Motocykl na buspasie? Tak, ale nie zawsze
Wielu kierowców mieszkających w dużych miastach celowo zamienia cztery koła na dwa, aby znacznie skrócić czas dojazdu do pracy. Chociaż pas ten jest głównie przeznaczony dla pojazdów transportu zbiorowego, w niektórych przypadkach mogą korzystać z niego również motocykliści.

- Wielu kierowców w miastach zamienia samochody na motocykle, aby skrócić czas dojazdu, korzystając z buspasów, co pozwala na omijanie korków.
- Przepisy z 2014 roku pozwalają posiadaczom prawa jazdy kategorii B na prowadzenie motocykla o pojemności do 125 ccm, co zmieniło rynek motoryzacyjny w Polsce.
- Zasady jazdy motocyklem po buspasach są niejednoznaczne, gdyż decyzja zależy od lokalnych zarządców dróg.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Kierowcy nie muszą bezczynnie stać w korkach, ponieważ istnieje kilka możliwości, aby szybciej przemieszczać się zatłoczonymi arteriami. Niebywałym udogodnieniem są przepisy obowiązujące od 24 sierpnia 2014 r., które pozwalają posiadaczom prawa jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat na kierowanie motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 ccm. To rewolucyjna zmiana, która nie tylko diametralnie wpłynęła na rynek jednośladów w Polsce, ale także dała zmotoryzowanym możliwość skorzystania ze wszystkich zalet jazdy na dwóch kołach.
Motocyklista dostał mandat za jazdę po buspasie
Spora część kierowców jest przekonana, że we wszystkich miastach w Polsce i z każdego buspasa mogą korzystać motocykliści. Prawda jest jednak nieco inna, ponieważ jazda jednośladem po tak oznaczonym pasie ruchu nie jest jednoznacznie uregulowana w przepisach prawa. Buspas został wydzielony dla pojazdów transportu zbiorowego, ale ostateczna decyzja o dopuszczeniu innych rodzajów pojazdów należy do lokalnych zarządców dróg. Kto zatem może legalnie się nim poruszać, zależy od oznakowania pionowego i poziomego.
Czym są pasy DOP?
Coraz więcej zarządców dróg decyduje się na umożliwienie jazdy buspasami także innym pojazdom, które ze względu na rodzaj pełnionych funkcji lub gabaryty nie wpływają bezpośrednio na spowolnienie ruchu. Konieczne stało się wprowadzenie nowych oznaczeń i obecnie możemy spotkać się z następującymi skrótami:
- BUS - klasyczny buspas zarezerwowany wyłącznie dla pojazdów transportu zbiorowego, taxi oraz samochodów elektrycznych,
- DOP - buspas, po którym mogą poruszać się również inne, ściśle określone pojazdy,
- MTON - skrót od Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych, oznaczający, że z pasa mogą korzystać pojazdy oznaczone tym symbolem lub odpowiednim znakiem.
Dla motocyklistów kluczowy jest tajemniczy skrót "DOP", który oznacza, że buspasem mogą poruszać się wszystkie pojazdy dopuszczone - czyli te, które zostały wymienione pod znakami D-11 lub D-12.

W jakich przypadkach motocyklista może jechać buspasem?
Sposób jazdy motocyklami, ich gabaryty oraz chęć zachęcenia kierowców do przesiadki z czterech na dwa koła sprawiły, że w wielu polskich miastach władze zezwoliły użytkownikom jednośladów na korzystanie z pasów ruchu zarezerwowanych dla komunikacji zbiorowej.
Aby uniknąć mandatu karnego, należy zwrócić uwagę na dodatkową tabliczkę umieszczoną pod znakiem D-11 lub D-12. To właśnie na niej powinna znajdować się informacja, że z wyznaczonego pasa - oprócz autobusów - mogą korzystać również motocykliści. To kluczowa informacja, która uchroni przed grzywną.
Jaki mandat grozi za jazdę motocyklem po buspasie?
Obowiązujące w Polsce przepisy nie regulują jednoznacznie kwestii poruszania się motocyklem po buspasie. Decyzja o dopuszczeniu innych pojazdów na wszystkich lub wybranych odcinkach należy do lokalnego zarządcy drogi. Z tego powodu zasady korzystania z buspasów mogą różnić się w zależności od miasta.
Aby uniknąć mandatu w wysokości 100 zł oraz 1 punktu karnego, należy zwrócić uwagę na oznaczenie "DOP” oraz dodatkową tabliczkę umieszczoną pod znakiem informującym o buspasie. To właśnie na niej powinien znajdować się zapis, że z pasa mogą korzystać również motocykle.
W jakich miastach motocykliści mogą jeździć buspasami?
Lokalne władze nie zamierzają wchodzić w konflikt z motocyklistami, których każdego roku na rodzimych drogach przybywa. Kierowcy jednośladów mogą korzystać z buspasów w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu (z wyjątkiem buspasów z torowiskiem), Poznaniu, Bydgoszczy, Kielcach, Rzeszowie, Szczecinie, Gdańsku i Łodzi.