Diesel to oszczędność? Przy przebiegu 20 tys. km pozwala rocznie zaoszczędzić aż 3 tys. zł

Podpowiadamy, jak ustrzec się diesla kosztownego w obsłudze i które elementy generują największe wydatki.
Podpowiadamy, jak ustrzec się diesla kosztownego w obsłudze i które elementy generują największe wydatki.Motor
7-letni diesel ma zwykle na wykończeniu wtryskiwacze, turbo i tzw. dwumas.
7-letni diesel ma zwykle na wykończeniu wtryskiwacze, turbo i tzw. dwumas.Motor

Zobacz również:

    Tak zmieniała się technologia wtrysku w silnikach Diesla w ostatnich latach

    Pięć kosztownych rozwiązań w silnikach wysokoprężnych

    1. Wtryskiwacze common rail

    Zobacz również:

      • utrudniony rozruch silnika, szczególnie na zimno (konieczne długie kręcenie rozrusznikiem),
      • nierówna praca na biegu jałowym,
      • silne dymienie z rury wydechowej (zwykle na czarno), szczególnie po mocniejszym dodaniu gazu,
      • pogorszone osiągi,
      • przegrzewanie się silnika,
      • podwyższone zużycie paliwa.
      • Alfa Romeo 156 1.9 JTD
      • BMW 320d E46
      • Kia Ceed 1.6 CRDi
      • Mercedes C 220 CDI W202
      • Opel Insignia 2.0 CDTI
      • Renault Laguna II 1.9 dCi
      • Volvo V70 D5
      • Audi A6 3.0 TDI po '04 (Bosch piezo)
      • Citroen C4 1.6 HDi FAP (Siemens)
      • Ford Mondeo III 2.0 TDCi (Delphi)
      • Mercedes E 350 CDI Blu. (Delphi piezo)
      • Peugeot 407 2.0 HDi (Siemens)
      • Skoda Octavia 1.6 TDI (Siemens)
      • VW Touareg 3.0 TDI (Bosch piezo)

      2. Pompowtryskiwacze

      • niestabilny bieg jałowy silnika,
      • trudności z uruchomieniem,
      • nagłe zgaśnięcie silnika,
      • dymienie z rury wydechowej, zwykle na czarno, szczególnie przy mocniejszym dodaniu gazu,
      • świecąca kontrolka awarii silnika,
      • głośniejsza praca.
      • Audi A4 1.9 TDI 130 KM
      • Seat Toledo 1.9 TDI 105 KM
      • Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM
      • VW Golf IV 1.9 TDI 150 KM
      • Skoda Octavia RS 2.0 TDI PD 170 KM (Siemens piezo)
      • VW Passat B6 2.0 TDI PD 140 KM (Siemens piezo)
      • Land Rover Discovery TD5 (Lucas)

      3. Dwumasowe koło zamachowe

      • wibracje na biegu jałowym i do prędkości ok. 1700 obr./min,
      • pisk przy redukowaniu biegów,
      • stuki ("telepanie") na biegu jałowym,
      • wyraźnie słyszalne uderzenia przy nagłym ujęciu gazu.
      • Audi A3 1.9 TDI
      • Citroen C5 2.0 HDi 16V
      • Mercedes C220 CDI
      • VW Passat 2.0 TDI
      • Ford Focus 1.8 TDCi
      • Ford Mondeo 2.0 TDCi
      • Mazda 6 2.0 CiTD
      • Opel Astra 1.7 CDTI
      • Subaru Legacy 2.0 D

      4. Turbosprężarka

      Zobacz również:

        • dymienie z rury wydechowej,
        • spadek osiągów,
        • gwizd towarzyszący pracy turbosprężarki,
        • nagłe przechodzenie silnika w tryb awaryjny,
        • szarpanie przy dodawaniu gazu,
        • obecność oleju w układzie dolotowym silnika.
        • BMW 330d E46
        • Honda 2.2 i-CTDi
        • Mercedes C220 CDI
        • Mercedes E270 CDI
        • Toyota Corolla 2.0 D-4D 116
        • VW Golf IV 1.9 TDI 90 (stała geom.)
        • Renault Laguna 1.9 dCi (wadliwe smar.)
        • BMW 320d E90
        • Citroen C4 1.6 HDi 110 KM (wadliwe
        • smarowanie)
        • Ford Mondeo III 2.0 TDCi
        • Renault Clio 1.5 dCi

