Te samochody psują się na potęgę. W rankingu nie brakuje chińskich modeli
Niezawodność i bezawaryjność to kluczowe cechy dla osób, które stoją przed zakupem samochodu. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji dotyczącym użytkowania danego modelu oraz występowania awarii są jego właściciele. Prawie 30 tys. kierowców wzięło udział w badaniu i podzieliło się swoimi doświadczeniami, aby stworzyć listę najbardziej awaryjnych modeli wyprodukowanych od 2020 r.

W skrócie
- Ranking najbardziej awaryjnych samochodów powstał na podstawie opinii niemal 30 tysięcy kierowców, którzy oceniali pojazdy nie starsze niż 5 lat.
- W zestawieniu znalazły się modele różnych marek, a najczęściej zgłaszane usterki dotyczyły akumulatora, silnika, skrzyni biegów oraz elektroniki.
- Najbardziej awaryjnym modelem okazał się Nissan Juke.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Brytyjski portal "What Car?" postawił sobie bardzo trudne zadanie stworzenia listy samochodów najbardziej awaryjnych, jednakże opierając się wyłącznie na doświadczeniach kierowców. We współpracy z MotorEasy przepytali dokładnie 29 967 zmotoryzowanych, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami z posiadania samochodu nie starszego niż 5 lat. Skąd taki warunek? Standardowy okres gwarancji wynosi 3 lata, a w kolejnych 2 latach bardzo często pojawiają się pierwsze usterki, za naprawę których trzeba już zapłacić.
Zapytali 30 tys. kierowców. Zrobili ranking najbardziej awaryjnych samochodów
Kierowcy musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące występowania awarii w całym okresie użytkowania, a także poniesionych kosztów oraz tego, jak długo auto było unieruchomione w serwisie. Koszt i czas naprawy to dwa czynniki, które w największym stopniu wpływają na irytację właścicieli pojazdów, dlatego na ich podstawie stworzony został unikalny wskaźnik niezawodności danego modelu (0-100).
Wszystkie awarie, które wystąpiły w ich pojeździe, respondenci musieli zakwalifikować do stworzonych kategorii, dzięki czemu w wynikach badań ujęto typowe usterki występujące w danym modelu. Oto wyniki:
1. Nissan Juke
- Ocena niezawodności: 50 proc.
- Najczęstsze usterki: akumulator 12V (13 proc.), silnik (9 proc.), hamulce (6 proc.)
- Średni koszt naprawy: 35 proc. naprawiono za darmo, 52 proc. kosztowało ponad 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 66 proc. samochodów stało w warsztacie ponad tydzień
Nissan Juke to stylowy, niedrogi i praktyczny crossover, który w rankingu najbardziej awaryjnych samochodów zajął niechlubne pierwsze miejsce. 31 proc. właścicieli zgłosiło usterki, a aż 80 proc. z nich uniemożliwiało dalszą jazdę. Problemy najczęściej dotyczyły akumulatora 12V, silnika oraz układu hamulcowego i elektryki.

2. MG4 EV
- Ocena niezawodności: 63,8
- Najczęstsze usterki: elektryka niezwiązana z silnikiem (15 proc.), wykończenie wnętrza (9 proc.), silnik (7 proc.)
- Średni koszt naprawy: 55 proc. za darmo, 19 proc. powyżej 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 68 proc. ponad tydzień
MG 4 uplasował się na drugiej pozycji ogółem, a także na pierwszym miejscu w kategorii pojazdów elektrycznych. Aż 30 proc. użytkowników miało problemy z samochodem, które dotyczyły niemalże każdej przygotowanej kategorii usterek. Prawie 40 proc. właścicieli musiało za naprawę zapłacić ponad 1 tys. funtów.

3. Vauxhall Mokka Electric
- Ocena niezawodności: 65,6
- Najczęstsze usterki: akumulator 12V (30 proc.), bateria EV (20 proc.), nawigacja/infotainment (15 proc.)
- Średni koszt naprawy: 92 proc. za darmo, 8 proc. powyżej 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 56 proc. ponad tydzień
55 proc. właścicieli zgłosiło usterki i choć większość napraw pokrył producent, wielu kierowców musiało czekać dłużej niż tydzień na naprawę. Najwięcej problemów dotyczyło akumulatora 12V, baterii EV i systemu infotainment.

4. Kia Sportage
- Ocena niezawodności: 66,2
- Najczęstsze usterki: silnik (24 proc.), skrzynia biegów/sprzęgło (20 proc.), elektryka (16 proc.)
- Średni koszt naprawy: 83 proc. za darmo, 8 proc. powyżej 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 50 proc. ponad tydzień
Obecność południowokoreańskiego producenta w tym rankingu jest zaskakująca, jednakże Sportage z silnikiem Diesla nie tylko w ogólnym zestawieniu uplasował się na czwartej pozycji, ale jednocześnie jest najbardziej awaryjnym SUV-em rodzinnym. Co czwarty właściciel skarżył się problemy z jednostką napędową, a 25 proc. użytkowników udało się do serwisu z powodu awarii skrzyni biegów lub sprzęgła. Dla porównania wersje z silnikiem benzynowym otrzymały ocenę niezawodności wynoszącą 93,4 proc.

