Nowy rodzinny SUV z LPG za 94 tys. zł. Polacy już nie chcą Dacii Duster?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Dacia Duster to obecnie jedyny nowy SUV oferowany z fabryczną instalacją gazową, którego kupić można za mniej niż 100 tys. zł. Przy obecnych cenach LPG, koszt przejechania takim autem 100 km to niespełna 25 zł. Mimo kuszącej oferty sprzedaż Dustera w styczniu 2025 zanotowała gigantyczny spadek o ponad 50 proc. Czyżby Polacy odwracali się właśnie od rumuńskiego producenta i LPG? Nic bardziej mylnego!

Sprzedaż nowej Dacii Duster w Polsce spadła w styczniu o ponad 50 proc. To efekt debiutu w cennikach jej większej siostry - Dacii Bigster
Sprzedaż nowej Dacii Duster w Polsce spadła w styczniu o ponad 50 proc. To efekt debiutu w cennikach jej większej siostry - Dacii Bigstermateriał zewnętrzny

Dacia Duster była w 2024 roku ósmym najlepiej sprzedającym się nowym autem w Polsce. Na nasze drogi trafiło blisko 10,4 tys. egzemplarzy tego modelu. Aż 55 proc. z nich wyposażonych było w instalację gazową. Nowy rok nie rozpoczął się jednak dla Dustera korzystnie. Styczniowy wynik – 308 rejestracji – jest aż o 50,6 proc. Czyżby era popularności taniego SUV-a z Rumunii dobiegała końca? Wręcz przeciwnie.

Dacia Bigster wkrótce w salonach. ”Mamy kilkaset zamówień”

Wszystko wskazuje na to, że skokowy spadek rejestracji Dustera to efekt debiutu jego większego brata – nowej Dacii Bigster. Zamówienia na zupełnie nowy model ruszyły w Polsce w pierwszych dniach stycznia.

Przedstawiciele Renault nie podzielili się z nami danymi dotyczącymi liczby zamówień na Dacię Bigster, ale ostatnie doniesienia medialne mówiły o liczbach rzędu 300 aut miesięcznie. Taki wynik niemal idealnie wpisuje się w spadek zamówień na Dustera, który w stosunku do stycznia 2024 stracił dokładnie 321 rejestracji.

Zainteresowanie Bigsterem w styczniu pozytywnie nas zaskoczyło. Większość (70 proc.) z zamawianych samochodów to hybrydy. W zamówieniach królują wyższe wersje wyposażenia: Journey 55 proc. ogółu i Extreme – 33 proc. ogółu
poinformował Interię Janusz Chodyła z Renault Polska

Polacy rzucili się na nową Dacię Bigster

Obecnie w konfiguratorze Dacii Bigster znajdziemy trzy odmiany napędowe - bazową 140 TCe mild hybrid z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów, TCe130 4x4 oraz Hybrid 155.

Dacia Bigster jest o 23 cm dłuższa niż nowa Dacia Duster. O 4 cm - do 2,7 m - zwiększył się rozstaw osiInformacja prasowa (moto)

W bazowej konfiguracji - 140 TCe mild hybrid - pod maską pracuje benzynowy, trzycylindrowy silnik 1.2 l o mocy 140 KM. Bigster z takim napędem przyspiesza do 100 km/h w 9,8 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 180 km/h. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4 l/100 km.

Odmiany z napędem 4x4 – wyposażone są w ten sam trzycylindrowy silnik 1,2 l z obniżoną do 130 KM mocą. To celowy zabieg, bo priorytetem było uzyskanie korzystniejszego przebiegu krzywej momentu obrotowego, by kierowca mógł liczyć na – przydatną w terenie – wyższą siłę pociągową przy niższych obrotach. W takiej konfiguracji Bigster przyspiesza do 100 km/h w 11,2 s (prędkość maksymalna to 180 km/h). Dopłata do wersji 4x4 – niezależnie od poziomu wyposażenia pojazdu – wynosi 10 500 zł.

Najmocniejsza odmiana Bigstera to hybryda z benzynowym silnikiem 1,8 l, współpracującym z motorem elektrycznym. Łączna moc układu to 155 KM, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,7 s. To jednocześnie najoszczędniejsza wersja (średnie spalanie 4,7 l/100 km), a do tego jedyna ze skrzynią automatyczną. Jej ceny zaczynają się od 124 tys. zł.

Nowa Dacia Bigster. Ceny

Ceny bazowej odmiany Essential startują z poziomu 99 900 zł. Lista standardowego wyposażenia obejmuje m.in.:

  • aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 17-cali,
  • kolorowy wyświetlacz zegarów (7 cali),
  • system multimedialny Media Display (dotykowy ekran 10 cali),
  • elektrycznie regulowane szyby (w 4 drzwiach),
  • kamerę cofania,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
  • czujniki parkowania,
  • manualną klimatyzację,
  • mocowania Isofix na dwóch tylnych siedzeniach,
  • sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe),
  • pełny pakiet systemów wsparcia kierowcy ADAS (rozpoznawanie znaków, rozpoznawanie zmęczenia kierowcy, ostrzeżenie o niebezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, wspomaganie nagłego hamowania, system utrzymywania pasa ruchu itd.).
Dacia Bigster to pełnowymiarowy suv segmentu C. Rozstaw osi to aż 2,7 mInformacja prasowa (moto)

Najchętniej wybierana przez polskich nabywców wersja nowej Dacii Bigster – Journey – wyceniana jest na 115 700 zł plus ewentualna dopłata w wysokości 3 000 zł do metalizowanego lakieru. Oznacza to, że większość polskich nabywców wydaje na nowego Bigstera kwotę zbliżoną do 120 tys. zł, czyli o około 20 tys. więcej niż kosztuje topowa odmiana Dacii Duster z fabryczną instalacją gazową.

Dacia Bigster hitem w Polsce. Kiedy wersja z LPG?

Pierwsze egzemplarze Dacii Bigster trafić mają do polskich nabywców w maju. Pierwsze doniesienia mówiły, że lista zamówień na Bigstera z fabryczną instalacją gazową zostanie otwarta w kwietniu. Obecnie przedstawiciele marki używają raczej terminu ”przed wakacjami”.

Dobra wiadomość jest taka, że - niezależnie od wersji wyposażeniowej - dopłata do fabrycznej instalacji gazowej oferowanej dla silnika 1.2 l (wersja ECO-G 140) wynosi zaledwie 1300 zł. Oznacza to, że topowe Bigstery w odmianach Journey i Extreme z napędem ECO-G 140 kosztować będą od 117 000 zł (Journey) i 117 400 zł (Extreme).

Dacia Duster. Najtańszy nowy SUV z LPG – ceny w 2025 roku

Duster w topowych odmianach wyposażenia – Journey i Extreme – kosztuje dziś od 94 800 zł. Doliczając do tego 2700 zł zł za metalizowany lakier, daje to kwotę lakieru otrzymujemy kwotę 97 500 zł. Za takie pieniądze otrzymujemy wyrośniętego SUV-a segmentu B napędzanego trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1.0 l generującym 100 KM i 170 Nm. W takiej konfiguracji auto oferowane jest wyłącznie z ręczną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Duster z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 13,2 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 168 km/h.

Dacia Bigster została lepiej wygłuszona niż pozycjonowany w segmencie B DusterINTERIA.PL

Gigantyczną zaletą jest w jego przypadku fabryczna – trafiająca do auta wprost na linii montażowej – dedykowana instalacja gazowa. Producent deklaruje, że zużycie LPG w cyklu mieszanym wynosi 7,8 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że średnia cena litra autogazu wynosi dziś około 3,2 zł, koszt pokonania 100 km Dusterem z fabryczną instalacją LPG wynosi niespełna 25 zł.

Dacia Bigster już po premierze. Dostanie 140-konny silnik z instalacją gazowąPaweł RygasINTERIA.PL