Jaki mandat za brak kasku na motocyklu? Ustawodawca powinien zmienić cennik
Lata, kiedy kierujący motocyklami z czasów PRL przemierzali wiejskie drogi bez kasków, są już za nami. Dziś na bezpieczeństwo i świadomość motocyklistów kładzie się ogromny nacisk głównie ze względu na znacznie większą moc i pojemność silników, a także rosnącą liczbę samochodów na drogach. Mimo to wciąż pojawia się z pozoru absurdalne pytanie - jaki mandat grozi za jazdę jednośladem bez kasku?

Spis treści:
Aby jeździć motocyklem bezpiecznie, komfortowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy się do tego odpowiednio przygotować. Większość kluczowych zasad poznajemy podczas kursu na prawo jazdy, jednak wiele praktycznych wskazówek i doświadczeń zdobywamy wraz z rosnącą liczbą przejechanych kilometrów.
Wyposażenie obowiązkowe motocyklisty
Dla przypomnienia - w Polsce obowiązek jazdy w kasku został wprowadzony 1 października 1968 r. na mocy Rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz.U. 1968 nr 27 poz. 183). Kwestie obowiązkowego wyposażenia motocyklisty ustawodawca reguluje dość swobodnie. Choć na co dzień widujemy motocyklistów w pełnym kombinezonie, rękawicach, kasku oraz wysokich butach ochronnych, kodeks drogowy nakłada tylko jeden obowiązek:
Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym
Warto zadbać o własne bezpieczeństwo, ubierając się w pełny strój ochronny. Choć rzadko spotyka się motocyklistów, którzy wybierają się w dalekie podróże tylko w homologowanym kasku, to jednak coraz częściej jest to standard wśród osób, dla których motocykl stanowi szybszy i tańszy środek transportu w codziennych dojazdach z punktu A do punktu B.
Jaki mandat grozi za jazdę motocyklem bez kasku 2025?
Zgodnie z powyższym zapisem, jedynym obowiązkowym wyposażeniem motocyklisty jest kask ochrony. Jego brak skutkować będzie nałożeniem przez policjantów mandatu karnego w wysokości 100 zł oraz 5 punktami karnymi. Warto zaznaczyć, że pasażer również zobowiązany jest do jazdy w kasku i w przypadku kontroli, karę otrzyma zarówno kierujący, jak i osoba przewożona.
Jakie normy musi spełniać kask motocyklowy?
W 2023 r. w Polsce wprowadzono nową normę dotyczącą kasków motocyklowych ECE R.22.06, która obowiązuje w 47 krajach. Została ona ustanowiona przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych (UN ECE) i wprowadziła jednolity symbol certyfikacji. Dla porównania, w Kanadzie obowiązuje norma DOT, w Japonii - SG lub JIS, w Nowej Zelandii - NZ 5430, w Tajlandii - TIS, a w Australii - AS 1968-2006.

Norma kasku ECE R.22.06
Norma ECE R.22.06 to najważniejsza, najbardziej popularna i najbardziej restrykcyjna norma dotycząca kasków motocyklowych obowiązująca w sprzedaży na Starym Kontynencie. W porównaniu do poprzednich wytycznych, zmieniło się wiele, szczególnie w kwestii testów zderzeniowych:
- 8 uderzeń zamiast 5 - poprzednia norma obejmowała pięć uderzeń (w część przednią, górną, boczną, tylną i osłonę podbródka). W ramach ECE R.22.06 liczba uderzeń została zwiększona do ośmiu, które są przeprowadzane losowo w 12 punktach wybranych na całej skorupie kasku.
- Większa prędkość uderzenia - wysokość upuszczenia kasku wzrosła z 2,78 m do 3,43 m, a prędkość upadku na płaskie kowadło zwiększyła się z 27 do 29,5 km/h.
- Uderzenia rotacyjne - wprowadzono testy z uderzeniami rotacyjnymi. Kask jest upuszczany na kowadło pod kątem 45 stopni z prędkością 8 m/s.
- Większa wytrzymałość wizjerów - zwiększono średnicę i masę kulki uderzeniowej. Po uderzeniu wizjer nie może się wypiąć, a testowi poddawana jest również blenda przeciwsłoneczna.
- Test kasków z interkomem - kaski z dedykowanymi interkomami muszą przejść te same testy zderzeniowe co tradycyjne modele, pod warunkiem, że interkom mieści się w obrysie kasku.
- Dodatkowy test sztywności - jeśli kask pęknie lub ulegnie odkształceniu podczas testów, musi przejść dodatkowy test sztywności, który sprawdza, czy mimo uszkodzenia kask będzie w stanie pochłonąć odpowiednią ilość energii przy kolejnym zderzeniu.
Motocyklisto zadbaj o swoje bezpieczeństwo
Motocykliści są znacznie bardziej narażeni na uszkodzenia ciała niż kierowcy samochodów. Choć kask jest jedynym obowiązkowym elementem ochronnym, eksperci podkreślają, jak ważne jest noszenie pełnego stroju ochronnego, który chroni całe ciało. Na rynku dostępna jest szeroka gama odzieży motocyklowej, co pozwala na dopasowanie do różnych potrzeb i budżetu. Pamiętaj, że bezpieczeństwo jest znacznie ważniejsze niż styl - nawet pozornie drobna kolizja może skończyć się poważnymi otarciami czy złamaniami.