Budowa kluczowego mostu na Wiśle na ukończeniu. Kiedy pojadą nim kierowcy?
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, budowa nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu pomału dobiega końca. Prace powinny zakończyć się jesienią, ale na przejazd nową przeprawą kierowcy będą musieli poczekać dłużej

W skrócie
- Budowa nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu dobiega końca, ale kierowcy będą mogli korzystać z przeprawy dopiero po ukończeniu węzła drogowego po prawej stronie miasta.
- Konstrukcja mostu waży 1300 ton, składa się z 82 elementów, a montaż największej części zakończono rok temu.
- Po zakończeniu inwestycji ruch będzie prowadzony dwoma równoległymi mostami, co zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo trasy między Świętokrzyskiem a Podkarpaciem.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Budowa nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu
Pomału dobiega końca budowa nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu. Jak przekazała rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Pawelec-Buras, obecnie trwa izolacja jezdni. Po jej zakończeniu wykonawca przejdzie do robót bitumicznych, a następnie prac wykończeniowych i instalacyjnych. Budowa mostu powinna zakończyć się jesienią.
Nie oznacza to jednak, że przeprawa od razu zostanie otwarta. Przejazd mostem będzie możliwy dopiero w przyszłym roku - po ukończeniu węzła drogowego w prawobrzeżnej części Sandomierza. Węzeł ma połączyć nowy i dotychczasowy most (oddany do ruchu w 2011 r roku) z drogą krajową numer 77 oraz z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej numer 723.
Nowy most na Wiśle powstaje w ciągu drogi krajowej numer 77 Lipnik-Sandomierz-Stalowa Wola. Zastąpi on przeprawę z 1953 roku, która została rozebrana przed rozpoczęciem obecnych prac.
Jak przebiegała budowa nowego mostu na Wiśle?
Sama konstrukcja stalowa nowego mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były przez kilka miesięcy. Częściowo odbywało się to już w wytwórni wykonawcy, a częściowo dopiero na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Montowane były na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu lub nasuwane na, również wzmocnioną, podporę nurtową znajdującą się w rzece.
Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Dokładnie rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 metrów elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną.
Po zakończeniu budowy sandomierska przeprawa stanie się dwujezdniowa. Ruch prowadzony będzie dwoma równoległymi mostami, co ma znacząco poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na trasie łączącej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem.