DFSK FX 600 i DFSK E5 już w Polsce. Chińskie SUV-y szokują cenami
Na polskim rynku debiutują dwa nowe, siedmioosobowe SUV-y. Mają czym przyćmić konkurencję. DFSK FX 600 to najtańszy siedmioosobowy SUV segmentu D, a DFSK E5 z zasięgiem 1150 km to najtańsza hybryda plug-in na rynku.
Grupa Asian Automotive Distribution Center, doświadczony importer samochodów, skoncentrowany na modelach z Azji, odpowiedzialny m.in. za sprzedaż w naszym kraju aut koreańskiej marki KGM (znanej dotąd jako SsangYong) i chińskich BAIC oraz Forthing zaprezentował w Warszawie kolejną markę, którą sprowadza do naszego kraju.
DFSK w Polsce. Co to za firma?
Założona w 2003 roku firma DFSK to efekt współpracy Dongfeng Motor Corporation i Chongqing Sokon Industry Group. Mimo stosunkowo krótkiego stażu na rynku motoryzacyjnym, firma istnieje już na 90 rynkach świata i odważnie wkracza do Europy.
W Polsce debiutuje z dwoma modelami osobowymi i dwoma lekkimi autami dostawczymi.
DFSK FX600 ma 7 miejsc i kosztuje 139 900 zł
Podstawowym modelem w gamie chińskiej marki w Polsce jest DFSK FX 600, czyli SUV segmentu D z obszernym nadwoziem o długości 4 720 mm. Auto napędzane jest 177-konnym silnikiem 1.5 TGDI zestawionym z sześciobiegową przekładnią automatyczną i z napędem na przednie koła.
W podstawowej wersji wyposażenia – Comfort kosztuje 139 900 zł. Jak na siedmiomiejscowy samochód tej wielkości jest to zaskakująco dobra propozycja. Niska cena oznacza jednak pewne niedociągnięcia w wyposażeniu. Dopiero w wersji Prestige za 151 900 zł otrzymamy 6 poduszek powietrznych (w Comfort - 4), czy automatyczną klimatyzację (w podstawowej - półautomatyczną). Topowa wersja ma panoramiczny system parkowania, LED-owe reflektory, podgrzewane lusterka, rejestrator jazdy, elektrycznie sterowany fotel kierowcy i pasażera oraz rozszerzony zestaw asystentów obejmujący monitorowanie martwego pola, ostrzeżenie przed kolizją z tyłu, czy w ruchu poprzecznym.
Za to już w podstawowej wersji mamy 7 miejsc, tapicerkę z ekoskóry, 12,3-calowy system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto oraz elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika.
DFSK FX 600 sprzedawany jest z siedmioletnią gwarancją do przebiegu 150 tys. km. Importer zapowiada możliwość montażu instalacji LPG.
DFSK E5 PHEV – najtańszy SUV z napędem plug-in na rynku
Drugim modelem osobowym debiutującym w Polsce jest DFSK E5 PHEV. Ma aż 4 760 mm długości i imponuje rozstawem osi – 2 785 mm. Do napędu tego pojazdu służy wolnossący silnik 1.5 o mocy 102 KM wspierany przez 130-konną jednostkę elektryczną. W sumie układ napędowy ma 217 KM mocy, która trafia do przednich kół za pośrednictwem przekładni E-CVT.
Bateria o pojemności 17,5 kWh ma wystarczać na przejechanie w trybie elektrycznym do 87 km. Całkowity zasięg w trybie hybrydowym określono na 1 150 km.
Tak jak w przypadku spalinowego FX 600, hybrydowe E5 sprzedawane jest w wersji siedmiomiejscowej, z miejscami rozłożonymi w układzie 2+3+2. W podstawowej wersji wyposażenia na pokładzie mamy 4 poduszki powietrzne, czujniki parkowania z tyłu i kamerę cofania, ekran zegarów o przekątnej 7 cali, półautomatyczną klimatyzację, tapicerkę ze skóry ekologicznej i system multimedialny z ekranem o przekątnej 12,3 cala. DFSK E5 w wersji Comfort kosztuje 153 900 zł.
Wersja Prestige ma 6 poduszek powietrznych, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, zestaw kamer 360 stopni, rejestrator jazdy, panoramiczny szyberdach, 12 głośników i szerszy zestaw aktywnych asystentów jazdy. Auto w tej specyfikacji kosztuje 177 900 zł i jest objęte 6-letnią gwarancją do przebiegu 150 tys. km.
Kto odpowiada za wprowadzenie marki DFSK do Polski?
Firmą odpowiedzialną za projekt wprowadzenia nowej chińskiej marki jest Grupa AADC – Asian Automotive Distribution Center.
To spółka, która rozwinęła się z Grupy PTH Holding, jednego z dużych graczy na polskim rynku motoryzacyjnym, z historią sięgającą 1974 r. AADC odpowiada w Polsce za sprzedaż samochodów marki SsangYong/KGM i wprowadziła już na nasz rynek chińskie marki BAIC (modele 3, 5, 7) oraz Forthing (T-Five oraz U-Tour).
Według danych rejestracji od stycznia do grudnia 2024, ubiegły rok AADC zakończyło z wynikiem sprzedaży 4 490 aut. Dla porównania – Seat sprzedał 4 800 szt., Fiat 2 733, a Citroen – 6 628 szt.
AADC koncentruje się na współpracy z partnerami z Korei Południowej i Chin i posiada w tej chwili 66 punktów sprzedaży w całej Polsce, oferujących 33 modele 5 marek (cztery marki samochodowe i jedna motocyklowa – KOVE).
Sieć sprzedaży marki DFSK w pierwszej połowie tego roku ma objąć 10 miast w Polsce, do końca roku urośnie do 20 punktów, a w 2026 r. salonów ma być juz 25.
W pierwszym roku działalności na naszym rynku DFSK zapowiada sprzedaż 1100 samochodów, a w 2027 chce sprzedawać ich już 3 tysiące.