Tak umierają ikony polskich dróg. Oto najczęściej złomowane auta w 2024 roku

Na polskich drogach dokonuje się właśnie pokoleniowa zmiana. W stacjach demontażu pojazdów królują modele, które jeszcze do niedawna były szczytem marzeń tysięcy kierowców w Polsce. Do panteonu klasyków, które masowo kończą właśnie swój żywot na polskich złomach, należą obecnie m.in. Opel Astra H, Volkswagen Golf IV czy Volkswagen Passat B5 TDI.

Volkswagen Passat to najczęściej złomowany samochód z silnikiem Diesla w Polsce
Volkswagen Passat to najczęściej złomowany samochód z silnikiem Diesla w PolscePaweł RygasINTERIA.PL

Jak poinformowali Interię przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, w 2024 roku z powodu złomowania wyrejestrowano w Polsce 453 141 samochodów osobowych. To nieco więcej niż w roku 2023, gdy w zezłomowano około 426 tys. aut.

Najczęściej złomowane samochody w Polsce w 2024 roku

Ze statystycznego punktu widzenia, do stacji demontażu pojazdów trafiał w ubiegłym roku samochód w wieku 23 lat ze średnim przebiegiem (wg danych z CEPiK) 262 600 km. Można więc przyjąć, że statystyczny złomowany w Polsce w 2024 roku samochód pochodził z przełomu lat 2001/2002. Dla porównania w 2023 złomowano auta w średnim wieku 22,5 roku.

Najczęściej złomowane w 2024 roku auto w Polsce to Volkswagen Golf. Do stacji demontażu pojazdów trafiły w ubiegłym roku co najmniej 15 192 takie samochody. Słów "co najmniej" używamy w pełni świadomie – trzeba pamiętać o luźnym podejściu pracowników wydziałów komunikacji do kwestii nazewnictwa rejestrowanych samochodów, co po dziś dzień skutkuje ogromnym bałaganem w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

15 najczęściej złomowanych w 2024 roku samochodów w Polsce:

  1. Volkswagen Golf - 15192 wyrejestrowanych,
  2. Opel Astra - 13505 wyrejestrowanych,
  3. Ford Focus - 12225 wyrejestrowanych,
  4. Volkswagen Passat - 12097 wyrejestrowanych,
  5. Volkswagen Polo - 9094 wyrejestrowanych,
  6. Fiat Seicento - 8051 wyrejestrowanych,
  7. Audi A4 - 8035 wyrejestrowanych,
  8. Fiat Punto - 7844 wyrejestrowanych,
  9. Opel Corsa - 7509 wyrejestrowanych,
  10. Ford Mondeo - 7206 wyrejestrowanych,
  11. Renault Megane Scenic - 7160 wyrejestrowanych,
  12. Peugeot 206 - 7033 wyrejestrowanych,
  13. Skoda Fabia - 6994 wyrejestrowanych,
  14. Renault Megane - 6278 wyrejestrowanych,
  15. Opel Vectra - 6037 wyrejestrowanych.

Król polskiej wsi królem polskich złomów? Tak umiera Passat B5 TDI

Ciekawe wnioski płyną z analizy danych dotyczących najczęściej złomowanych w Polsce samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Te zdają się potwierdzać opinie o używanych autach sprowadzanych do Polski. Przykładowo - taką, że odległość dzieląca Gorlitz i Zgorzelec to "minus sto tysięcy kilometrów".

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że diesle trafiają do stacji demontażu pojazdów szybciej niż auta benzynowe – w średnim wieku 22 lat. W tym kontekście całkiem zabawny wydaje się być ich średni, wynikający z CEP, przebieg. Statystyczny samochód z silnikiem Diesla, jaki trafił w 2024 roku do stacji demontażu pojazdów miał na liczniku zaledwie 310 500 km.

Absolutnym królem złomowisk, jeśli chodzi o samochody z silnikami Diesla, był w 2024 roku Volkswagen Passat. Z powodu złomowania wyrejestrowano aż 7965 takich samochodów.

Warto jednak dodać, że – z uwagi na panujący w CEPiKu bałagan - to mocno niedoszacowane liczby. Przykładowo, w ubiegłym roku zezłomowano też np. 2643 pojazdy zarejestrowane jako Volkswagen Passat TDI, co oznacza, że rzeczywista skala demontażu Passatów z dieslem przekracza 10,6 tys. sztuk.

Złomujemy absolutnie wszystko. Jeszcze kiedyś można było mówić, że na stacji demontaży królowały starsze, bardziej podatne na korozję modele, jak np. Fordy Fiesta, Escort czy np. Ople Corsy. Obecnie nie ma reguły – wczoraj przyjęliśmy np. Mazdę 5 z rocznika 2007. Auto jest w niezłym stanie, ma czarne skóry i jest sprawne. Niestety – jak to w Maździe – skorodowane poszycia karoserii sprawiają, że nie opłaca się go naprawiać
mówi w rozmowie z Interią Grzegorz Cybruch, właściciel firmy Autokas z Legnicy

I dodaje, że w firmach złomujących samochody rzeczywiście dostrzec można pokoleniową zmianę. W ostatnim czasie z dróg masowo znikają np. Ople Vectry C czy Fordy Mondeo III generacji.

Ludzie jeszcze próbują tym handlować, ale chętnych brak. Pierwsza poważniejsza usterka takiego auta powoduje, że koszty naprawy niebezpiecznie zbliżają się do jego wartości
kwituje Cybruch.

Pierwsza dziesiątka najczęściej złomowanych w Polsce w 2024 roku samochodów z silnikami Diesla:

  1. Volkswagen Passat – 10 608 egzemplarzy,
  2. Volkswagen Golf - 6 264 egzemplarzy,
  3. Ford Focus - 6072 egzemplarzy,
  4. Opel Astra - 4472 egzemplarzy,
  5. Ford Mondeo - 4056 egzemplarzy,
  6. Audi A4 - 3620 egzemplarzy,
  7. Renault Megane Scenic - 3497 egzemplarzy,
  8. Opel Zafira - 2944 egzemplarzy,
  9. Peugeot 307 - 2581 egzemplarzy,
  10. Opel Vectra - 2531 egzemplarzy.

Najczęściej złomowane w Polsce w 2024 roku samochody z silnikami benzynowymi

Obiegowe opinie o wysokich kosztach napraw wyeksploatowanych Diesli zdaje się np. potwierdzać obecność na liście najczęściej złomowanych aut z silnikami wysokoprężnymi np. Peugeota 307. Przypominamy, że auto produkowane było w latach 2001-2011, co oznacza, że spora część z nich niemal idealnie wpisuje się w statystyczny obraz samochodu w Polsce (średni wiek około 14,7 roku). Mimo tego w Polsce zezłomowano w ubiegłym roku ponad 2,5 tys. sztuk Peugeotów 307 z silnikami wysokoprężnymi. Nie dysponujemy danymi o tym, ile z takich pojazdów padło ofiarą wypadku, ale śmiało założyć można, że duża część właścicieli zdecydowała się na zezłomowanie samochodu z uwago na wysokie koszty napraw mechanicznych.

Dla porównania pierwsza piętnastka najczęściej złomowanych w 2024 roku aut z silnikami benzynowymi prezentuje się następująco:

  1. Opel Astra – 9015 zezłomowanych,
  2. Volkswagen Golf – 8916 zezłomowanych,
  3. Fiat Seicento – 8012 zezłomowanych,
  4. Volkswagen Polo – 7455 zezłomowanych,
  5. Fiat Punto – 7130 zezłomowanych,
  6. Opel Corsa – 6267 zezłomowanych,
  7. Ford Focus – 6150 zezłomowanych,
  8. Skoda Fabia – 5827 zezłomowanych,
  9. Peugeot 206 – 5375 zezłomowanych,
  10. Renault Clio – 4581 zezłomowanych,
  11. Audi A4 – 4413 zezłomowanych,
  12. Volkswagen Passat – 4127 zezłomowanych,
  13. Renault Megane – 3982 zezłomowanych,
  14. Renault Megane Scenic – 3661 zezłomowanych,
  15. Opel Vectra - 3504 zezłomowanych.
Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL