Z Kołobrzegu na Śląsk w pięć godzin. Wpłynął ważny wniosek GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do wojewody wielkopolskiej o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S11 Oborniki-Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Cała trasa S11 ma w przyszłości pozwolić na przejechanie z Pomorza na Śląsk w pięć godzin.

W skrócie
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o zezwolenie na budowę drogi ekspresowej S11 między Obornikami a Poznaniem.
- Inwestycja obejmuje budowę 22-kilometrowego odcinka drogi oraz mostu przez Wartę.
- Cała trasa S11 połączy Pomorze ze Śląskiem, umożliwiając przejazd w pięć godzin.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
W październiku ubiegłego roku ogłoszono przetarg na budowę 22-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S11. Na początku maja bieżącego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała najkorzystniejszą ofertę, którą przedstawiło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud - jej wartość wynosi niemal 853,5 miliona złotych. Obecnie do Wojewody Wielkopolskiej został złożony wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację tej inwestycji drogowej.
Ważny wniosek w sprawie drogi ekspresowej S11
Jak przekazali przedstawiciele GDDKiA, uzyskanie decyzji ZRID umożliwi przekazanie wykonawcy terenu budowy oraz rozpoczęcie prac budowlanych. Planowana droga ekspresowa S11 zostanie poprowadzona na wschód od miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki, natomiast po zachodniej stronie ominie Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Trasa została zaprojektowana w taki sposób, by ominąć obszary Natura 2000 w rejonie rzeki Warty. W okolicach Obornik przewidziana jest budowa nowego mostu, który zapewni bezpieczne przejście przez Wartę w ciągu drogi S11.

Inwestycja przewiduje m.in.:
- budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
- budowę węzłów drogowych: Oborniki oraz Chludowo,
- budowę dróg/dodatkowych jezdni do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego,
- przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową,
- budowę 38 obiektów inżynierskich,
- budowę miejsc obsługi podróżnych Oborniki Wschód oraz Oborniki Zachód,
- budowę Obwodu Utrzymania Drogowego.
Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r.
Z Pomorza na Śląsk w 5 godzin. 620 km łącznej trasy
Do 2030 roku planowane jest zakończenie budowy całej trasy S11, która połączy Kołobrzeg na Pomorzu Środkowym z Aglomeracją Śląską, prowadząc m.in. przez Piłę, Poznań i Kępno. Po oddaniu wszystkich odcinków długość trasy przekroczy 580 km, a uwzględniając wspólny przebieg z drogą ekspresową S6 między Kołobrzegiem a Koszalinem (około 35,5 km), jej łączna długość wyniesie niemal 620 km.
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji jedynie nieco ponad 150 kilometrów trasy. W zależności od etapu zaawansowania, pozostałe odcinki są już ukończone lub trwają na nich prace przygotowawcze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że w niedalekiej przyszłości przejazd samochodem osobowym z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie, gdzie trasa S11 połączy się z autostradą A1, zajmie nieco ponad pięć godzin.