Jeżdżą za 24 zł/100 km. Polacy znów rzucili się na nowe auta z LPG
W Polsce drugą młodość przeżywają nowe samochody wyposażone w instalacje gazowe. W 2024 roku nad Wisłą zarejestrowano 16,5 tys. takich aut. Wzrost zainteresowania klientów nowymi samochodami z fabryczną instalacją gazową sięgnął rekordowych 32 proc.
Spis treści:
Takie dane płyną z najnowszego zestawienia rocznego opracowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Wynika z nich również, że za gigantyczny wzrost zainteresowania samochodami wyposażonymi w instalacje gazowe odpowiadają głównie klienci indywidualni.
Polacy wybierają nowe auta z LPG. Rekord sprzedaży
Dane nie pozostawiają złudzeń. W ubiegłym roku na polskie drogi wyjechało 16 650 nowych samochodów osobowych wyposażonych w instalacje gazowe. Wynik nie jest może imponujący, bo stanowi zaledwie 3 proc. ogółu rejestracji, ale w porównaniu do 2023 roku popyt na takie samochody wzrósł w Polsce aż o 32 proc.
Za większość rejestracji odpowiadają klienci indywidualni, którzy kupili ponad 9,5 tys. samochodów, co stanowi 58 proc. Rejestracje "na firmę" stanowiły tylko 42 proc. całości.
Dla porównania, firmy odpowiadały w ubiegłym roku za 376,4 tys. rejestracji nowych aut ogółem, a statystyczni ”Kowalscy” – 175,1 tys. Oznacza to, że biorąc pod uwagę ogół rynku, udział klientów firmowych i indywidualnych wynosi obecnie 68 proc. do 32 proc.
Sytuacja aut z fabryczną instalacją LPG jest więc niemal dokładnie odwrotna niż wynika to ze średniej rynkowej. Oznacza to, że samochody zasilane gazem płynnym z reguły budzą zainteresowanie kierowców, którzy – w przeciwieństwie do klientów flotowych – zamierzają zostać z autem przez dłuższy okres, niż tylko długość jego finansowania czy gwarancji.
Nowe samochody z instalacją gazową. Jakie auta kupowali Polacy w 2024 roku?
Niewielki, trzyprocentowy udział w rynku sprawia, że trudno o wiarygodne dane dotyczące najchętniej wybieranych nowych aut z instalacjami gazowymi w Polsce. Można jednak pokusić się o takie zestawienie bazując na danych dotyczących najchętniej wybieranych w 2024 roku modeli rejestrowanych przez klientów indywidualnych (bez względu na rodzaj zasilania).
Nie jest to trudne zadanie, bo w pierwszej dwudziestce najchętniej kupowanych przez Kowalskich nowych aut w Polsce znajdziemy zaledwie cztery modele, które oferowane są przez dealerów z ”fabrycznymi” instalacjami gazowymi:
- Dacia Duster – 5,7 tys. rejestracji - 4. miejsce na liście najczęściej kupowanych aut przez klientów indywidualnych,
- Renault Captur – 4,3 tys. rejestracji (10. miejsce),
- Dacia Sandero – 3,6 tys. rejestracji (11. miejsce),
- Skoda Fabię – 2,8 tys. rejestracji (14. miejsce)
”Fabryczną” świadomie umieściliśmy w cudzysłowie, bo tylko trzy modele z powyższej listy (wszystkie Grupy Renault), rzeczywiście wyposażane są w instalacje gazową w fabryce. Skoda Fabia może zostać doposażona w instalację skomponowaną specjalnie do tego samochodu (dostarczana przez importera), ale jej montaż odbywa się wówczas w serwisie u dealera.
Nowy Duster ulubieńcem Polaków. Jeździ za 24 zł na 100 km
Nie ulega wątpliwości, że skokowy wzrost zainteresowania samochodami wyposażonymi w fabryczne instalacje gazowe zawdzięczamy Grupie Renault, która może się pochwalić dużymi wzrostami sprzedaży. Przykładowo, wynik Renault Capturjest o 116 proc. lepszy niż przed rokiem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić można jednak, że za powrót mody na fabryczne instalacje LPG w Polsce odpowiada nowa Dacia Duster. Jeszcze na koniec sierpnia odmiany zasilane gazem płynnym stanowiły ponad 57 proc. miksu silnikowego.
Przypominamy, że nowy model zadebiutował w Polsce 26 marca ubiegłego roku i od początku oferowany był w wersji ECO-G 100 napędzanej trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1.0 l o mocy 100 KM (170 Nm). Producent deklaruje że w takiej wersji auto zużywa średnio 7,8 l LPG na 100 km. Oznacza to, że przy obecnych cenach autogazu pokonanie nowym Dusterem dystansu 100 km oznacza wydatek niespełna 24 zł.
Jakie nowe auta z instalacją gazową w 2025 roku
Obecnie fabryczne instalacje gazowe do swoich samochodów oferuje niemal wyłącznie Grupa Renault. W przypadku Dacii taka opcja oferowana jest w całej gamie modelowej, oczywiście za wyjątkiem elektrycznego Springa. Dedykowane do konkretnych silników instalacje gazowe – dostarczane przez importerów i montowane przez dealera – zamówić też można do wybranych modeli Skody, Kii i KGM czyli następcy SsangYonga.
Od stycznia 2025 roku w fabryczną instalację LPG może być również wyposażone Mitsubishi Colt. Samochód ten jest jest bliźniaczym modelem Renault Clio, oba modele produkowane są w tej samej fabryce w Turcji.