        5. Filtr cząstek stałych (DPF, FAP)

        Typowy objaw problemów z DPF: podnosi się poziom oleju silnika ponad maksimum.
        Typowy objaw problemów z DPF: podnosi się poziom oleju silnika ponad maksimum.Motor
        • świecenie kontrolki filtra,
        • przybywanie oleju,
        • dymienie na siwo,
        • spadek osiągów,
        • duże ilości ciepła wydobywające się spod samochodu.
        • Citroen C4 1.6 HDi FAP
        • Citroen C5 2.0 HDi FAP
        • Peugeot 607 3.0 HDi FAP
        • Mercedes E 270 CDI
        • Toyota Avensis 2.2 D-CAT
        • Fiat 500 1.3 Multijet
        • Mazda 6 2.0 CiTD/MZR-CD
        • Opel Zafira 1.9 CDTI
        • Renault Laguna III 2.0 dCi
        • Subaru Legacy 2.0 D

        Polecane i niepolecane modele z silnikami Diesla

        Model samochodu
        Awaryjność silnika
        Koszty napraw
        Silniki polecane
        Alfa Romeo 156 1.9 JTD
        ☆☆☆
        ☆☆
        Alfa Romeo 159 2.0 JTDM
        ☆☆☆
        ☆☆
        Audi A4 1.9 TDI 130 KM PD
        ☆☆☆
        ☆☆
        BMW 330d E46
        ☆☆☆
        ☆☆
        Citroen Berlingo 1.9 HDi 90 KM
        ☆☆☆
        ☆☆☆
        Citroen C5 2.2 HDi
        ☆☆☆
        ☆☆
        Honda Accord 2.2 i-CTDi
        ☆☆☆
        Hyundai i30 1.6 CRDi
        ☆☆☆
        ☆☆☆
        Kia Cee'd 2.0 CRDi
        ☆☆☆
        ☆☆
        Kia Sorento 2.5 CRDi
        ☆☆☆
        ☆☆
        Mercedes C 220 CDI W202
        ☆☆☆
        ☆☆
        Mercedes E 270 CDI W210
        ☆☆☆
        ☆☆
        Opel Vectra C 1.9 CDTI 120-150 KM
        ☆☆☆
        ☆☆☆
        Peugeot Partner 1.6 HDi 90 KM (wtrysk Bosch)
        ☆☆
        ☆☆☆
        Peugeot 807 2.2 HDi
        ☆☆☆
        ☆☆
        Skoda Octavia II 1.9 TDI PD
        ☆☆
        ☆☆
        Toyota Yaris II 1.4 D-4D
        ☆☆☆
        ☆☆
        Volvo V70 II D5 163 KM
        ☆☆☆
        ☆☆
        Modele przeciętne
        Audi A6 C6 3.0 TDI
        ☆☆
        BMW 320d E90
        ☆☆
        Citroen C3 1.4 HDi (wtrysk Siemens)
        ☆☆
        Citroen C5 2.0 HDi 16V 133 KM (wtrysk Siemens)
        ☆☆
        Ford Mondeo IV 2.0 TDCI 140 KM
        ☆☆
        Mercedes E 220 CDI W211
        ☆☆
        Opel Corsa 1.3 Multijet
        ☆☆
        Opel Astra 1.7 CDTI
        ☆☆
        ☆☆
        Peugeot 407 1.6 HDi
        ☆☆
        ☆☆
        Renault Laguna III 2.0 dCi
        ☆☆
        Skoda Octavia 2.0 TDI CR
        ☆☆
        Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS
        ☆☆
        Toyota Avensis 2.0 D-4D 116 KM
        ☆☆
        Volvo S40 D3
        ☆☆
        ☆☆
        Volkswagen Polo 1.4 TDI
        ☆☆
        ☆☆
        Volkswagen Passat B6 2.0 TDI CR
        ☆☆
        Silniki niepolecane
        Audi A6 2.5 TDI V6
        BMW 520d F10
        ☆☆
        Ford Mondeo III 2.0 TDCi 130 KM
        Kia Carnival 2.9 CRDi
        Mazda 6 2.0 CiTD/MZR-CD
        ☆☆
        Mercedes E 350 CDI BlueTec W212
        Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D
        ☆☆
        Opel Vectra B/C 2.0 DTI
        ☆☆
        Opel Signum 3.0 CDTI V6
        Renault Clio/Kangoo/Scenic 1.5 dCi
        ☆☆☆
        Renault Megane/Laguna/Scenic 1.9 dCi
        ☆☆
        Renault Espace 2.2/3.0 dCi
        ☆☆
        Seat Leon 2.0 TDI 170 KM (pompowtr. Siemens)
        Subaru Legacy 2.0 D
        ☆☆
        Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 KM
        ☆☆
        Volkswagen Passat B6 2.0 TDI 140 KM (pompowtr. Siemens)
        LEGENDA: ☆ ocena negatywna; ☆☆ ocena przeciętna; ☆☆☆ ocena dobra; kolejność alfabetyczna.
        Silnik opracowany przez Fiata uchodzi za pancerny. Jednostka jest przy tym mało awaryjna, a układ wtryskowy łatwy w naprawie. Stosuje ja także w swoich autach Opel (np. w Insigni 2.0 CDTI).
        Silnik opracowany przez Fiata uchodzi za pancerny. Jednostka jest przy tym mało awaryjna, a układ wtryskowy łatwy w naprawie. Stosuje ja także w swoich autach Opel (np. w Insigni 2.0 CDTI).Alfa Romeo
        Tym silnikiem Toyota udowodniła, że mała jednostka również może być trwała i niezawodna. To jeden z najlepszych silników tej marki w ogóle a na pewno najlepszy diesel. Stosowany jest również w Mini i Toyocie Auris.
        Tym silnikiem Toyota udowodniła, że mała jednostka również może być trwała i niezawodna. To jeden z najlepszych silników tej marki w ogóle a na pewno najlepszy diesel. Stosowany jest również w Mini i Toyocie Auris.Toyota
        Spośród jednostek tego koncernu 2.0 HDi 16V uchodzi za stosunkowo mało awaryjną. Niestety większość egzemplarzy ma droższy w obsłudze układ wtryskowy Siemensa. Sporo też ma filtr FAP.
        Spośród jednostek tego koncernu 2.0 HDi 16V uchodzi za stosunkowo mało awaryjną. Niestety większość egzemplarzy ma droższy w obsłudze układ wtryskowy Siemensa. Sporo też ma filtr FAP.Citroen
        Wraz z zastąpieniem jednostek 1.9 TDI 130 KM przez 2.0 TDI, pojawiło sie wiele problemów. Dopiero wersję na common railu można uznać za dopracowaną, choć wtrysk nie jest tani w obsłudze.
        Wraz z zastąpieniem jednostek 1.9 TDI 130 KM przez 2.0 TDI, pojawiło sie wiele problemów. Dopiero wersję na common railu można uznać za dopracowaną, choć wtrysk nie jest tani w obsłudze.Skoda
        Ten model ma jeden z najgorszych silników diesla. Wadliwy układ wtryskowy ma pompę z łuszczącym się wałkiem, z którego opiłki "zabijają" wtryskiwacze. Koszt naprawy to połowa wartości auta.
        Ten model ma jeden z najgorszych silników diesla. Wadliwy układ wtryskowy ma pompę z łuszczącym się wałkiem, z którego opiłki "zabijają" wtryskiwacze. Koszt naprawy to połowa wartości auta.Ford
        Silnik ma prosty wtrysk i trwały blok, ale mam problemy ze smarowaniem. Z ich powodu zarówno szybko niszczy się turbo, jak i czasami dochodzi do zatarcia wału i panewek silnika.
        Silnik ma prosty wtrysk i trwały blok, ale mam problemy ze smarowaniem. Z ich powodu zarówno szybko niszczy się turbo, jak i czasami dochodzi do zatarcia wału i panewek silnika.Motor

        To musisz wiedzieć, zanim wybierzesz diesla

        Zobacz również:

          Podsumowanie

          Motor
          Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?