Łatwiejsza podróż znad morza w góry – kolejne odcinki S7 już oddane
Artykuł sponsorowany
Zaczęliśmy ferie zimowe – czas, gdy miłośnicy narciarskich szaleństw tłumnie ruszają w kierunku górskich stoków. Tegoroczne podróże na szczęście będą znacznie łatwiejsze i bezpieczniejsze dzięki nowemu odcinkowi drogi ekspresowej S7, który oddano do użytku w grudniu 2024 roku. Trasa, nazywana „siódemką”, łączy północ i południe Polski, pozwalając na szybkie i wygodne przemieszczanie się między Pomorzem a Małopolską. Nowo oddane odcinki wprowadzą ogromną zmianę na korzyść podróżnych – mniej korków, krótszy czas przejazdu i wyższy komfort podróży. Inwestycja ta to jednak nie tylko korzyści dla turystów, ale także dla gospodarki i rozwoju całego kraju.
Nowe odcinki S7
Cała trasa S7 wynosi obecnie około 750 kilometrów i jest jedną z najważniejszych osi komunikacyjnych w Polsce – dłuższa będzie już tylko trasa S8. „Ekspresówka” biegnie od Gdańska przez Elbląg, Ostródę, Warszawę, Radom, Kielce i Kraków, aż do Rabki na granicy polsko-słowackiej. Odcinki Widoma - Kraków (udostępniony kierowcom pod koniec grudnia 2024 roku) oraz Miechów – Szczepanowice, zrealizowane przy wsparciu funduszy unijnych, stanowią ważne połączenie komunikacyjne, które znacznie ułatwia dotarcie na południe Polski. W budowie pozostają jeszcze odcinki S7 w okolicy Warszawy (Płońsk - Czosnów) i Krakowa (Widoma - Nowa Huta).
Dzięki nowej infrastrukturze kierowcy mogą teraz przejechać z Gdańska do Krakowa już w około 5 godzin, co jeszcze kilka lat temu było niemożliwe. Trasa S7 staje się także kluczowym połączeniem dla ruchu towarowego, znacznie skracając czas przewozu i zwiększając jego efektywność.
Budowa zrealizowana dzięki funduszom z Unii Europejskiej
Realizacja tej kluczowej inwestycji była możliwa dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oraz jego poprzedników: Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020. Środki te umożliwiły sfinansowanie wielu odcinków trasy S7.
Na przykład, odcinek trasy Elbląg - Miłomłyn powstał już w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, dzięki środkom z Programu Infrastruktura i Środowisko. Na realizację tego projektu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pozyskała ponad 1,4 miliarda zł unijnego dofinansowania. Ta inwestycja, która zmieniła komfort podróżowania przez województwo warmińsko-mazurskie, obejmowała budowę: węzłów drogowych, mostów (w tym charakterystycznego czerwonego Mostu Niepodległości), wiaduktów, przepustów drogowych, dróg dojazdowych, ekranów akustycznych, sieci rowów melioracyjnych i systemu odwodnienia drogi ekspresowej, a także Miejsc Obsługi Podróżnych (tzw. MOP-ów).
Następnie, w perspektywie lat 2014-2020 zrealizowano kilkanaście projektów dodatkowych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7, aby w obecnej perspektywie kontynuować tę inwestycję.
Odcinek Widoma - Kraków zrealizowano dzięki środkom zarówno z Programu Infrastruktura i Środowisko, jak i z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Całe dofinansowanie unijne przeznaczone na ten odcinek to ok. 1 miliard zł.
Ponad 13-kilometrowy odcinek Widoma - Kraków otwarto 23 grudnia 2024 r. Do budowy tej trasy, według informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykorzystano aż 210 tysięcy ton mas bitumicznych. W trakcie realizacji projektu powstało także 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17,2 miliona litrów, a także 4 węzły drogowe umożliwiające rozprowadzenie ruchu do pobliskich miejscowości i dróg dojazdowych.
Cztery miesiące wcześniej oddano do użytku ponad 5-kilometorwy fragment trasy między Miechowem a Szczepanowicami. Na ten cel pozyskano ponad 118 milionów złotych unijnego dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. W ramach projektu zbudowano przepusty drogowe będące jednocześnie przejściami dla zwierząt. Powstały także drogi dojazdowe, system oczyszczania i odprowadzania wód deszczowych, system oświetlenia i ekrany akustyczne.
Prace nad trasą S7 to dowód na to, jak skutecznie Polska wykorzystuje fundusze unijne do modernizacji infrastruktury drogowej. W efekcie powstaje nowoczesna sieć transportowa, która nie tylko wspiera rozwój regionalny, ale także zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróży.
Korzyści dla turystyki i gospodarki
Obecność tego typu nowoczesnej drogi ekspresowa znacząco wpływa na rozwój krajowej turystyki. Można spodziewać się, że wygodniejsze połączenie między Pomorzem a Małopolską sprawi, że więcej osób zdecyduje się na wyjazd w góry lub nad morze. Lepsza mobilność oznacza większy ruch w: ośrodkach narciarskich, hotelach, restauracjach i kurortach. Wzrost liczby turystów to nie tylko korzyść dla branży hotelarskiej, ale także dla lokalnych przedsiębiorstw, które obsługują ruch turystyczny.
Warto podkreślić, że droga S7 to część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, co oznacza, że ma kluczowe znaczenie dla międzynarodowego ruchu towarowego. Trasa S7 wpisuje się w jeden z najważniejszych korytarzy tej sieci – Korytarz Bałtyk-Adriatyk. Łączy on porty nad Bałtykiem, takie jak Gdańsk i Gdynia, z regionami Europy Środkowej i Południowej, prowadząc w kierunku krajów adriatyckich, takich jak Słowenia czy Włochy. Większa przepustowość trasy pozwala także na szybszy przewóz towarów, co wspiera eksport i import oraz pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy Polski.
Artykuł sponsorowany