Droga ekspresowa S1 na finiszu. Nowe odcinki i zmiany w ruchu na Śląsku

Paula Lazarek

Budowa nowych odcinków drogi ekspresowej S1 wkracza w decydującą fazę. Trasa, która połączy autostradę A1 z granicą ze Słowacją w Zwardoniu, wkrótce będzie gotowa w pełnym kształcie.

Budowa nowych odcinków drogi ekspresowej S1 wkracza w decydującą fazę.
Budowa nowych odcinków drogi ekspresowej S1 wkracza w decydującą fazę. © Krzysztof Pączkowski studiowizjer.plmateriały prasowe

Ostatnie prace na S1 - kluczowa trasa dla kierowców

Prace są zaawansowane na kilku odcinkach jednocześnie, a pierwsze z nich zostaną oddane do użytku jeszcze w 2025 roku. Cała inwestycja zmieni układ komunikacyjny województwa śląskiego i częściowo małopolskiego, eliminując dotychczasowe wąskie gardła oraz usprawniając dojazd do południowej granicy kraju.

Nowe odcinki drogi ekspresowej S1 – co się zmienia?© Krzysztof Pączkowski studiowizjer.plmateriały prasowe

Nowe odcinki drogi ekspresowej S1 - co się zmienia?

Największe zmiany dotyczą środkowej i południowej części trasy. Kluczowe odcinki w budowie to:

  • Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km) - zupełnie nowa trasa, omijająca dotychczasowe, zatłoczone fragmenty DK1. W ramach inwestycji powstaje m.in. nowa obwodnica Bierunia.
  • Obejście Węgierskiej Górki (8,5 km) - jeden z najbardziej wymagających odcinków, z dwoma tunelami i estakadą. Zaawansowanie prac wynosi ponad 90%, a otwarcie planowane jest na koniec 2025 roku.
  • Odcinek od Oświęcimia do Dankowic (15,8 km) - ukończony w 90%, planowane otwarcie w III kwartale 2025 roku.
  • Odcinek Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (12 km) - trasa na ukończeniu, oddanie do ruchu nastąpi pod koniec 2025 roku.
  • Bieruń - Oświęcim (2,9 km) - nowy fragment ekspresówki z obwodnicą Bierunia. Prace trwają, zakończenie przewidziano na 2026 rok.

Po zakończeniu wszystkich prac droga ekspresowa S1 będzie miała 133 km długości i stanie się głównym połączeniem Śląska z południową Europą.

S1 odciąży ruch w regionie. Tychy, Pszczyna i Czechowice-Dziedzice odetchną

Obecnie duża część ruchu tranzytowego odbywa się przez mocno obciążone drogi krajowe i miejskie odcinki DK1. Po zakończeniu budowy nowego przebiegu S1 sytuacja zmieni się diametralnie.

Nowa trasa pozwoli na:

  • Skrócenie czasu przejazdu z Katowic do Bielska-Białej i granicy ze Słowacją.
  • Odciążenie dotychczasowych tras przebiegających przez Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice, które tracą status drogi krajowej.
  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa poprzez eliminację skrzyżowań i przejść dla pieszych na starej DK1.
  • Kierowcy ciężarówek, którzy dotąd musieli przebijać się przez miejskie odcinki DK1, zyskają wygodne połączenie, a mieszkańcy regionu odczują znaczną poprawę komfortu życia.
Kiedy pojedziemy nową S1?© Krzysztof Pączkowski studiowizjer.plmateriały prasowe

Kiedy pojedziemy nową S1?

W pierwszej kolejności otwarte zostaną południowe odcinki trasy:

  • III kwartał 2025 - Oświęcim - Dankowice.
  • IV kwartał 2025 - Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów.
  • IV kwartał 2025 - jedna jezdnia Bieruń - Oświęcim.
  • 2026 - ukończenie odcinków Mysłowice - Oświęcim i Bieruń - Oświęcim.

Droga ekspresowa S1 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w południowej Polsce. Po zakończeniu budowy zapewni szybkie połączenie między A1 i S52 a południową granicą kraju, ułatwi tranzyt oraz odciąży lokalne drogi.

Kierowcy mogą liczyć na nowoczesną infrastrukturę, a mieszkańcy miast przy starej DK1 - na mniejszy ruch i lepsze warunki życia. Wiele wskazuje na to, że już w 2025 roku podróżowanie przez Śląsk będzie łatwiejsze i bardziej komfortowe niż kiedykolwiek wcześniej.

Mercedes CLA nowej generacjiSzczepan MroczekINTERIA.PL