Toyota wygrywa, Stellantis tonie. Ranking globalnych gigantów motoryzacji

Koncerny Toyota, Volkswagen i Hyundai-Kia to najwięksi producentów samochodów na świecie w 2024 roku. Zaskoczenia nie ma, chociaż najnowsze dane dotyczące sprzedaży nowych aut pozwalają wyciągnąć ciekawe wnioski. Jakie? Chociażby taki, że Tesla Cybertruck nie wywróciła do góry kołami amerykańskiego rynku pickupów, a ekspansja chińskich producentów postępuje szybciej, niż nam się to wydaje.

Toyota była największym globalnym producentem samochodów w 2024 roku. Corolla to drugi najlepiej sprzedający się samochód na świecie
Toyota była największym globalnym producentem samochodów w 2024 roku. Corolla to drugi najlepiej sprzedający się samochód na świecieIreneusz RekInformacja prasowa (moto)

Felipe Munoz, jeden z głównych analityków firmy badawczej JATO Dynamics, opublikował zestawienie największych producentów samochodów osobowych (i lekkich dostawczych) w 2024 roku. Tytuł największego producenta samochodów na świecie po raz kolejny zgarnęła Toyota.

Najwięksi producenci samochodów na świecie. Dane za 2024 rok

Z danych JATO Dynamics wynika, że w 2024 roku dealerzy Toyoty (jako koncern) sprzedali w skali całego świata ponad 10 695 924 samochodów. Oznacza to spadek w porównaniu rok do roku o 4 proc., chociaż wynik jest sporo powyżej rezultatu kolejnych zajmujących miejsca na podium zawodników:

  • 2. Volkswagena (8 693 123, spadek o 3 proc.),
  • 3. Hyundaia (7 231 248 proc, spadek o 1 proc.).

Munoz zauważa, że Toyota coraz silniej odczuwa presję ze strony chińskich producentów, zwłaszcza na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki, ale dzięki globalnej obecności, szerokiej gamie produktów i dobrej opinii wśród nabywców utrzymuje nad nimi znaczącą przewagę.

W opinii eksperta więcej powodów do niepokoju może mieć Volkswagen, który jest silnie uzależniony od nastrojów konsumenckich w Chinach i odwracanie się lokalnych nabywców w stronę rodzimych producentów wpływa na jego wyniki. Munoz prognozuje też, że właśnie niemiecki koncern może najsilniej z liderów rynku odczuć nakładane właśnie przez administrację Trumpa cła na samochody z Chin i Unii Europejskiej.

W przypadku koncernu Hyundaia-Kia analityk zauważa, że Koreańczycy dobrze wychodzą na swojej obecności w wielu miejscach świata (przypomnijmy, że po agresji na Ukrainę Hyundai nie zdecydował się np. na wycofanie z Rosji). W efekcie zdaje się suchą nogą przechodzić przez lokalne zawirowania i kryzysy gospodarczo polityczne ostatnich miesięcy.

Tesla Cybertruck klapą? Stare pickupy trzymają się mocno

Ciekawie prezentuje się też wynik Tesli. 1 789 226 rejestracji to rezultat zaledwie o 1 proc. niższy niż uzyskany w 2023 roku, ale trzeba pamiętać, że aż za 1,09 mln z nich odpowiada Tesla Model Y. To najlepiej sprzedające się nowe auto na świecie w 2024 roku. Tesla wyprzedziła w tym zestawieniu m.in.:

  • Toyotę Corollę (1,08 mln),
  • Toyotę RAV4 (1,02 mln),
  • Forda serii F – (0,9 mln)
  • Hondę CR-V.

Munoz zauważa, że – przynajmniej w jego opinii – ”klapą” okazała się być Tesla Cybertruck, która w 2024 roku nie była w stanie podkopać ugruntowanej pozycji takich lokalnych graczy jak Ford F czy Chevrolet Silverado. Samochód znalazł tylko 0,64 mln nabywców.

Wielki problem Stellantisa. ”Pasmo złych decyzji”

W pierwszej piątce największych producentów samochodów w 2024 znajdziemy jeszcze koncerny Stellantis i General Motors. Francusko-włosko-amerykański gigant sprzedał w ubiegłym roku na świecie 5 636 389 samochodów, co oznacz spadek rejestracji w ujęciu rok do roku aż o 9 proc. To największy spadek odnotowany wśród 20 największych producentów aut w 2024 roku.

Stellantis była najgorszą firmą roku z powodu złych decyzji zarządu, starzejącej się gamy produktów i zbyt wielu marek działających w tych samych segmentach. 8 z 13 marek pilnie potrzebuje świeżych produktów
podsumowuje Munoz

Podobny, acz nieco mniejszy spadek, zanotował sklasyfikowany na 5. pozycji zestawienia General Motors. 4 686 000 rejestracji to o 6 proc. mniej niż na koniec 2023 roku. Ekspert dopatruje się słabszego wyniku w słabszym niż zakładano efekcie, jaki przyniosła elektryczna ofensywa modelowa.

Japonia lepsza niż Niemcy i USA. Które kraję naprawdę rządzą w motoryzacji?

Ciekawie prezentuje się zestawienie JATO Dynamics jeśli przyjrzymy się pochodzeniu poszczególnych marek. W rankingu TOP 20 znajdziemy pięciu producentów z Japonii, pięciu z szeroko pojętej Europy, trzech z USA, jeden z Indii i – uwaga – aż pięciu z Chin!

Największy z chińskich producentów, czyli BYD zwiększył sprzedaż aż o 41 proc; do 4 272 145 samochodów, awansując w zestawieniu z 10. na 7. pozycję. Drugi największy wzrost, o 38 proc, (2 603 916 sprzedanych aut, co oznaczało awans z 16. na 12. pozycję) zanotowało Chery. Trzeci – o 20 proc. rok do roku – do 3 272 910 rejestracji (awans z 11. Na 10. pozycję) - Geely.

Biorąc pod uwagę, że dziś Chiny są największym pojedynczym rynkiem motoryzacyjnym, największym producentem i największym eksporterem samochodów, konkurencja może mieć powody do obaw.

Chińskie samochody podbijają polski rynekWydarzenia24Wydarzenia 24