Wieża z kopułą. Nowy radar stanął przy autostradzie A4

Kierowcy podróżujący autostradą A4 w okolicach Góry Świętej Anny zastanawiają się, czym jest widoczna z drogi, imponujących rozmiarów, wieża z czerwoną kulą na szczycie. Mało kto wie, że tajemniczy obiekt, przypominający nieco - oddaloną blisko 300 km od wybrzeża - latarnię morską, to najnowszy powód do dumy służby meteorologiczno-hydrologicznej. Radar pogodowy systemu POLRAD.

Nowy radar meteorologiczny na Górze Świętej Anny zlokalizowany jest ledwie kilkadziesiąt metrów od autostrady A4. Doskonale widać go chociażby z pobliskiego Miejsca Obsługi Podróżnych. Trudno go przeoczyć, bo imponująca żelbetonowa konstrukcja mierzy ponad 40 metrów wysokości. Uroczyste uruchomienie stacji, w którym uczestniczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak, odbyło się 26 lipca 2024 roku. 

Nowy radar na Górze Świętej Anny. Nie służy do karania kierowców

Umieszczone tuż przy autostradzie radary raczej nie wzbudzają zachwytu kierowców, ale w tym przypadku nie chodzi o karanie amatorów szybkiej jazdy lecz ostrzeganie mieszkańców Opolszczyzny i Małopolski przed niebezpiecznymi zjawiskami atmosferycznymi. Takimi, jak np. tornado, które w 2008 roku spustoszyło wsie Balcarzowice, Sieroniowice i Błotnicę Strzelecką. Właśnie wtedy podjęto decyzję o inwestycji w obiekt, który pozwalałby dokładnie monitorować zjawiska zachodzące w najniższej warstwie atmosfery. 

Reklama

Lokalizacja nowego radaru meteorologicznego  - tuż przy autostradzie A4 na Górze Świętej Anny - nie jest przypadkowa. Szczyt umiejscowiony jest pomiędzy dwoma dużymi pasmami górskimi - Karpatami i Sudetami, w miejscu gdzie panują dogodne warunki do tworzenia się niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych. Lokalizację wybrano bardzo skrupulatnie - usytuowanie radaru w tym miejscu pozwala stosunkowo wcześnie ostrzegać mieszkańców o zagrożeniach pogodowych. 

Wieża z kulą przy A4. 10 radarów monitoruje niebo nad Polską

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, pierwszy radar meteorologiczny uruchomiono w Polsce 60 lat temu. Obecnie działająca sieć radarów meteorologicznych POLRAD składa się z 10 urządzeń monitorujących niemal cały obszar Rzeczypospolitej. W ostatnich trzech latach, kosztem 135 mln złotych, wymieniono lub gruntownie zmodernizowano wszystkie z nich. W efekcie powstały aż cztery całkiem nowe wieże radarowe: 

  • w Użrankach (warmińsko-mazurskie),
  • na Górze Św. Anny (opolskie), 
  • w Brzuchani (małopolskie), 
  • w Gdyni-Szemud (zastąpiła radar Gdańsk-Rębiechowo).

Aktualnie system POLRAD wykorzystuje wyłącznie radary magnetronowe z funkcjonalnością pomiarów w podwójnej polaryzacji (tzw. dual-pol). Dzięki temu urządzenia potrafią np. rozpoznać rodzaj opadów, w tym wielkość padającego gradu. Stanowią więc ważny system wczesnego ostrzegania wykorzystywany m.in. przez lotnictwo czy Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. 

Dzięki danym z sieci POLRAD do mieszkańców poszczególnych regionów kierowane są alerty RCB dotyczące możliwości wystąpienia wichur, opadów czy - będących efektem zjawisk atmosferycznych - przerw w dostawach prądu. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autostrada A4
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy