Tankują za 25 zł i śmieją się z elektryków. Nowe auta na LPG w Polsce
Fabryczną instalację gazową w nowych samochodach znajdziemy dziś wyłącznie u Dacii i Renault, ale wielu dealerów innych marek oferuje dedykowane zestawy LPG, których montaż nie powoduje utraty gwarancji. Jakie marki i modele cieszą aktualnie największą popularnością wśród klientów decydujących się na fabrycznie nowe samochody z instalacją gazową?

Spis treści:
Instalacja gazowa to wciąż najprostszy sposób na zredukowanie kosztów eksploatacji samochodu. Chociaż w skali ostatniego roku z polskich ulic zniknęło blisko 90 tys. aut zasilanych LPG, w Polsce wciąż zarejestrowanych jest blisko 2,56 mln takich pojazdów.
Nowe samochody z instalacją LPG. Nie zawsze fabryczna ale zawsze opłacalna
Z informacji, do których dotarła Interia.pl wynika, że w całym ubiegłym roku wpis o montażu instalacji gazowych otrzymało w Polsce 125 296 samochodów używanych (w 2023 było to 123 630). W tym samym czasie z salonów wyjechały też 13 674 nowe auta z tzw. ”fabryczną” instalacją gazową.
Cudzysłów nie jest tu przypadkowy, bo takie rozwiązanie – instalację montowaną do pojazdu na etapie jego produkcji w fabryce – oferuje dziś jedynie Grupa Renault. Pozostałe fabrycznie nowe auta z instalacjami gazowymi to pojazdy przerabiane na LPG przez dealerów w oparciu o dedykowane, skomponowane z myślą o konkretnych modelach, zestawy od renomowanych producentów.
Ile kosztuje fabryczna instalacja LPG w 2025 roku?
Absolutnym mistrzem kosztów jest w tym przypadku Dacia. W przypadku Daci Sandero, czyli najlepiej sprzedającego się nowego auta w Europie, auta z fabryczną instalacją gazową oferowane są od poziomu wyposażenia Expression (ceny od 65 300 zł), można więc przyjąć, że by cieszyć się Sandero z gazem – do bazowej wersji (Essential za 61 300 zł) – dopłacić trzeba 4 tys. zł. Podobna zależność dotyczy Renault, gdzie do fabrycznej instalacji gazowej w modelach Clio czy Captur dopłacić trzeba właśnie 4 tys. zł.
W przypadku innego bestsellera jak np. Dacia Duster, odmiana ECO-G 100, czyli auto z fabryczną instalacją gazową, otwiera cenniki modelu kwotą 80 800 zł.
W pozostałych przypadkach – marek oferujących możliwość doposażenia auta w instalację LPG u dealera - dopłata do dedykowanego zestawu kosztuje z reguły między 6,5 a 8 tys. zł.
Najpopularniejsze nowe auta z gazem w Polsce. Lista
Z danych, do których dotarliśmy wynika, że pierwsza 15 najpopularniejszych nowych aut rejestrowanych w Polsce w 2024 roku prezentuje się następująco:
- Dacia Duster - 3539 zarejestrowanych z LPG,
- Dacia Sandero - 3007 zarejestrowanych z LPG,
- Dacia Jogger - 2094 zarejestrowanych z LPG,
- Renault Captur - 1818 zarejestrowanych z LPG,
- Renault Clio - 1202 zarejestrowanych z LPG,
- Skoda Fabia - 600 zarejestrowanych z LPG,
- Hyundai i20 - 337 zarejestrowanych z LPG,
- Skoda Fabia Van - 127 zarejestrowanych z LPG,
- SsangYong Korando - 104 zarejestrowanych z LPG,
- BAIC Beijing 5 - 99 zarejestrowanych z LPG,
- FIAT Panda - 67 zarejestrowanych z LPG,
- Skoda Scala - 66 zarejestrowanych z LPG,
- Toyota Corolla - 55 zarejestrowanych z LPG,
- Toyota YARIS - 46 zarejestrowanych z LPG,
- Skoda Kamiq - 38 zarejestrowanych z LPG.
Nowe auta z instalacją gazową. Ranking zdominowały dwie marki
Nasze zestawienie nie pozostawia złudzeń – klienci poszukujący nowego auta z instalacją gazową najchętniej udają się do salonów Dacii i Renaut, a obecność fabrycznego LPG chociażby w Dusterze czy Sandero to w polskich warunkach gigantyczna zaleta.
55 proc. zarejestrowanych w Polsce w 2024 roku egzemplarzy nowej Dacii Duster zasilanych było LPG. W przypadku Renault najlepiej sprzedającym się autem z instalacją gazową jest Clio. W 2024 roku udział rejestracji Clio z fabrycznym LPG sięgnął 43 proc.
Tytuł królowej LPG w Polsce bezapelacyjnie należy się jednak Dacii. W przypadku Joggera aż 80 proc. ubiegłorocznych nabywców zdecydowało się na odmianę z fabryczną instalacją gazową, a udział aut z LPG w ogóle rejestracji nowych Sandero w 2024 roku sięgnął 81 proc.!
Warto wiedzieć, że w przypadku całej Grupy Renault, wszystkie samochody z fabrycznym LPG napędzane są tym samym silnikiem – trzycylindrową jednostką 1,0 l o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm. W przypadku Dacii Duster producent deklaruje średnie zużycie gazu na poziomie 7,8 l/100 km. Przy założeniu, że litr LPG kosztuje dziś w Polsce około 3,2 zł, pokonanie takim autem dystansu 100 km kosztuje właściciela niepełna 25 zł.
Tak umiera LPG w Polsce. Instalacje gazowe coraz droższe
Kurczenie się parku aut zasilanych LPG w Polsce to oczywiście efekt generacyjnej zmiany, jaka dokonała się w konstrukcji jednostek napędowych. Upowszechnienie się wtrysku bezpośredniego sprawiło, że koszty przeróbki na gaz wielu popularnych modeli wzrosły nawet dwukrotnie. Dziś, w zależności od stopnia skomplikowania silnika, za instalację gazową do auta z trzy lub czterocylindrowym silnikiem wyposażonym we wtrysk bezpośredni zapłacić trzeba nawet 6-8 tys. zł. Dla porównania, w starszych konstrukcyjnie autach wyposażonych we wtrysk pośredni, montaż instalacji gazowej zamyka się z reguły w kwocie 3-4 tys. zł (około 1000 zł za cylinder).
Patrząc z takiej perspektywy nie dziwi więc, że park samochodów z LPG z w Polsce powoli się wykrusza i systematycznie starzeje. Obecnie średni wiek auta na gaz w naszym kraju to już 18,7 roku (średni wiek samochodu osobowego w Polsce to 14,7 roku), a średni przebieg – 239 500 km.