Wtryskiwacze – wielki problem diesli
Awaryjne, drogie i kłopotliwe w obsłudze wtryskiwacze to cena płacona za czystość spalin, kulturę pracy i osiągi nowych diesli.
Milion kilometrów w Peugeocie 205 1.9D bez naprawy silnika czy 760 tys. km w Audi 80 1.9 TD bez poważniejszej usterki to wyniki, które trudno dziś osiągnąć w samochodach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi. I wcale nie z powodu pogorszenia jakości wykonania jednostek napędowych, gdyż ta się poprawiła. Obecnie to awarie osprzętu generują największe koszty obsługi diesli.
W kosztach prym wiodą usterki układu wtryskowego. Aparatura zmuszana do pracy z niewyobrażalnie wysokimi ciśnieniami (nawet ponad 2000 barów), staje się bardzo wrażliwa na wszelkie zanieczyszczenia w paliwie. Wtryskiwacze stały się tym samym elementami, do których regularnie musi zaglądać mechanik. Statystyka wykazuje, że z problemami dotyczącymi wtrysku paliwa borykać się musi praktycznie każdy kolejny właściciel diesla. To cena, jaką płaci się za fenomenalne osiągi i kulturę pracy dzisiejszych diesli.
Są lepsze i gorsze
Wyszukana technologia niestety nie sprzyja długowieczności wtryskiwaczy. Technologicznie najstarsze wtryski common rail Boscha (pierwszych dwóch generacji), w których o wtrysku paliwa decyduje prosta cewka elektromagnesu, w sprzyjających okolicznościach mogą wytrzymać nawet 300 tys. km, a już na pewno nie mniej niż 180-200 tys. km. Nie gorsze są pod tym względem japońskie wtryskiwacze elektromagnetyczne Denso, przy czym ich wytrzymałość też ma swoje granice, a są tu ogromne problemy z dostępnością części zamiennych.
Znane z kilku popularnych modeli wtryskiwacze Delphi okazują się dość wrażliwe na zanieczyszczenia i pomimo sterowania elektromagnetycznego raczej nie wytrzymują więcej niż 200 tys. km. Można je jednak naprawić i to jest ich zaleta. Najmniej trwałe są nowoczesne wtryskiwacze piezoelektryczne, uruchamiane superszybkimi kryształami, a nie cewką. Tu granicą nie do pokonania jest często 150 tys. km przebiegu.
Zanim wybierzesz auto
Racjonalnym myśleniem warto się wykazać już na etapie wyboru samochodu używanego (w nowym pierwszy właściciel raczej nie będzie miał problemów z wtryskami). Biorąc pod uwagę fakt, iż zużywanie się wtryskiwaczy jest nieuniknione, warto kupić model, w którym ich naprawa jest możliwa i stosunkowo niedroga. Auta z systemem wtryskowym Boscha (na tradycyjnych, elektromagnetycznych wtryskiwaczach) stoją tu na uprzywilejowanej pozycji, gdyż przy czterech cylindrach koszt nie powinien przekroczyć 2 tys. zł. Przeciwny biegun to auta z egzotycznym układem wtryskowym, jak np. Denso w niektórych "japończykach". ASO potrafią sobie życzyć za komplet wtrysków nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Zadbaj o to sam
Zakłady regenerujące wtryskiwacze doszukują się powodów wielu gwałtownych awarii w "chrzczonym" paliwie. Warto więc omijać stacje o wątpliwej renomie oraz przyzwyczaić się do częstych wymian filtra paliwa (nie rzadziej niż co 15 tys. km), o którym zdarza się zapominać wielu kierowcom.
Bardziej zapobiegliwi właściciele samochodów mających więcej niż 5 lat mogą również zlecić mechanikowi sprawdzenie czystości baku, gdyż znajdowany tam szlam potrafi zniszczyć nawet nowe wtryskiwacze.
Objawy awarii
- utrudniony rozruch,
- spadek mocy,
- dymienie na czarno,
- przegrzewanie się silnika,
- niestabilny bieg jałowy,
- podwyższone zużycie paliwa,
- nagłe gaśnięcie silnika lub praca na nie wszystkich cylindrach.
Uszkodzenia wtryskiwaczy dają pewne symptomy, ale nie zawsze mogą być jednoznacznie zdiagnozowane testerem diagnostycznym. Jeżeli występują poniższe objawy, to warto wykonać u mechanika tzw. test przelewów wtryskiwaczy.
To się psuje we wtryskiwaczu
Cewka elektromagnetycznaW razie przepalenia cewki, wtryskiwacz natychmiast przestaje działać.
Zawór sterującyOdpowiada za dawkowanie paliwa. Gdy się zużyje, kulka zaworu przepuszcza paliwo z powrotem do baku. To główny element naprawiany przy regeneracji.
Korpus wtryskiwaczaNajczęściej uszkadza się podczas wyciągania wtryskiwaczy z silnika. Zapieczone i trudne do wymontowania wtryski to zmora wielu modeli aut.
Końcówka wtryskiwaczaDecyduje o rozpyleniu paliwa. Gdy ulegnie zużyciu lub zakoksowaniu, wtrysk zaczyna "lać" paliwo. Pojawia się kopcenie na czarno.
Regeneracja wtryskiwaczy
Wtryskiwacze elektromagnetyczne
Istnieje techniczna możliwość regeneracji wszystkich wtryskiwaczy elektromagnetycznych (Bosch, Delphi, Denso). Ogranicza ją dostępność części zamiennych (zaworków, końcówek, cewek, korpusów itp.). Problemów nie ma w przypadku wtrysków elektromagnetycznych Boscha. Nieco gorzej jest z częściami do Delphi. Nie jest natomiast prowadzona oficjalna dystrybucja części do wtryskiwaczy Denso (czasami pojawiają się niewielkie ilości w niezależnym obiegu). Koszt regeneracji wtryskiwacza zależy od liczby wymienianych elementów i marki wtrysku. Można przyjąć, że w przypadku wtryskiwacza Boscha regeneracja kosztuje od 200 do 600 zł za sztukę, natomiast dla Delphi - nawet do 700 zł.
Wtryskiwacze piezoelektryczne
Nie ma możliwości regeneracji wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Sprawiają one przez to sporo problemów. Da się tylko zdemontować końcówki wtryskiwacza, umyć elementy w myjce ultradźwiękowej i sprawdzić przepływ paliwa na stole probierczym. Jednak prawie nigdy przyczyną niewłaściwej pracy wtryskiwacza piezoelektrycznego nie jest zużyta końcówka, a więc w gruncie rzeczy niewiele da się zrobić. Uszkodzony (a nie tylko przytkany) wtryskiwacz piezo trzeba wymienić na nowy.
Wtryskiwacze Bosch elektromagnetyczne (łatwe i najtańsze w naprawie): | |
Fiat/Lancia/ Alfa Romeo 1.9 JTD | 1238 zł |
Fiat/Lancia/ Alfa Romeo 2.0 JTD | 1158 zł |
BMW 120d/320d/330d/X3/X5 | 1178 zł |
BMW E39 525d | 1139 zł |
BMW E46 320d/330d | 1178 zł |
Chrysler-Jeep 2.2/2.7 CRD (2001-2004 r.) | 1193 zł |
Chrysler-Jeep 2.5/2.8 CRD (od 2005 r.) | 1341 zł |
Citroen/Peugeot 1.6 HDi | 953 zł |
Citroen/Peugeot 2.0 HDi (od 1999 r.) | 1148 zł |
Fiat/Lancia 1.3 JTD/Opel 1.3 CDTI | 937 zł |
Ford 1.6 TDCi | 972 zł |
Honda Accord 2.2 i-CTDi (2005-2009 r.) | 1365 zł |
Kia Cee'd 2.0 CRDi | 1058 zł |
Kia Sorento 2.5 CRDi | 1410 zł |
Mercedes A160/170/200 CDI (do 2004 r.) | 1079 zł |
Mercedes C 220/270 CDI (od 2000 r.) | 1163 zł |
Mercedes E/G/M 400 CDI | 1074 zł |
Opel 1.7 CDTI (od 2003 r.) | 1174 zł |
Opel 1.9 CDTI | 1238 zł |
Opel 2.0 CDTI | 1158 zł |
Peugeot 206 1.4 HDi | 1305 zł |
Renault 1.9 dCi | 1096 zł |
Volvo D5 (2001-2006 r.) | 1064 zł |
Wtryskiwacze Delphi elektromagnetyczne (naprawa jest możliwa): | |
Dacia Logan/Duster 1.5 dCi 65 KM | 1208 zł |
Ford Focus 1.8 TDCi | 1216 zł |
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 KM | 954 zł |
Hyundai Terracan 2.9 CRDi | 1386 zł |
Jaguar X-Type 2.0D | 1386 zł |
Kia Carnival 2.9 CRDi | 1386 zł |
Nissan 1.5 dCi | 1361 zł |
Renault 1.5 dCi/Suzuki 1.5 DDiS 60/80 KM | 1206 zł |
Peugeot 307/407 2.0 HDi | 1446 zł |
Wtryskiwacze Denso (teoretycznie naprawialne, ale brakuje do nich części zamiennych): | |
Land Rover Defender 2.4d | 1906 zł |
Lexus IS220 177 KM | 2790 zł |
Mazda 6 2.0 CD | 1906 zł |
Mitsubishi Pajero 3.2 D-iD | 1906 zł |
Nissan Pathfinder 2.5 dCi | 1906 zł |
Nissan X-Trail 2.2D | 1906 zł |
Opel Corsa/Meriva 1.7CDTi | 1906 zł |
Toyota Auris/Avensis 2.0 D-4D 116 KM | 1652 zł |
Toyota RAV4 2.0 D-4D | 1652 zł |
Toyota Land Cruiser 90/95/100 3.0 D-4D | 1981 zł |
Wtryskiwacze Siemens-VDO piezoelektryczne (nienaprawialne): | |
Citroen 2.0 HDi (16V) | 1545 zł |
Volvo S40/V50 D4 | 1545 zł |
Wtryskiwacze Bosch piezoelektryczne (nienaprawialne): | |
Audi A4/A6/A8 3.0 TDI (od 2004 r.) | 1370 zł |
BMW 3.0d (2005-2008 r.) | 1281 zł |
Citroen 2.0 HD (DW10BTED) | 1545 zł |
Mercedes E320 CDI | 1336 zł |
Nissan Qashqai/X-Trail 2.0 dCi | 1440 zł |
Peugeot 2.0 HDi (DW10BTED) | 1545 zł |
Renault 2.0 dCi | 1440 zł |
Skoda Octavia 2.0 TDI CR | 1080 zł |
VW Touareg 3.0 TDI (od 2004 r.) | 1370 zł |
VW Golf/Passat 2.0 TDI CR | 1080 zł |
Volvo S40/V50 D5 | 1544 zł |
Marcin Klonowski