Volkswagen rozważa wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy
Jedna z najważniejszych fabryk Volkswagena w Wolfsburgu rozważa wdrożenie czterodniowego tygodnia pracy. Decyzja ma być jest częścią szerszej restrukturyzacji związanej z przestawieniem się zakładu na produkcję wyłącznie pojazdów elektrycznych. Powodem jest spadające zainteresowanie modelem Golf w wersji spalinowej.

W skrócie
- Fabryka Volkswagena w Wolfsburgu rozważa wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy jako element restrukturyzacji .
- Spadająca sprzedaż Golfa spalinowego skłoniła koncern do przeniesienia jego produkcji do Meksyku, co wywołało niepokój wśród niemieckich pracowników.
- Volkswagen planuje zwolnienia i wdraża pakiet odpraw dla pracowników decydujących się na wcześniejsze odejście z pracy.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Produkowany w fabryce w Wolfsburgu spalinowy Volkswagen Golf od kilku lat zmaga się z wyraźnym spadkiem sprzedaży. Podczas gdy w 2015 roku na rynek trafiło ponad milion egzemplarzy, w 2024 roku liczba ta spadła do zaledwie 300 tys. Prognozy na bieżący rok są jeszcze mniej optymistyczne - zakłada się sprzedaż na poziomie około 250 tys. sztuk.
Volkswagen przenosi produkcję Golfa do Meksyku
W ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji i poszukiwania oszczędności, Volkswagen podjął decyzję o przeniesieniu produkcji spalinowego Golfa z Wolfsburga do zakładów w Meksyku. Zmiana ma nastąpić w 2027 roku. Tym samym niemiecka fabryka miałaby skupić się wyłącznie na wytwarzaniu samochodów elektrycznych, które w ostatnim czasie zyskują na popularności. Decyzja ta wzbudziła niepokój wśród pracowników, obawiających się o przyszłość zakładu w Niemczech.
Czterodniowy tydzień pracy w okresie przejściowym
Głos w sprawie zabrała Daniela Cavallo, przewodnicząca rady zakładowej Volkswagena. Uspokajała załogę, zapewniając, że przyszłość fabryki w Wolfsburgu jest zabezpieczona - do końca dekady mają tam ruszyć linie produkcyjne elektrycznego Golfa oraz nowego, bezemisyjnego następcy SUV-a T-Roc. Jednocześnie Cavallo przyznała, że w okresie przejściowym rozważane jest czasowe skrócenie tygodnia pracy do czterech dni.
Daniela Cavallo zaapelowała także do pracowników o gotowość do podjęcia dodatkowych zmian jeszcze przed rozpoczęciem okresu przejściowego. Ma to pozwolić na zrekompensowanie spodziewanego ograniczenia liczby godzin pracy, które może nastąpić w kolejnych latach wraz z przestawieniem produkcji.
Musimy wprowadzić nowe przepisy, abyśmy mogli z nich skorzystać później. Od 2027 r. tymczasowy czterodniowy tydzień pracy nie jest nierozsądnym scenariuszem.
Trudna sytuacja Volkswagena. 20 tys. osób odejdzie z pracy
Volkswagen, borykający się od dłuższego czasu z trudnościami finansowymi, ogłosił niedawno plan szeroko zakrojonej restrukturyzacji. Działania mają na celu obniżenie kosztów oraz usprawnienie procesów produkcyjnych i rozwojowych. W ramach programu oszczędnościowego koncern zapowiedział także kontrolowane zwolnienia. Jak dotąd, na wcześniejsze odejście z pracy zdecydowało się już ponad 20 tys. pracowników.
Jak donoszą niemieckie media, aż 66 proc. pracowników Volkswagena, którzy zdecydowali się na wcześniejsze odejście z pracy, planuje stopniowe przechodzenie na niepełny etat przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Koncern przygotował dla nich specjalny pakiet odpraw, których wysokość uzależniona jest od stażu pracy i może sięgnąć nawet 400 tys. euro. Rzecznik Volkswagena odmówił jednak podania łącznej kwoty, jaką firma zamierza przeznaczyć na ten cel.