Problematyczne filtry cząstek stałych

Układ DPF sprzyja redukcji cząstek stałych, ale jego działanie nie zostało dopracowane przez producentów.
Układ DPF sprzyja redukcji cząstek stałych, ale jego działanie nie zostało dopracowane przez producentów.Auto Moto

Jak działa filtr cząstek stałych

Jak działa filtr cząstek stałych
Jak działa filtr cząstek stałychAuto Moto

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Problem nr 1: podnoszenie się poziomu oleju

Bardzo często, bo co 8 tys. km, poziom oleju podnosi się ponad maksimum. ASO zaleca wtedy wymianę oleju.
Andrzej – właściciel Mazdy 6 2.0 CD

Problem nr 2: trzeba uzupełniać płyn

Maciej – właściciel Citroëna C8 2.2 HDi: "Kupiłem używane C8. W instrukcji przeczytałem, że co 120 tys. km trzeba uzupełniać "płyn do filtra"."
Maciej – właściciel Citroëna C8 2.2 HDi: "Kupiłem używane C8. W instrukcji przeczytałem, że co 120 tys. km trzeba uzupełniać "płyn do filtra"."Auto Moto

Problem nr 3: po zatkaniu filtra silnik gaśnie

Podczas dojazdów do pracy migała mi kontrolka filtra. W końcu samochód odmówił posłuszeństwa.
Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D

Rozwiązanie problemu nr 1: zmiana techniki jazdy i wymiana oleju silnikowego poza ASO

Zobacz również:

    • może dojść do zatarcia silnika (olej traci właściwości smarne)
    • mogą pojawić się wycieki oleju

    Rozwiązanie problemu nr 2: używanie zamienników płynu do filtra i uzupełnianie go poza ASO

    • brak płynu zaburza pracę filtra cząstek, co prowadzi do jego trwałego uszkodzenia

    Rozwiązanie problemu nr 3: czyszczenie lub regeneracja filtra, ewentualnie wymiana na nowy

    Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D: "Miałem do wyboru trzy rozwiązania problemu zapychającego się filtra. Zdecydowałem się na regenerację."
    Paweł – właściciel Volvo V50 1.6 D: "Miałem do wyboru trzy rozwiązania problemu zapychającego się filtra. Zdecydowałem się na regenerację."Auto Moto

    Wybrane ceny filtrów

    Marka i model
    Regenerowany* (zł)
    Nowy** (zł)
    Alfa Romeo 159 1.9 JTDm
    1000
    9500
    BMW 530d
    1300
    7200
    Citroën C8 2.2 HDi
    700
    3700
    Ford Focus 1.6 TDCi
    1400
    3650
    Mazda 6 2.0 MZR-CD
    1000
    10 000
    Opel Corsa 1.3 CDTI
    1000
    6000
    Volvo V50 1.6D
    1100
    3860
    Volkswagen Passat B6 2.0 TDI
    700
    4200
    *poza ASO; **w ASO; ceny orientacyjne, mogą się różnić w zależności od stacji ASO
    Filtr cząstek stałych przed regeneracją.
    Filtr cząstek stałych przed regeneracją.Auto Moto
    Filtr cząstek stałych po regeneracji.
    Filtr cząstek stałych po regeneracji.Auto Moto

    Usunięcie filtra - czy to dobre rozwiązanie?

    Zobacz również:

      • usunięcie wkładu filtra z obudowy po jej uprzednim demontażu (następnie obudowa z powrotem trafia do samochodu),
      • wykasowanie procedury obsługi filtra w komputerze sterującym silnikiem. Szczególnej wiedzy wymaga ta druga operacja, gdyż wiąże się z ingerencją w program sterownika. W autach z egzotycznymi komputerami (np. japońskim Denso) czasami stosuje się emulator imitujący obecność filtra, a nie ingeruje się w sam komputer. Koszt usunięcia: 1000-2500 zł.

      Podsumowanie