Tutaj Mojżesz rozstąpił wody. Teraz powstanie 32-kilometrowy most
Od lat 80. ubiegłego wieku prowadzone są rozmowy na temat konieczności wybudowania mostu łączącego dwa kontynenty, który znacznie usprawniłby transport. Dwa rządy finalnie się porozumiały i wspólnymi siłami wybudują 32-kilometrową przeprawę.

W skrócie
- Arabia Saudyjska i Egipt wspólnie zbudują 32-kilometrowy most nad Morzem Czerwonym, łączący dwa kontynenty.
- Inwestycja znacznie usprawni transport, stworzy tysiące miejsc pracy i stanie się częścią większego projektu NEOM.
- Nowy most, przewidywany jako Most Mojżesza, ma obsługiwać ponad milion podróżnych rocznie i poprawić logistykę oraz turystykę w regionie.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Gigantyczny most ma połączyć Arabię Saudyjską i Egipt przez Morze Czerwone - tam, gdzie według biblijnej opowieści Mojżesz rozstąpił wody. Chociaż o poprawie transportu lądowego w tamtym rejonie mówi się już od dekad, to bardziej wiążące plany dotyczące budowy ogłosił w 2016 r. król Arabii Saudyjskiej, Salman.
Niezwykła konstrukcja o długości 32 km ma powstać nad cieśniną Tiran, łącząc egipski Półwysep Synaj z Ras Hamid w Arabii Saudyjskiej. Budowa mostu między Afryką a Azją ma kosztować 4 mld dolarów i zostanie sfinansowana przez Królestwo Arabii Saudyjskiej.
Etap planowania mostu łączącego dwa kontynenty został zakończony
Minister transportu Egiptu Kamel al-Wazir potwierdził, że etap planowania został już zakończony i rząd jest gotowy do rozpoczęcia budowy w każdej chwili. Podkreślił, że obecnie za transport pomiędzy krajami odpowiedzialna jest spółka Arab Bridge Maritime Co., która dysponuje 13 statkami i zajmuje się przewożeniem towarów między państwami.
Nowy most ma znacznie ułatwić handel i transport, a jednocześnie uzupełnić ambitny projekt futurystycznego miasta NEOM realizowany przez Arabię Saudyjską. Egipski prezydent już w 2016 r. zaproponował nadanie mostowi imienia króla Salmana ibn Abd al-Aziza, jednakże ze względu na położenie najprawdopodobniej zostanie nazwany Mostem Mojżesza.

Nowy most otworzy tysiące nowych miejsc pracy. Obsłuży ponad milion podróżnych rocznie
Szacuje się, że nowa inwestycja stworzy tysiące nowych miejsc pracy po obu stronach Morza Czerwonego. Sam most ma również pełnić funkcję alternatywnej trasy pielgrzymkowej do Mekki i ma obsługiwać ponad milion podróżnych każdego roku. Egipt zapowiedział, że jest gotowy do rozpoczęcia budowy choćby dziś, jednakże obecnie należy czekać na decyzję ze strony władz Arabii Saudyjskiej. Most znacznie poprawi logistykę, handel i turystykę w regionie cieśniny Tirańskiej.
Most Mojżesza będzie imponującym obiektem, ale daleko mu do rekordzisty
Most łączący Afrykę i Azję będzie mierzył 32 kilometry długości. Do światowych rekordzistów jest mu jednak bardzo daleko, ponieważ tytuł najdłuższego mostu dzierży Dangyang-Kunshan Grand Bridge, który ma dokładnie 164,8 km długości. Znajduje się w chińskiej prowincji Jiangsu i wchodzi w skład Kolei Dużych Prędkości Pekin-Szanghaj. Składa się z dwóch sekcji: Danyang o długości 52,4 km i Kunshan mierzącej 112,4 km. Z kolei najdłuższy most drogowy znajduje się na wschód od Bangkoku - to Bang Na Expressway, który ma 54 km długości.
Najdłuższe mosty drogowe w Polsce
W Polsce tytuł rekordzisty należy do mostu w Rozgartach pod Grudziądzem, który mierzy 1953 metry i 60 centymetrów. Łączy węzeł autostrady A1 Nowe Marzy z węzłem Grudziądz przecinając Wisłę. Został oddany do użytku w 2011 r.
Na drugim miejscu znajduje się most w Kwidzynie, który jest krótszy od lidera o zaledwie 86 metrów i został wybudowany w 2013 r. jako przeprawa drogowa przez Wisłę, łącząca drogi krajowe 55 i 91.
Najniższy stopień podium należy do Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, który stanowi przeprawę nad Odrą oraz całą Wyspą Rędzińską. Mierzy 1742 metry długości, a jego budowa zakończyła się w 2011 r. Pod względem wysokości pylonów nie ma sobie równych - wznoszą się na wysokość 122 metrów, dzięki czemu jest najwyższą konstrukcją tego typu w Polsce.