Jest decyzja w sprawie kolejnego odcinka S1. Wkrótce ruszy budowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu zezwolenia na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1. Konkretnie mowa o fragmencie od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 została podpisana 30 listopada 2021 roku. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 212 mln zł. Co to oznacza dla kierowców?

Jest decyzja w sprawie kolejnego odcinka S1. Wkrótce ruszy budowa
Jest decyzja w sprawie kolejnego odcinka S1. Wkrótce ruszy budowa GDDKiA

GDDKiA pochwaliła się zezwoleniem na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1, która w przyszłości stanie się ważną częścią europejskiego korytarza drogowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Inwestycja obejmuje budowę niemal 3-kilometrowego fragmentu trasy pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim. Jednocześnie wykonawca zobowiązał się do wybudowania nowego odcinka drogi krajowej w ciągu DK44 o długości ok. 2,7 km oraz dodatkowej jezdni do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, 20 sierpnia teren budowy zostanie przekazany wykonawcy, co będzie się wiązało z oficjalnym rozpoczęciem prac.

Opóźnienia w realizacji to wynik procedur administracyjnych

Na decyzję w sprawie realizacji budowy drogowcy czekali od 23 stycznia 2023 roku. Powodem opóźnień miały być przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Jak zaznaczają urzędnicy - w kolejce wciąż czekają decyzję w sprawie budowy odcinka od Mysłowic do Bierunia. Zgodnie z przewidywaniami zgoda na realizację tego punktu trasy powinna zostać wydana w październiku br. Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych.

Łączna wartość umów na realizację odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wynosi blisko 2,3 mld zł. Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w III kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to II kwartał 2025 r.

Priorytetem jest dokończenie budowy całej S1

To jednak nie koniec. Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - priorytetem jest dokończenie budowy całej S1, jak i pozostałych głównych ciągów transportowych w woj. śląskim. Działania te wymagają dużych środków oraz nakładów pracy. Przebudowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Dąbrowa Górnicza - Lędziny będzie realizowana w dotychczasowym przekroju, zgodnie z posiadanymi Programami Inwestycji. Po ukończeniu wszystkich odcinków S1 możliwa będzie miarodajna analiza rozkładu ruchu na tej trasie. Na tej podstawie będą mogły zostać podjęte decyzje o ewentualnej rozbudowie S1 o dodatkowy pas.

Przewidywane zakończenie robót

  • Odcinek I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła) na dzień 4 października 2025 r.
  • Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na dzień 15 grudnia 2024 r.
  • Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice na dzień 5 czerwca 2025 r.
  • Odcinek III Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) na dzień 16 sierpnia 2024 r.
Volvo szuka ponad 400 Polaków do pracy. Szef oddziału zdradził, kogo potrzebująINTERIA.PL