5. Mazda CX-60
- Ocena niezawodności: 68,8
- Najczęstsze usterki: zawieszenie (33 proc.), układ kierowniczy (24 proc.), elektryka (19 proc.)
- Średni koszt naprawy: 100 proc. za darmo
- Czas wyłączenia z użytku: 43 proc. ponad tydzień
CX-60 okazał się najbardziej problematycznym modelem w gamie Mazdy i aż 62 proc. właścicieli zgłosiło występowanie najróżniejszych usterek. Wszystkie z nich zostały usunięte na koszt producenta, jednakże prawie połowa osób na odbiór samochodu z serwisu musiała czekać ponad tydzień.

6. MG ZS EV
- Ocena niezawodności: 69,3
- Najczęstsze usterki: klimatyzacja (14 proc.), akumulator 12V (14 proc.), bateria EV (9 proc.)
- Średni koszt naprawy: 82 proc. za darmo, 10 proc. między 1-1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 82 proc. ponad tydzień
43 proc. właścicieli MG ZS EV zgłosiło problemy z samochodem, które głównie dotyczyły klimatyzacji i elektryki. 82 proc. napraw zostało przeprowadzonych za darmo, a co dziesiąta osoba musiała zapłacić za usunięcie usterki między 1-1,5 tys. funtów.

7. Volkswagen Golf
- Ocena niezawodności: 70,4
- Najczęstsze usterki: skrzynia/sprzęgło (11 proc.), elektryka (11 proc.), infotainment (11 proc.)
- Średni koszt naprawy: 41 proc. za darmo, 11 proc. powyżej 1 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 34 proc. ponad tydzień
Tego modelu w tym rankingu nie spodziewał się chyba nikt, jednakże - jak pokazuje badanie przeprowadzone wśród właścicieli - Golf z silnikiem Diesla jest najbardziej awaryjnym samochodem Volkswagena. Problemy dotyczyły głównie elektroniki, skrzyni biegów i klimatyzacji. 41 proc. usterek zostało usuniętych za darmo, a tylko 11 proc. osób musiało zapłacić za naprawę powyżej 1 tys. funtów.

8. Vauxhall Corsa Electric
- Ocena niezawodności: 72,2
- Najczęstsze usterki: hamulce (7 proc.), elektryka silnika (7 proc.), infotainment (7 proc.)
- Średni koszt naprawy: 61 proc. za darmo, 6 proc. między 751-1000 funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 66 proc. ponad tydzień
Usterki w przypadku tego modelu zgłosiło 25 proc. właścicieli, czyli dwa razy więcej niż w przypadku wersji benzynowej. Głównie były to problemy związane z klimatyzacją i układem ładowania, a w 66 proc. przypadków usunięcie usterki trwało ponad 7 dni.

9. Range Rover Evoque
- Ocena niezawodności: 78,3
- Najczęstsze usterki: elektryka silnika (15 proc.), zawieszenie (15 proc.), układ wydechowy (12 proc.)
- Średni koszt naprawy: 86 proc. za darmo, 14 proc. powyżej 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 62 proc. ponad tydzień
Evoque to nie tylko najbardziej awaryjny samochód w gamie tego producenta, ale przede wszystkim jeden z najdroższych w naprawach. Właściciele wśród najczęściej pojawiających się awarii wymieniali problemy z elektryką silnika, zawieszeniem czy układem wydechowym. Aż 86 proc. z nich usunięto za darmo, a 14 proc. właścicieli za naprawę zapłaciło ponad 1,5 tys. funtów.

10. Seat Leon
- Ocena niezawodności: 74,2
- Najczęstsze usterki: hamulce (7 proc.), elektryka silnika (7 proc.), infotainment (7 proc.)
- Średni koszt naprawy: 97 proc. za darmo, 3 proc. powyżej 1,5 tys. funtów
- Czas wyłączenia z użytku: 62 proc. ponad tydzień
Obecność Leona w tym zestawieniu jest sporym zaskoczeniem, jednakże jest to najgorzej oceniany model Seata. Aż 58 proc. egzemplarzy miało usterki związane głównie z systemem infotainment oraz zawieszeniem i skrzynią biegów. Na szczęście dla właścicieli, aż 97 proc. z nich naprawiono za darmo, a w przypadku pozostałych trzech procent niezbędne było uiszczenie za usunięcie usterki ponad 1,5 tys. funtów.
