Polskie auto elektryczne trafi do produkcji. Już są chętni na 1600 sztuk
Fabryka i centrum badawczo rozwojowe polskich elektrycznych samochodów dostawczych w Kleszczowie. To ambitny plan spółki Adaptive Motors Poland na wykorzystanie szansy, jaką dają Polsce środki z KPO. Firma ma nie tylko jeżdżące prototypy i grunt pod inwestycję, ale zebrała też kilkadziesiąt listów intencyjnych od klientów flotowych - publicznych i prywatnych - deklarujących chęć zakupu ponad 1600 pojazdów.

Spis treści:
Wniosek o dofinansowanie budowy fabryki polskich samochodów elektrycznych w wysokości 590 mln zł złożyła dziś spółka Adaptive Motors Poland. To prywatna firma związana z projektem samochodu eVANpl - zwycięzcy konkursu NCBiR na polski elektryczny samochód dostawczy o ładowności 1 tony.
eVANpl zamiast Izery? Trwa wyścig o pieniądze z KPO
Chodzi o dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy, które uzyskać można w ramach programu "Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej" wycenionego na 4,78 mld zł. Aż 4,5 mld z tej kwoty chciałaby pozyskać dla siebie ElectroMobility Poland, czyli twórcy niedoszłego polskiego samochodu Izera. Państwowa spółka ma jednak groźnego konkurenta, który - w przeciwieństwie do niej - może się pochwalić jeżdżącymi prototypami swoich pojazdów i pewnym rynkiem zbytu.
Adaptive Motors Poland to spółka, w której udziały mają m.in. Albert i Piotr Gryszczukowie (Innovation AG - twórca eVAN.pl), Solter Capital (fundusz z 1,8 mld zł zainwestowanych w polski przemysł), Neo Investments (kontrolowany przez Piotra Beaupre, aktywny m.in. w OZE, biogazie i usługach) oraz Ralf Huep (inwestor z doświadczeniem w funduszach globalnych).

Kleszczów zamiast Jaworzna. Sypnęło zamówieniami na polskie elektryki
Jeszcze w maju spółka informowała o umowie przedwstępnej na zakup gruntu pod fabrykę w Kleszczowie (na terenie nowo tworzonej Strefy Kleszczów 5.0). Całkowita powierzchnia zakładu wynosić ma ponad 18 600 m2 z czego ponad 10 500 metrów będzie mieć sama hala produkcyjna. Blisko 5000 m2 pochłonąć ma projektowany magazyn a 2200 m2 przeznaczone zostało na część biurową i zaplecze.
Grunt pod inwestycję został zabezpieczony posiada pełne uzbrojenie, dostęp do sieci przesyłowych i mediów oraz dogodne połączenia komunikacyjne. Wybór Kleszczowa nie jest przypadkowy - region ten od lat pełni rolę infrastrukturalnego serca polskiego przemysłu.
Obecnie firma dysponuje już listami intencyjnymi od około 50 polskich podmiotów zainteresowanych zakupem ponad 1600 polskich samochodów dostawczych. W praktyce wyczerpuje to planowane zdolności produkcyjne zakładu w Kleszczowie na przynajmniej rok. Wśród zainteresowanych zakupem polskich elektrycznych samochodów dostawczych są m.in. samorządy, spółki komunalne, prywatne firmy a nawet szpitale.
Same tylko prezentacje opisujące nasze studium wykonalności oraz test pierwszego inwestora (w tym przypadku NFOŚiGW) to blisko 250 slajdów
Jan Chadam w polskim dostawczaku. Kiedyś budował terminal LNG
Do zespołu Adaptive Motors Poland, w roli doradcy zarządu ds. strategicznych i inwestycyjnych, dołączył właśnie uznany menedżer i ekspert infrastrukturalny Jan Chadam. Jako prezes zarządu kierował on takimi spółkami jak Gaz-System S.A i Polskie LNG S.A, które zrealizowały kluczowe projekty inwestycyjne z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski o wartości ponad 8 mld złotych. Te obejmowały np. budowę ok. 1300 km nowoczesnej infrastruktury do przesyłu gazu ziemnego, czy realizację pierwszego terminala do odbioru gazu skroplonego (LNG), w Świnoujściu.
Doświadczenie i kompetencje Jana Chadama w realizacji złożonych projektów infrastrukturalnych będą dla nas ważnym wsparciem w osiąganiu kolejnych celów i ostatecznego sukcesu tego ambitnego projektu
Warto wyjaśnić, że dofinansowanie ze środków KPO to nie darowizna. NFOŚiGW decyduje o przekazaniu środków w zamian za konkretny pakiet udziałów w przedsięwzięciu (w tym przypadku chodzi o około 49 proc.).
Model finansowy projektu nie wymaga zewnętrznego finansowania zagranicznego. Zakłada on objęcie udziałów przez NFOŚ w sposób zabezpieczający interes państwa i umożliwiający szybki zwrot z inwestycji. Dzięki zaawansowaniu projektu, środki z KPO mogą rozpocząć pracę natychmiast po ich uruchomieniu
Spółka przekonuje, że chce rozwinąć w Kleszczowie własne centrum badań i rozwoju i skoncentrować na produkcji własnych pojazdów elektrycznych - w tym lekkiego auta dostawczego eVanPL oraz dalszym rozwoju autorskiej platformy technologicznej EAGLE. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na 2028 rok.