Nowa droga ekspresowa połączy Kraków z Bielsko-Białą. Rusza przetarg
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu przetargu na realizację pierwszego odcinka tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. 61-kilometrowa trasa połączy Bielsko-Białą oraz miasta leżące wzdłuż DK52 z Zakopianką w Głogoczowie, a więc umożliwi szybki i bezkolizyjny dojazd niemal do samego Krakowa. Budowa będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
Spis treści:
Droga ekspresowa S52 z Bielska-Białej do Głogoczowa jest nazywana Beskidzką Drogą Integracyjną i pobiegnie nowym śladem. Trasa, która docelowo mierzyć będzie 61 km, znacząco przyspieszy przejazd między Bielsko-Białą a Krakowem, łącząc jednocześnie okoliczne miejscowości leżące wzdłuż dotychczasowej drogi krajowej 52.
Jest przetarg na pierwszy fragment drogi S52
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ogłoszono przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę odcinka S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Będzie to wysunięty najbardziej na zachód fragment drogi, który stanowi także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ponad połowa z 16 km tego fragmentu będzie biegła w województwie śląskim.
To dopiero początek przetargów na budowę S52
GDDKiA zaznacza, że to kolejny już przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Pierwsze postępowanie musiało zostać unieważnione wiosną 2024 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert.
Ogłoszenie kolejnego przetargu, dotyczącego 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską, jest planowane w najbliższym czasie.
Beskidzka Droga Integracyjna. Przebieg oraz data realizacji
Nowa droga będzie położona w nowym śladzie z uwzględnieniem budowy dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
W obrębie inwestycji powstanie 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. Cała realizacja została podzielona na sześć poszczególnych części:
- I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km
- II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km
- III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km
- IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km
- V węzeł Jaroszowice (bez węzła) – węzeł Kalwaria Wschód 15,56 km
- VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km
Dotychczas droga ekspresowa S52 ma dwa funkcjonujące odcinki – od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Cała trasa powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).