Autostrada A4 w tunelu pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje petycję
Autostrada A4 codziennie przyjmuje ponad 40 tys. pojazdów, ale jej przebieg od lat budzi kontrowersje. Mieszkaniec regionu chce radykalnej zmiany - budowy tunelu drogowego za miliard złotych. GDDKiA przyjęła petycję i zapowiedziała analizę.

W skrócie
- Decyzja o poprowadzeniu autostrady A4 przez Górę Świętej Anny w latach 90. spotkała się z protestami ekologów i lokalnej społeczności.
- Wpłynęła petycja dotycząca budowy tunelu pod Górą Świętej Anny, który miałby poprawić sytuację ekologiczną i bezpieczeństwo na drodze.
- GDDKiA analizuje propozycję, jednak ze względu na koszty oraz trwające plany rozbudowy A4 nie przewiduje na razie zmiany przebiegu autostrady.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Aktualnie wytyczona trasa autostrady A4 jest dla kierowców czymś zupełnie naturalnym i żaden ze zmotoryzowanych nawet przez chwilę nie zastanawia się nad koniecznością wytyczenia nowej nitki. Obecnie GDDKiA przygotowuje się do rozbudowy tej kluczowej drogi o trzeci pas ruchu, co jest niezbędne ze względu na stale rosnącą liczbę pojazdów. Jeden z mieszkańców oraz sympatyk regionu zaproponował, aby wybudować tunel pod Górą Świętej Anny w miejsce obecnej trasy.

Popełniono historyczny błąd. Do GDDKiA wpłynęła propozycja nowego przebiegu autostrady A4
W nadesłanej petycji jej autor podkreśla, że Góra Świętej Anny jest unikatowym w skali Europy wygasłym wulkanem liczącym około 27 mln lat. Cały obszar został objęty ochroną w ramach Parku Krajobrazowego Góra Św. Anny w 2022 r. i uzyskał status Geoparku Krajowego. Na tym terenie znajdują się cenne formacje skalne, stanowiska geologiczne, a także rzadkie siedliska przyrodnicze i unikalna aleja czereśniowa. Sympatyk regionu przekonuje, że w latach 90. ubiegłego wieku podjęto nieprawidłową decyzję dotyczącą wytyczenia trasy i dziś niezbędna jest jej naprawa.
W propozycjach działań autor zaproponował zbudowanie ścieżki rowerowej wzdłuż alei czereśniowej, zmodernizowanie lokalnych dróg, a także obudowę amfiteatru. Największy rozgłos zdobył postulat dotyczący budowy tunelu drogowego pod Górą Świętej Anny w miejscu obecnego przebiegu A4. Dzięki temu udałoby się "przywrócić spójność przyrodniczą, ograniczyć hałas i ingerencję w krajobraz". Dodatkowo to także symbolicznie ważne miejsce dla mniejszości niemieckiej, ponieważ organizowane są tu pielgrzymki i wydarzenia kulturalne. Petent zaznacza, że istnieje realna możliwość wsparcia projektu ze strony niemieckich instytucji kulturalnych i funduszy transgranicznych.

Góra Świętej Anny to miejsce niebezpieczne szczególnie dla samochodów ciężarowych zimą. Tunel mógłby rozwiązać wiele problemów
Ten odcinek opolskiej autostrady A4 należy do miejsc, w których bardzo często - szczególnie zimą - interweniują służby ratunkowe, ponieważ samochody ciężarowe i autokary mają problem z podjazdem. Często dochodzi również do kolizji i awarii pojazdów, a do ostatniej stłuczki doszło w niedzielę 13 lipca, gdy zderzyły się dwie osobówki, którymi łącznie podróżowało sześć osób.
Autor petycji wskazuje, że te argumenty, a także względy przyrodnicze i historyczne, skłoniły go do zaproponowania czterech rozwiązań, z których najważniejszym jest budowa tunelu drogowego. Nie został on jednak natychmiast odrzucony, a na swojej stronie internetowej opublikowała go Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu. Nie oznacza to, że będzie on realizowany, ale zostanie przeanalizowany, chociaż aktualnie nie jest to najlepszy moment, ponieważ GDDKiA przygotowuje się do dużej inwestycji, jaką jest rozbudowa A4 m.in. o trzeci pas ruchu.
Każdy z mieszkańców ma prawo złożyć swoje uwagi lub propozycje zmian w infrastrukturze drogowej. Dlatego przyjęliśmy petycję, odnieśliśmy się do niej i podaliśmy treść do publicznej wiadomości
Tunel drogowy pod Górą Świętej Anny mógłby kosztować nawet 1 mld zł. GDDKiA odpowiada na petycję
Odpowiedź dyrektora opolskiego oddziału GDDKiA ostudziła jednak nieco emocje. Rafał Pydych poinformował, że w ramach przygotowań do rozbudowy A4 prowadzone są obecnie prace studialne, jednak "na tym etapie nie przewiduje się zmiany przebiegu autostrady A4". Szacuje się, że taka inwestycja mogłaby pochłonąć nawet 1 mld zł, a wyliczenia te - choć bardzo proste - oparte są na kwocie, którą zapłacono za wydrążenie tunelu drogowego na Zakopiance o długości około 2 km. Proponowane rozwiązanie przebicia się przez Górę Świętej Anny wydaje się przedsięwzięciem o bardzo podobnej skali.