Najczęściej przerabiane auta na LPG w Polsce. Lista od mechaników
Instalacja gazowa pozwala obniżyć koszty tankowania samochodu nawet o połowę. Chociaż park pojazdów zasilanych LPG w Polsce systematycznie się kurczy, w ubiegłym roku ponad 125 tys. Polaków zdecydowało się przerobić swoje auto na zasilanie gazem. Jakie samochody najczęściej trafiały w 2024 roku do zakładów montujących w pojazdach instalacje gazowe i ile kosztuje obecnie przeróbka samochodu na LPG?

Spis treści:
Jak ustaliła Interia.pl, na koniec 2024 roku po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 568 119 samochodów zasilanych gazem płynnym LPG. To o blisko 90 tys. mniej niż rok wcześniej. Mniej osób - 125,3 tys. w 2024 względem blisko 135 tys. w roku 2023 – zdecydowało się też na montaż instalacji gazowej.
Średni wiek samochodu na gaz w Polsce. Jeżdżą aż odpadną koła
Systematyczne kurczenie się parku samochodów zasilanych LPG nie jest zaskoczeniem, bo z każdym rokiem oferta pojazdów, które można przerobić na gaz stosunkowo niewielkim kosztem systematycznie się kurczy. Większość nowszych pojazdów, wyprodukowanych po 2015 roku gdy w UE zaczęła obowiązywać norma emisji spalin Euro6, wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa, który potęguje koszty przeróbki samochodu na gaz.
Nie dziwi więc, że średni wiek zarejestrowanego w Polsce samochodu z instalacją gazową jest aż o 4 lata większy niż średni wiek samochodu w Polsce w ogóle i wynosi obecnie 18,7 roku.
Ile kosztuje montaż instalacji gazowej w 2025 roku?
Mniejsza liczba montowanych w Polsce instalacji gazowych do używanych pojazdów nie dziwi, jeśli przyjrzymy się bliżej kosztom przerobienia nowoczesnych samochodów na gaz. Te potrafią być naprawdę wysokie, a wycena dotycząca niektórych popularnych na rynku wtórnym samochodów potrafi wbić w ziemię. Na ostateczną kwotę składają się m.in. rodzaj zasilania (wtrysk pośredni lub bezpośredni), konieczność stosowania układu lubryfikacji dla ochrony zaworów i gniazd zaworowych, czy poziom skomplikowania elektroniki konkretnego samochodu.
Przykładowo – jak informuje Interię Agnieszka Ogłoza – kierownik biura obsługo klienta z Energy Gaz Polska – przerobienie na gaz popularnej hybrydy Toyoty – np. modelu Auris z silnikiem 1,8 l o mocy 122 KM zamknie się w kwocie poniżej 4 tys. zł. W tej cenie otrzymamy instalacje firmy Landi Renzo lub BRC. W przypadku tej drugiej klient liczyć może nawet na ogólnopolski assistance.
Od 5,8 do około 7,5 tys. zł – w zależności od wyboru instalacji – kosztuje wyposażenie w instalację gazową popularnych modeli Volvo – XC90 czy XC60 – z czterocylindrowymi silnikami o dużej mocy wyposażonymi we wtrysk bezpośredni. W droższym wariancie mowa o cenionej wśród nabywców instalacji BRC Maestro dedykowanej do konkretnego modelu (kody silnika)
Małe auto – duże koszty. Zanim kupisz, koniecznie zadzwoń do gazownika
Koszty przeróbki popularnych samochodów na LPG mogą być dla kierowców sporym zaskoczeniem. W przypadku prostszych konstrukcyjnie silników z pośrednim wtryskiem paliwa do prostych szacunków sprawdza się wzór: liczba cylindrów x 1000 zł (np. koszt przeróbki na gaz popularnego Jeepa Grand Cherokee to między 5,8 tys. (3,6 l V6) a 8,5 tys. zł (5,7 l V8)
Niestety – w przypadku nowszych aut, których silniki zbudowano zgodnie z ideą downsizingu, kwoty jaki zostawić trzeba u gazowników potrafią przysporzyć bólu głowy.
Bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarka i niewielka pojemność oznacza z reguły, że silnik jest mocno wysilony i bardzo wrażliwy chociażby na zmianę temperatury spalin. W efekcie montowane instalacje gazowe muszą być najwyższej klasy (wtryskiwacze, komputer sterujący wtryskiem, parownik itd.), co potrafi wywindować cenę poza granice akceptowalne dla wielu nabywców.
Najlepszym przykładem może tu być chociażby Dacia. Starsze konstrukcyjnie silniki, jak np. 1,6 l o mocy 105 KM bez problemu uda nam się zagazować za mniej niż 4 tys. zł. Ale już montaż instalacji gazowej do bardzo popularnego w II generacji Dusterasilnika 1,3 l (130-150 KM) kosztować będzie nawet 8 400 zł.
Czy LPG jeszcze się opłaca? Kiedy zwróci się montaż instalacji gazowej
Wydatek 4 tys. zł na instalację gazową w przypadku czterocylindrowego auta z pośrednim wtryskiem paliwa (np. Dacia Duster 1,6 l) potrafi zwrócić się w rok, przy założeniu że pokonujemy miesięcznie zaledwie 1500 km. W takim przypadku, przy założeniu średniego zużycia benzyny na poziomie 10 l/100 km (11,5 l LPG/100 km) przeróbka auta na LPG jest więc bardzo interesującą propozycją.
Ale gdy za instalację gazową przyjdzie nam zapłacić ponad 8 tys. (Dacia Duster 1,3 l), na zwrot kosztów trzeba będzie czekać już dwa lata, więc realne oszczędności odczujemy dopiero po tym czasie. Nie zmienia to jednak faktu, że zakładając czteroletnią eksploatację i skromne miesięczne przebiegi na poziomie 1500 km, na paliwie powinniśmy zaoszczędzić ponad 9 tys. zł.
Do jakich samochodów Polacy najchętniej montowali w 2024 roku instalacje gazowe?
- Dacia Duster – 6035 przerobionych na LPG,
- Dacia Sandero - 5204 przerobionych na LPG,
- Dacia Jogger - 3058 przerobionych na LPG,
- Opel Astra - 2617 przerobionych na LPG,
- Renault Captur – 2397 przerobionych na LPG,
- Renault Clio - 2325 przerobionych na LPG,
- Skoda Fabia - 2263 przerobionych na LPG,
- Audi A4 - 1953 przerobionych na LPG,
- Jeep Grand Cherokee - 1833 przerobionych na LPG,
- Honda CR-V- 1687 przerobionych na LPG,
- Volkswagen Golf - 1555 przerobionych na LPG,
- Toyota Avensis – 1479 przerobionych na LPG,
- Renault Megane - 1425 przerobionych na LPG,
- Toyota Auris - 1385 przerobionych na LPG,
- Ford Focus - 1356 przerobionych na LPG.