Jaki mandat za brak kasku na motocyklu? Ustawodawca powinien zmienić cennik

Kask to jedyny obowiązkowy element wyposażenia motocyklisty.
Kask to jedyny obowiązkowy element wyposażenia motocyklisty.Michał JaniszynINTERIA.PL

Wyposażenie obowiązkowe motocyklisty

Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym
art. 40 ust. 1 Kodeksu drogowego.

Jaki mandat grozi za jazdę motocyklem bez kasku 2025?

Zobacz również:

Jakie normy musi spełniać kask motocyklowy?

Kaski motocyklowe sprzedawane w Europie powinny spełniać normę ECE R.22.06.
Kaski motocyklowe sprzedawane w Europie powinny spełniać normę ECE R.22.06.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Norma kasku ECE R.22.06

  • 8 uderzeń zamiast 5 - poprzednia norma obejmowała pięć uderzeń (w część przednią, górną, boczną, tylną i osłonę podbródka). W ramach ECE R.22.06 liczba uderzeń została zwiększona do ośmiu, które są przeprowadzane losowo w 12 punktach wybranych na całej skorupie kasku.
  • Większa prędkość uderzenia - wysokość upuszczenia kasku wzrosła z 2,78 m do 3,43 m, a prędkość upadku na płaskie kowadło zwiększyła się z 27 do 29,5 km/h.
  • Uderzenia rotacyjne - wprowadzono testy z uderzeniami rotacyjnymi. Kask jest upuszczany na kowadło pod kątem 45 stopni z prędkością 8 m/s.
  • Większa wytrzymałość wizjerów - zwiększono średnicę i masę kulki uderzeniowej. Po uderzeniu wizjer nie może się wypiąć, a testowi poddawana jest również blenda przeciwsłoneczna.
  • Test kasków z interkomem - kaski z dedykowanymi interkomami muszą przejść te same testy zderzeniowe co tradycyjne modele, pod warunkiem, że interkom mieści się w obrysie kasku.
  • Dodatkowy test sztywności - jeśli kask pęknie lub ulegnie odkształceniu podczas testów, musi przejść dodatkowy test sztywności, który sprawdza, czy mimo uszkodzenia kask będzie w stanie pochłonąć odpowiednią ilość energii przy kolejnym zderzeniu.

Motocyklisto zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Alfa Romeo 33 Stradale – testujemy współczesną wersję legendarnego modeluInteria plINTERIA.PL