Wtryskiwacze – wielki problem diesli

Awaryjne, drogie i kłopotliwe w obsłudze wtryskiwacze to cena płacona za czystość spalin, kulturę pracy i osiągi nowych diesli.

Typowa awaria wtryskiwaczy common rail to uszkodzenie zaworka dawkowania paliwa.
Typowa awaria wtryskiwaczy common rail to uszkodzenie zaworka dawkowania paliwa.Motor

Milion kilometrów w Peugeocie 205 1.9D bez naprawy silnika czy 760 tys. km w Audi 80 1.9 TD bez poważniejszej usterki to wyniki, które trudno dziś osiągnąć w samochodach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi. I wcale nie z powodu pogorszenia jakości wykonania jednostek napędowych, gdyż ta się poprawiła. Obecnie to awarie osprzętu generują największe koszty obsługi diesli.

W kosztach prym wiodą usterki układu wtryskowego. Aparatura zmuszana do pracy z niewyobrażalnie wysokimi ciśnieniami (nawet ponad 2000 barów), staje się bardzo wrażliwa na wszelkie zanieczyszczenia w paliwie. Wtryskiwacze stały się tym samym elementami, do których regularnie musi zaglądać mechanik. Statystyka wykazuje, że z problemami dotyczącymi wtrysku paliwa borykać się musi praktycznie każdy kolejny właściciel diesla. To cena, jaką płaci się za fenomenalne osiągi i kulturę pracy dzisiejszych diesli.

Są lepsze i gorsze

Wyszukana technologia niestety nie sprzyja długowieczności wtryskiwaczy. Technologicznie najstarsze wtryski common rail Boscha (pierwszych dwóch generacji), w których o wtrysku paliwa decyduje prosta cewka elektromagnesu, w sprzyjających okolicznościach mogą wytrzymać nawet 300 tys. km, a już na pewno nie mniej niż 180-200 tys. km. Nie gorsze są pod tym względem japońskie wtryskiwacze elektromagnetyczne Denso, przy czym ich wytrzymałość też ma swoje granice, a są tu ogromne problemy z dostępnością części zamiennych.

Znane z kilku popularnych modeli wtryskiwacze Delphi okazują się dość wrażliwe na zanieczyszczenia i pomimo sterowania elektromagnetycznego raczej nie wytrzymują więcej niż 200 tys. km. Można je jednak naprawić i to jest ich zaleta. Najmniej trwałe są nowoczesne wtryskiwacze piezoelektryczne, uruchamiane superszybkimi kryształami, a nie cewką. Tu granicą nie do pokonania jest często 150 tys. km przebiegu.

Zanim wybierzesz auto

Racjonalnym myśleniem warto się wykazać już na etapie wyboru samochodu używanego (w nowym pierwszy właściciel raczej nie będzie miał problemów z wtryskami). Biorąc pod uwagę fakt, iż zużywanie się wtryskiwaczy jest nieuniknione, warto kupić model, w którym ich naprawa jest możliwa i stosunkowo niedroga. Auta z systemem wtryskowym Boscha (na tradycyjnych, elektromagnetycznych wtryskiwaczach) stoją tu na uprzywilejowanej pozycji, gdyż przy czterech cylindrach koszt nie powinien przekroczyć 2 tys. zł. Przeciwny biegun to auta z egzotycznym układem wtryskowym, jak np. Denso w niektórych "japończykach". ASO potrafią sobie życzyć za komplet wtrysków nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Zadbaj o to sam

Zakłady regenerujące wtryskiwacze doszukują się powodów wielu gwałtownych awarii w "chrzczonym" paliwie. Warto więc omijać stacje o wątpliwej renomie oraz przyzwyczaić się do częstych wymian filtra paliwa (nie rzadziej niż co 15 tys. km), o którym zdarza się zapominać wielu kierowcom.

Bardziej zapobiegliwi właściciele samochodów mających więcej niż 5 lat mogą również zlecić mechanikowi sprawdzenie czystości baku, gdyż znajdowany tam szlam potrafi zniszczyć nawet nowe wtryskiwacze.

Objawy awarii

  • utrudniony rozruch,
  • spadek mocy,
  • dymienie na czarno,
  • przegrzewanie się silnika,
  • niestabilny bieg jałowy,
  • podwyższone zużycie paliwa,
  • nagłe gaśnięcie silnika lub praca na nie wszystkich cylindrach.

Uszkodzenia wtryskiwaczy dają pewne symptomy, ale nie zawsze mogą być jednoznacznie zdiagnozowane testerem diagnostycznym. Jeżeli występują poniższe objawy, to warto wykonać u mechanika tzw. test przelewów wtryskiwaczy.

To się psuje we wtryskiwaczu

Cewka elektromagnetycznaW razie przepalenia cewki, wtryskiwacz natychmiast przestaje działać.

Zawór sterującyOdpowiada za dawkowanie paliwa. Gdy się zużyje, kulka zaworu przepuszcza paliwo z powrotem do baku. To główny element naprawiany przy regeneracji.

Korpus wtryskiwaczaNajczęściej uszkadza się podczas wyciągania wtryskiwaczy z silnika. Zapieczone i trudne do wymontowania wtryski to zmora wielu modeli aut.

Końcówka wtryskiwaczaDecyduje o rozpyleniu paliwa. Gdy ulegnie zużyciu lub zakoksowaniu, wtrysk zaczyna "lać" paliwo. Pojawia się kopcenie na czarno.

