To będzie nowy kręgosłup Polski. Z Warszawy do Szczecina jedną drogą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu wniosku o wydanie decyzji ZRID dla budowy 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S10 na trasie Witankowo–Piła Północ. Docelowo droga ekspresowa S10 stanie się strategicznym połączeniem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem a aglomeracją warszawską.

W skrócie
- GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji ZRID dla budowy odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Witankowem a Piłą Północ.
- Budowa trasy zapewni strategiczne połączenie komunikacyjne pomiędzy Szczecinem a aglomeracją warszawską.
- Inwestycja obejmuje m.in. budowę węzłów, wiaduktów, estakad oraz przejść dla zwierząt.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Droga ekspresowa S10, która w przyszłości osiągnie około 460 km długości jest określana mianem nowego kręgosłupa transportowego północnej Polski. Trasa połączy Szczecin z aglomeracją warszawską, prowadząc przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Zapewni bezpośrednie połączenie między województwami: zachodniopomorskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim oraz mazowieckim, a także stworzy alternatywną trasę transportową biegnącą na północ od autostrady A2.
Budowa drogi S10 przyspieszyła. Złożono ważny wniosek
Kierowcy mogą obecnie korzystać z ponad 70 kilometrów trasy ekspresowej S10, a w ostatnim czasie tempo realizacji całej inwestycji znacząco przyspieszyło. Do etapu realizacji trafiają kolejne kluczowe odcinki, w tym istotny fragment pomiędzy Witankowem a Piłą Północ. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w związku z planowaną budową złożono już wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Trasa połączy koniec obwodnicy Wałcza z węzłem Piła Północ
Około 13-kilometrowy odcinek drogi połączy koniec obwodnicy Wałcza z węzłem Piła Północ, gdzie przecinać się będą trasy S10 i S11. Trasa ominie miejscowości Nowa i Stara Łubianka, prowadząc przez tereny leśne oraz w pobliżu zbiorników Koszyckiego i Zalew. W ramach inwestycji planowana jest budowa węzłów Stara Łubianka i Piła Północ (z pełnym układem komunikacyjnym), sześciu wiaduktów, czterech estakad, dwóch przejść dla zwierząt, a także pary MOP-ów z przewidzianą rezerwą pod stację paliw i restaurację.
Kierowcy skorzystają z nowej trasy już w 2028 roku
Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obowiązującego do 2030 roku. Jeśli procedury administracyjne i budowlane przebiegną bez zakłóceń, kierowcy będą mogli skorzystać z nowego odcinka drogi w drugim kwartale 2028 roku. Całkowity czas przewidziany na realizację zadania wynosi 22 miesiące, nie wliczając przerw zimowych.
Wkrótce kolejne wnioski w sprawie budowy drogi S10
Jednocześnie drogowcy zaznaczają, że w ciągu najbliższych dwóch miesięcy planowane jest złożenie wniosków dla kolejnych trzech odcinków:
- Stargard - Suchań
- Recz - Cybowo
- Cybowo - Łowicz Wałecki
Zakończenie etapu projektowania odcinka Łowicz Wałecki - Piecnik planowane jest na wrzesień bieżącego roku. Natomiast pod koniec roku przewidywane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo, którego realizacja została formalnie zatwierdzona w styczniu poprzez podpisanie umowy.