Tak umiera LPG w Polsce. Gdzieś zniknęło 90 tys. samochodów na gaz
Instalacja gazowa to dla wielu polskich kierowców jedyna szansa na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu do akceptowalnego poziomu. Mimo tego park zarejestrowanych w naszym kraju aut zasilanych LPG systematycznie się kurczy i starzeje. Jakie są dziś najpopularniejsze w Polsce samochody z instalacją gazową i ile takich aut trafiło w 2024 roku na złom?

Spis treści:
Jak wynika z danych, do których dotarła Interia, wpis o montażu instalacji gazowych po raz pierwszy otrzymało w 2024 roku 125 296 zarejestrowanych w Polsce samochodów. To o blisko 7,5 proc mniej niż w roku 2023, gdy na montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie zdecydowało się blisko 135 tys. polskich kierowców.
W tym czasie zauważalnie skurczył się też park zarejestrowanych w Polsce samochodów zasilanych LPG. Na koniec 2024 było ich dokładnie 2 568 119. Rok wcześniej – 2 657 713. Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy ubyło więc blisko 90 tys. samochodów zasilanych LPG. Nieznacznie zwiększył się też średni wiek i przebieg zarejestrowanego w Polsce auta z instalacją gazową, co świadczy o starzeniu się parku.
Tak umiera LPG w Polsce. Najczęściej złomowane auta z gazem w 2024 roku
Śmiało założyć można, że zdecydowana większość z blisko 89,6 tys. brakujących w porównaniu rok do doku samochodów z instalacją LPG trafiła do stacji demontażu pojazdów. Jak poinformowało Interię Ministerstwo Cyfryzacji, średni wiek złomowanego w ubiegłym roku auta z instalacją gazową wynosił 23 lata, a średni przebieg – 281 400 km.
Z polskich dróg masowo znikały w ostatnim roku wyprodukowane na przełomie lat 2001/2002 Ople Astry (G i H), Volkswageny Golfy (4 generacja), Volkswageny Passaty (B5) czy Audi A4 (B5).
10 najczęściej złomowanych w 2024 roku modeli z LPG to:
- Opel Astra - 3540 zezłomowanych,
- Volkswagen Golf - 2611 zezłomowanych,
- Volkswagen Passat - 2387 zezłomowanych,
- Audi A4 – 2327 zezłomowanych,
- Skoda Fabia – 1841 zezłomowanych,
- Opel Vectra – 1662 zezłomowanych,
- Renault Megane Scenic – 1626 zezłomowanych,
- Fiat Punto - 1570 zezłomowanych,
- Ford Focus – 1534 zezłomowanych,
- Ford Focus – 1457 zezłomowanych.
Samochody na LPG w Polsce. Jeżdżą "aż odpadną koła"
Obecnie statystyczny polski samochód z instalacją gazową liczy sobie średnio już 18,7 roku i 239,5 tys. km. To więcej niż na koniec 2023 roku (18,6 i 235,8 tys. km). Samochody z instalacją gazową zdecydowanie zawyżają statystykę średniego wieku samochodów osobowych w Polsce, bo ten oscyluje obecnie w okolicach 14,7 roku.

Oznacza to, że montaż LPG w cudowny sposób wydłuża drogową karierę konkretnego pojazdu, lub – jak kto woli – wielu właścicieli samochodów z instalacjami gazowymi jeździ nimi ”aż odpadną koła”, czyli do momentu, gdy diagnosta kategorycznie odmówi zaliczenia badania technicznego.
Królowie autogazu. Najpopularniejsze auta z LPG w Polsce
Absolutną królową autogazu w Polsce jest aktualnie Opel Astra z liczbą rejestracji przekraczającą 76,6 tys. Drugim najpopularniejszym samochodem na LPG jest aktualnie Audi A4 (ponad 65,7 tys. rejestracji). Trzecie miejsce (ponad 56,9 tys. rejestracji), zajmuje Volkswagen Golf.
Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych w Polsce samochodów z LPG:
- Opel Astra – 75 617 zarejestrowanych,
- Audi A4 – 65 706 zarejestrowanych,
- Volkswagen Golf – 56 904 zarejestrowanych,
- Skoda Fabia – 55 983 zarejestrowanych,
- Volkswagen Passat – 46 839 zarejestrowanych,
- Skoda Octavia – 42 993 zarejestrowanych,
- Dacia Duster – 35 779 zarejestrowanych,
- Renault Megane Scenic 34 621 zarejestrowanych
- Audi A6 34 472 zarejestrowanych,
- Opel Zafira – 33 211 zarejestrowanych.