Regeneracja wtryskiwaczy

Wtryskiwacze elektromagnetyczne

Tylko zaawansowane urządzenie pozwala zakodować wtryskiwacze po naprawie.Motor

Istnieje techniczna możliwość regeneracji wszystkich wtryskiwaczy elektromagnetycznych (Bosch, Delphi, Denso). Ogranicza ją dostępność części zamiennych (zaworków, końcówek, cewek, korpusów itp.). Problemów nie ma w przypadku wtrysków elektromagnetycznych Boscha. Nieco gorzej jest z częściami do Delphi. Nie jest natomiast prowadzona oficjalna dystrybucja części do wtryskiwaczy Denso (czasami pojawiają się niewielkie ilości w niezależnym obiegu). Koszt regeneracji wtryskiwacza zależy od liczby wymienianych elementów i marki wtrysku. Można przyjąć, że w przypadku wtryskiwacza Boscha regeneracja kosztuje od 200 do 600 zł za sztukę, natomiast dla Delphi - nawet do 700 zł.

Wtryskiwacze piezoelektryczne

Nie ma możliwości regeneracji wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Sprawiają one przez to sporo problemów. Da się tylko zdemontować końcówki wtryskiwacza, umyć elementy w myjce ultradźwiękowej i sprawdzić przepływ paliwa na stole probierczym. Jednak prawie nigdy przyczyną niewłaściwej pracy wtryskiwacza piezoelektrycznego nie jest zużyta końcówka, a więc w gruncie rzeczy niewiele da się zrobić. Uszkodzony (a nie tylko przytkany) wtryskiwacz piezo trzeba wymienić na nowy.

Wtryskiwacze Bosch elektromagnetyczne (łatwe i najtańsze w naprawie):
Fiat/Lancia/ Alfa Romeo 1.9 JTD
1238 zł
Fiat/Lancia/ Alfa Romeo 2.0 JTD
1158 zł
BMW 120d/320d/330d/X3/X5
1178 zł
BMW E39 525d
1139 zł
BMW E46 320d/330d
1178 zł
Chrysler-Jeep 2.2/2.7 CRD (2001-2004 r.)
1193 zł
Chrysler-Jeep 2.5/2.8 CRD (od 2005 r.)
1341 zł
Citroen/Peugeot 1.6 HDi
953 zł
Citroen/Peugeot 2.0 HDi (od 1999 r.)
1148 zł
Fiat/Lancia 1.3 JTD/Opel 1.3 CDTI
937 zł
Ford 1.6 TDCi
972 zł
Honda Accord 2.2 i-CTDi (2005-2009 r.)
1365 zł
Kia Cee'd 2.0 CRDi
1058 zł
Kia Sorento 2.5 CRDi
1410 zł
Mercedes A160/170/200 CDI (do 2004 r.)
1079 zł
Mercedes C 220/270 CDI (od 2000 r.)
1163 zł
Mercedes E/G/M 400 CDI
1074 zł
Opel 1.7 CDTI (od 2003 r.)
1174 zł
Opel 1.9 CDTI
1238 zł
Opel 2.0 CDTI
1158 zł
Peugeot 206 1.4 HDi
1305 zł
Renault 1.9 dCi
1096 zł
Volvo D5 (2001-2006 r.)
1064 zł
Wtryskiwacze Delphi elektromagnetyczne (naprawa jest możliwa):
Dacia Logan/Duster 1.5 dCi 65 KM
1208 zł
Ford Focus 1.8 TDCi
1216 zł
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 KM
954 zł
Hyundai Terracan 2.9 CRDi
1386 zł
Jaguar X-Type 2.0D
1386 zł
Kia Carnival 2.9 CRDi
1386 zł
Nissan 1.5 dCi
1361 zł
Renault 1.5 dCi/Suzuki 1.5 DDiS 60/80 KM
1206 zł
Peugeot 307/407 2.0 HDi
1446 zł
Wtryskiwacze Denso (teoretycznie naprawialne, ale brakuje do nich części zamiennych):
Land Rover Defender 2.4d
1906 zł
Lexus IS220 177 KM
2790 zł
Mazda 6 2.0 CD
1906 zł
Mitsubishi Pajero 3.2 D-iD
1906 zł
Nissan Pathfinder 2.5 dCi
1906 zł
Nissan X-Trail 2.2D
1906 zł
Opel Corsa/Meriva 1.7CDTi
1906 zł
Toyota Auris/Avensis 2.0 D-4D 116 KM
1652 zł
Toyota RAV4 2.0 D-4D
1652 zł
Toyota Land Cruiser 90/95/100 3.0 D-4D
1981 zł
Wtryskiwacze Siemens-VDO piezoelektryczne (nienaprawialne):
Citroen 2.0 HDi (16V)
1545 zł
Volvo S40/V50 D4
1545 zł
Wtryskiwacze Bosch piezoelektryczne (nienaprawialne):
Audi A4/A6/A8 3.0 TDI (od 2004 r.)
1370 zł
BMW 3.0d (2005-2008 r.)
1281 zł
Citroen 2.0 HD (DW10BTED)
1545 zł
Mercedes E320 CDI
1336 zł
Nissan Qashqai/X-Trail 2.0 dCi
1440 zł
Peugeot 2.0 HDi (DW10BTED)
1545 zł
Renault 2.0 dCi
1440 zł
Skoda Octavia 2.0 TDI CR
1080 zł
VW Touareg 3.0 TDI (od 2004 r.)
1370 zł
VW Golf/Passat 2.0 TDI CR
1080 zł
Volvo S40/V50 D5
1544 zł

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas