Problematyczne filtry cząstek stałych

Układ DPF sprzyja redukcji cząstek stałych, ale jego działanie nie zostało dopracowane przez producentów.
Układ DPF sprzyja redukcji cząstek stałych, ale jego działanie nie zostało dopracowane przez producentów.Auto Moto

Jak działa filtr cząstek stałych

Jak działa filtr cząstek stałych
Jak działa filtr cząstek stałychAuto Moto

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Problem nr 1: podnoszenie się poziomu oleju

Bardzo często, bo co 8 tys. km, poziom oleju podnosi się ponad maksimum. ASO zaleca wtedy wymianę oleju.
Andrzej – właściciel Mazdy 6 2.0 CD

Problem nr 2: trzeba uzupełniać płyn

Maciej – właściciel Citroëna C8 2.2 HDi: "Kupiłem używane C8. W instrukcji przeczytałem, że co 120 tys. km trzeba uzupełniać "płyn do filtra"."
Maciej – właściciel Citroëna C8 2.2 HDi: "Kupiłem używane C8. W instrukcji przeczytałem, że co 120 tys. km trzeba uzupełniać "płyn do filtra"."Auto Moto

Problem nr 3: po zatkaniu filtra silnik gaśnie

Podczas dojazdów do pracy migała mi kontrolka filtra. W końcu samochód odmówił posłuszeństwa.
Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D

Rozwiązanie problemu nr 1: zmiana techniki jazdy i wymiana oleju silnikowego poza ASO

  • może dojść do zatarcia silnika (olej traci właściwości smarne)
  • mogą pojawić się wycieki oleju

Rozwiązanie problemu nr 2: używanie zamienników płynu do filtra i uzupełnianie go poza ASO

  • brak płynu zaburza pracę filtra cząstek, co prowadzi do jego trwałego uszkodzenia

Rozwiązanie problemu nr 3: czyszczenie lub regeneracja filtra, ewentualnie wymiana na nowy

Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D: "Miałem do wyboru trzy rozwiązania problemu zapychającego się filtra. Zdecydowałem się na regenerację."
Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D: "Miałem do wyboru trzy rozwiązania problemu zapychającego się filtra. Zdecydowałem się na regenerację."Auto Moto

Wybrane ceny filtrów

Marka i model
Regenerowany* (zł)
Nowy** (zł)
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm
1000
9500
BMW 530d
1300
7200
Citroën C8 2.2 HDi
700
3700
Ford Focus 1.6 TDCi
1400
3650
Mazda 6 2.0 MZR-CD
1000
10 000
Opel Corsa 1.3 CDTI
1000
6000
Volvo V50 1.6D
1100
3860
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI
700
4200
*poza ASO; **w ASO; ceny orientacyjne, mogą się różnić w zależności od stacji ASO
Filtr cząstek stałych przed regeneracją.
Filtr cząstek stałych przed regeneracją.Auto Moto
Filtr cząstek stałych po regeneracji.
Filtr cząstek stałych po regeneracji.Auto Moto

Usunięcie filtra - czy to dobre rozwiązanie?

  • usunięcie wkładu filtra z obudowy po jej uprzednim demontażu (następnie obudowa z powrotem trafia do samochodu),
  • wykasowanie procedury obsługi filtra w komputerze sterującym silnikiem. Szczególnej wiedzy wymaga ta druga operacja, gdyż wiąże się z ingerencją w program sterownika. W autach z egzotycznymi komputerami (np. japońskim Denso) czasami stosuje się emulator imitujący obecność filtra, a nie ingeruje się w sam komputer. Koszt usunięcia: 1000-2500 zł.

Podsumowanie