Jest decyzja w sprawie kolejnego odcinka S1. Wkrótce ruszy budowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o otrzymaniu zezwolenia na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1. Konkretnie mowa o fragmencie od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 została podpisana 30 listopada 2021 roku. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 212 mln zł. Co to oznacza dla kierowców?

GDDKiA pochwaliła się zezwoleniem na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1, która w przyszłości stanie się ważną częścią europejskiego korytarza drogowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Inwestycja obejmuje budowę niemal 3-kilometrowego fragmentu trasy pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim. Jednocześnie wykonawca zobowiązał się do wybudowania nowego odcinka drogi krajowej w ciągu DK44 o długości ok. 2,7 km oraz dodatkowej jezdni do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, 20 sierpnia teren budowy zostanie przekazany wykonawcy, co będzie się wiązało z oficjalnym rozpoczęciem prac.
Opóźnienia w realizacji to wynik procedur administracyjnych
Na decyzję w sprawie realizacji budowy drogowcy czekali od 23 stycznia 2023 roku. Powodem opóźnień miały być przedłużające się procedury administracyjne, w tym uzyskanie decyzji wodnoprawnej oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Jak zaznaczają urzędnicy - w kolejce wciąż czekają decyzję w sprawie budowy odcinka od Mysłowic do Bierunia. Zgodnie z przewidywaniami zgoda na realizację tego punktu trasy powinna zostać wydana w październiku br. Wtedy też wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych.
Łączna wartość umów na realizację odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wynosi blisko 2,3 mld zł. Zgodnie z szacunkami GDDKiA zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w III kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to II kwartał 2025 r.
Priorytetem jest dokończenie budowy całej S1
To jednak nie koniec. Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - priorytetem jest dokończenie budowy całej S1, jak i pozostałych głównych ciągów transportowych w woj. śląskim. Działania te wymagają dużych środków oraz nakładów pracy. Przebudowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Dąbrowa Górnicza - Lędziny będzie realizowana w dotychczasowym przekroju, zgodnie z posiadanymi Programami Inwestycji. Po ukończeniu wszystkich odcinków S1 możliwa będzie miarodajna analiza rozkładu ruchu na tej trasie. Na tej podstawie będą mogły zostać podjęte decyzje o ewentualnej rozbudowie S1 o dodatkowy pas.
Przewidywane zakończenie robót
- Odcinek I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła) na dzień 4 października 2025 r.
- Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na dzień 15 grudnia 2024 r.
- Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice na dzień 5 czerwca 2025 r.
- Odcinek III Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) na dzień 16 sierpnia 2024 r.