Nowa droga krajowa nad Bałtykiem. Poprowadzi do elektrowni jądrowej

Fragment nowej drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej cieszy się sporym zainteresowaniem wśród potencjalnych wykonawców. W przetargu na jego realizację wpłynęło aż 11 ofert. Trasa będzie miała znaczenie nie tylko strategiczne. Ułatwi podróżowanie nad Bałtyk.

Aż 11 ofert wpłynęło w przetargu na realizację odcinka drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej.
Aż 11 ofert wpłynęło w przetargu na realizację odcinka drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej.GDDKiA/MAREK MALISZEWSKIReporter

Jak będzie wyglądać nowa droga krajowa?

Realizację nowej drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino" podzielono na dwa zadania: ok. 11-kilometrowy odcinek od Lubiatowa do DW213 i ok.15-kilometrowy odcinek od DW213 do węzła Łęczyc na S6.

Ponadto w ramach obecnie tworzonej drogi S6 Leśnice – Bożepole Wielkie stworzony zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach i drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Trasa o przekroju 1x2 w klasie drogi głównej ruchu przyspieszonego projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć drogę S6 z elektrownią. Jeszcze pod koniec 2024 roku GDDKiA otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka Lubiatowo – DW213, a w przypadku fragmentu DW213 – węzeł Łęczyce na początku 2025 r.

11 firm chętnych na wybudowanie fragmentu drogi do elektrowni

Przetarg na wyłonienie wykonawcy drugiego z odcinków został ogłoszony w sierpniu 2024 roku. Inwestycja cieszy się sporym zainteresowaniem firm budowlanych, czego najlepszym dowodem jest fakt, że chęć realizacji zadania zgłosiło 11 potencjalnych wykonawców.

Głównym kryterium przy wyborze oferty jest cena – jej waga to 60 proc. Pod uwagę będą brane również kryteria pozacenowe związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe oraz ich wyposażenie (30 proc.) oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.). GDDKiA zarezerwowała sobie na tę inwestycję 417 mln zł. Propozycje firm zainteresowanych realizacją są znacznie poniżej tej kwoty – najniższa opiewa na kwotę blisko 200 mln zł, najwyższa natomiast na 289 mln zł.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkownie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy. Oczywiście do czasu realizacji nie wliczane są okresy zimowe trwające od 16 grudnia do 15 marca. GDDKiA planuje podpisać umowę w drugim kwartale 2025 roku. Prace na budowie natomiast planowo mają zakończyć się w drugim kwartale 2028 r.

Nowa droga krajowa ułatwi dojazd nad Morze Bałtyckie

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że budowa drogi do elektrowni jądrowej jest ważna nie tylko z perspektywy strategicznej, ale także z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość, odciąży drogi lokalne i skróci czas przejazdu między Trójmiastem i miejscowościami gminy Choczewo. Będzie ona miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?