Znad Bałtyku do Czech w ekspresowym tempie. Ruszyła kolejna budowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że uzyskała zgodę na rozpoczęcie budowy około 10-kilometrowego odcinka drogi S1 Mysłowice – Bieruń. Oznacza to, że cały fragment trasy ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą wkracza w etap realizacji prac budowlanych. Co to oznacza dla kierowców?

Znad Bałtyku do Czech w ekspresowym tempie. Ruszyła kolejna budowa
Znad Bałtyku do Czech w ekspresowym tempie. Ruszyła kolejna budowa bbialeckaGDDKiA

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Pyrzowic do Zwardonia jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Trasa ta będzie kluczowym połączeniem między krajami basenu Morza Bałtyckiego a państwami południowej Europy. S1 połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą słowacką w Zwardoniu, gdzie połączy się ze słowacką autostradą D3, usprawniając międzynarodowy transport drogowy.

S1 Mysłowice – Bieruń. Wreszcie ruszają prace

GDDKiA poinformowała, że niemal cały 40-kilometrowy odcinek drogi S1 w województwie śląskim znajduje się już w fazie realizacji. Ostatnim krokiem było uzyskanie zgody na budowę fragmentu Mysłowice – Bieruń, który stanowi kluczowy odcinek trasy między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe – Kosztowy II i Lędziny, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, a także 12 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy na realizację tego projektu wynosi prawie 490 mln zł.

Początkowo zakończenie prac na tym odcinku planowano na październik 2025 roku. Jednak proces uzyskania decyzji ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej) znacząco się wydłużył. Wniosek w tej sprawie trafił do Wojewody Śląskiego 28 kwietnia 2023 roku, ale jego rozpatrzenie przeciągnęło się. Wszystko to sprawiło, że decyzja ZRID została wydana dopiero w styczniu 2025 r. W efekcie główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym.

S1 od Oświęcimia do Dankowic. Na jakim etapie jest inwestycja?

To jednak nie wszystko. Choć większość budowanej drogi S1 przebiega w województwie śląskim, wyjątek stanowi niespełna 5-kilometrowy odcinek od Oświęcimia do Dankowic, który leży w województwie małopolskim. Umowa z wykonawcą na projekt tego fragmentu została podpisana 14 maja 2020 roku, a 15 września 2022 roku przekazano wykonawcy teren budowy.

W ramach inwestycji na odcinku od Oświęcimia do Dankowic powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu, z rezerwą na trzeci pas w pasie dzielącym. Planowane są także trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze) oraz drogi towarzyszące ekspresówce i te obsługujące tereny przyległe. Pierwotna wartość umowy wynosiła blisko 990 mln zł, jednak po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji, wartość inwestycji wzrosła do niemal 1,2 mld zł.

Droga S1 w woj. śląskim. Kiedy oddanie do ruchu?

W pierwszej kolejności kierowcy będą mogli korzystać z południowych odcinków drogi S1. Przewiduje się, że odcinek od Oświęcimia do Bielska-Białej zostanie oddany do ruchu w III kwartale br. Kolejnym udostępnionym odcinkiem będzie fragment Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, który ma zostać otwarty w IV kwartale br.

Zakończenie prac nad odcinkami drogi S1 od Mysłowic do Oświęcimia i ich udostępnienie w pełnym, dwujezdniowym przekroju planowane jest na koniec 2026 roku. Poprawę funkcjonalności całego układu drogowego S1 umożliwi także udostępnienie części obwodnicy Oświęcimia, realizowanej przez krakowski Oddział GDDKiA.

Wjechała na ekspresówkę "pod prąd". Odpowie przed sądemPolicjaPolicja