odcinku między Łodzią a Warszawą. Plany obejmują poszerzenie aż 89 km trasy o dodatkowy pas ruchu. W kwietniu 2025 r. Wojewoda Mazowiecki wydał dwie decyzje ZRID - pierwsza dotyczy odcinka od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki. Druga obejmuje dalszy fragment, który kończy się na węźle Konotopa.
Docelowo autostrada A2 ma mieć po trzy pasy ruchu na odcinkach od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a także po cztery pasy ruchu od węzła Pruszków do węzła Konotopa. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na rozbudowę trasy zaraz po otrzymaniu decyzji ZRID.
To pierwszy przetarg GDDKiA uwzględniający wyrok TSUE
To pierwszy przetarg GDDKiA, w którym uwzględniono wyrok TSUE z 22 października 2024 r., dający zamawiającym możliwość niedopuszczenia do przetargu ofert składanych przez wykonawców z siedzibą w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych.