Na Sycylię dojdziemy samochodem. Koniec z promami
Najnowszy pomysł ma całkowicie odmienić życie mieszkańców Sycylii oraz Kalabrii. Latem bieżącego roku ma rozpocząć się budowa imponującego mostu, który połączy kontynentalne Włochy z Sycylią. To fantastyczna wiadomość dla mieszkańców oraz turystów, chociaż nie brakuje obaw, że przeprawa drogowa może zostać przejęta przez lokalną mafię.

W skrócie
- Rząd włoski zapowiada budowę mostu łączącego kontynentalne Włochy z Sycylią. Prace budowlane mają rozpocząć się już latem2025 roku.
- Projekt mostu budzi jednak kontrowersje związane z lokalizacją w strefie sejsmicznej oraz potencjalnym wpływem na środowisko i aktywność mafii.
- Matteo Salvini argumentuje, że inwestycja stworzy 120 tys. nowych miejsc pracy, a konstrukcja mostu będzie odporna na trzęsienia ziemi.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
O potrzebie budowy tego mostu mówi się od dekad. Już kilkadziesiąt lat temu powołano specjalną spółkę, której zadaniem było nadzorowanie projektu. W 2013 r. konieczne było jej zlikwidowanie z powodu cięć w budżecie państwa i prób zahamowania długu publicznego. Na długi czas projekt został odłożony, lecz teraz wraca, a rządzący zapowiadają konkretne terminy realizacji.
Most łączący kontynentalne Włochy z Sycylią. Zapomnij o promie
Temat na tapet ponownie przywrócił rządu Giorgii Meloni, a głównie o jego realizację walczy lider partii Liga i szef resortu infrastruktury oraz transportu, Matteo Salvini. Podczas poniedziałkowej konferencji w Rzymie polityk stwierdził, że "jeśli będziemy konsekwentni, prace budowlane ruszą latem 2025 r." Salvini przekonuje również, że dzięki projektowi powstanie 120 tys. nowych miejsc pracy.
Na Sycylię przeprawimy się mostem o długości ponad 5 km
Zgodnie z założeniami za budowę obiektu mostowego odpowiedzialne będzie konsorcjum firm kierowane przez włoską firmę Webuild. Prezes spółki odpowiedzialnej za prace budowlane, Pietro Ciucci, stwierdził, że projekt wciąż wymaga ostatecznej zgody państwowego komitetu nadzorującego strategiczną infrastrukturę i wyraził nadzieję, że wniosek zostanie złożony do końca czerwca.
Most ma mieć około 5 km długości, a jego centralne przęsło będzie miało 3,3 km. Przeprawa przebiegać będzie przez Cieśninę Mesyńską, łączącą wody Morza Tyrreńskiego z wodami Morza Jońskiego. W najwęższym miejscu ciesnina mierzy 3,1 km, a maksymalna głębokość wynosi 250 m.

Budowa mostu budzi kontrowersje
Powrót tematu budowy mostu łączącego Sycylię z kontynentalnymi Włochami ponownie spotkał się z ostrą krytyką. Spora część mieszkańców uważa, że jego powstanie nie ma sensu, a liczne przeprawy promowe są wystarczające i doskonale radzą sobie z obsługą zarówno turystów, jak i mieszkańców. Dodatkowo wielu przeciwników wskazuje, że most będzie znajdował się w strefie sejsmicznej, co oznacza, że koszt budowy będzie ogromny, biorąc pod uwagę konieczność dostosowania konstrukcji do trzęsień ziemi.
Nie brakuje również głosów, że most zniszczy krajobraz regionu, a przeprawa zostanie przejęta przez lokalne mafie - Cosa Nostra i N'drangheta. Matteo Salvini zapewnia jednak, że obawy przeciwników inwestycji są nieuzasadnione. Most będzie odporny na trzęsienia ziemi i inne katastrofy naturalne, a odmowa realizacji projektów na obszarach kontrolowanych przez mafię byłaby "państwową kapitulacją" wobec przestępców.
Projekt budowy mostu poparł również minister spraw wewnętrznych, Matteo Piantedosi, który poinformował, że państwowy organ antymafijny przeprowadzi kontrole wszystkich firm zajmujących się budową, szczególnie w tych sektorach, które są kontrolowane przez mafie.
Budowa mostu na Sycylię rusza po raz kolejny
Plany połączenia Sycylii z lądem mają już ponad 50 lat, a temat budowy wraca regularnie co kilka lat. W ubiegłym roku włoski minister gospodarki, Giancarlo Giorgetti, poinformował, że 12 miliardów euro przeznaczonych na budowę mostu zostanie zainwestowanych w ciągu kilku lat, a pierwsze trzy transze będą wydane do 2026 r. Inwestycje skoncentrują się głównie w latach 2025-2026, co daje dużą szansę, że prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Władze Sycylii również będą udziałowcami tej inwestycji, zainwestują 1 miliard euro i przejmą 10 proc. udziałów w spółce. Rządzący zapowiadają, że zamierzają w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje budowa mostu. W związku z tym konieczna będzie reorganizacja sieci kolejowej i drogowej oraz stworzenie nowych połączeń między portami, lotniskami i największymi miastami.