Izera ma wewnętrznego konkurenta. Pieniądze z KPO może przejąć Evan

Paweł Rygas

Paweł Rygas

Aktualizacja

Niedawne odwołanie Piotra Regulskiego z funkcji prezesa Electromobility Poland, który sprawował rządy w spółce zaledwie od maja bieżącego roku, sprawiło, że nad przyszłością Izery zaczęły zbierać się czarne chmury. Nie oznacza to jednak, że w Polsce nie powstanie żadna fabryka polskich samochodów elektrycznych. O środki z KPO na taki cel - oprócz Electromobility Poland - postanowił starać się właśnie zarząd Innovation AG S.A. To polska firma, która własnymi siłami opracowała i zbudowała serię jeżdżących już (obecnie przechodzą proces homologacji) polskich elektrycznych samochodów dostawczych EVAN1.

Evan z Innovation AG to kompleksowy "produkt" - pojazd gotowy do produkcji i powstał w całości w Polsce
Evan z Innovation AG to kompleksowy "produkt" - pojazd gotowy do produkcji i powstał w całości w PolsceINTERIA.PL

Zgodnie z zapisami KPO dla sektora prywatnego na wsparcie elektromobilności zakładane są alokacje z RRF (Recovery and Resilience Facility) w wysokości ponad 1 mld euro (czyli około 5 mld złotych).

"Wraz z naszymi ekspertami przeanalizowaliśmy zapisy Krajowego Planu Odbudowy w zakresie tzw. komponentu zakładającego zwiększenie udziału zero- i niskoemisyjnego transportu i zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. KPO (punkt E1.1.1) przewiduje, na osiągniecie tego celu, wsparcie finansowe na podniesienie potencjału przedsiębiorstw do produkcji rozwiązań zero- i niskoemisyjnych. Historia oraz dotychczasowe osiągniecia Innovation AG S.A. pozwalają nam z całą pewnością twierdzić, że jesteśmy idealnym adresatem tak sformułowanych zapisów. Dlatego też nasz zarząd, przy akceptacji rady nadzorczej, podjął jednogłośnie decyzję o rozpoczęciu starań o fundusze z KPO, na uruchomienie produkcji aut elektrycznych w Polsce. Tym samym mówimy o możliwości stworzenia tysięcy miejsc pracy oraz utrzymaniu innowacyjnych rozwiązań i korzyści dla Polaków" - informuje w rozmowie z Interią Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.

Evan ze Zgorzelca z Polskiej fabryki? Jest wniosek o środki z KPO

Firma nie ukrywa, że wniosek o dofinansowanie w ramach KPO to próba zwrócenia uwagi rządzących, że w Polsce mamy już samochody elektryczne, które dawno wyszły poza stadium prac koncepcyjnych i nigdy nie miały łatki "projektów politycznych". W tym przypadku chodzi o Evana ze Zgorzelca, który w całości powstał dzięki pracy polskich inżynierów i bazuje na polskiej skalowalnej platformie dla samochodów dostawczych EAGLE. Innovation AG już w zeszłym roku informowała, że osiągnęła poziom prac, przy którym Evana nazwać można projektem gotowym do produkcji seryjnej.

Pamiętajmy, że same miejsca pracy, to nie wszystko. Własna marka i technologia, jaką mamy w Innovation AG pozwala, przede wszystkim, decydować o sieci dostawców. Pozwala zarządzać komponentami oraz kierunkami ich pochodzenia. Dokładnie tak robią Niemcy, Amerykanie, czy Francuzi. Oni decydują o poziomie własnego "local content". Projekt eVanPL daje możliwość podejmowania kluczowych decyzji u nas, w Polsce
podkreśla Robin Szustkowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Innovation AG SA.

Przypominamy, że w Innovation AG powstał m.in. elektryczny Sokół 4x4, a firma dokonała wielu udanych "ekokonwersji" - czyli przeróbek różnej maści pojazdów (głównie dostawczych) na elektryczne. W Trójcy pod Zgorzelem powstało też wiele aut sportowych, m.in. takie, którymi na trasach morderczych rajdów przełajowych ścigał się Adam Małysz. Dane pozyskane na przy okazji konwersji i serwisowania przerobionych na elektryki pojazdów pozwoliły ekipie Innovation AG na opracowanie autorskiego systemu zarządzania energią o nazwie EVACT. Staraniem polskich konstruktorów powstało serce zarządzania pojazdem - jego napędem, komunikacją z podzespołami, sterowaniem przepływem energii czy też oddawania jej poza pojazd (system V2G - vehicle to grid).

Evan z Innovation AG zamiast Izery?

Sam Evan to efekt konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na polski elektryczny samochód dostawczy o ładowności 1 tony. W przeciwieństwie do innych startujących w konkursie projektów, które w znacznym stopniu wykorzystywały gotowe już komponenty (np. kabiny), firma spod Zgorzelca od podstaw opracowała w cały pojazd. Konstruktorzy spod Zgorzelca podeszli jednak do problemu w mocno nietypowy jak na polskie warunki sposób. Zaczęli od samodzielnego opracowania platformy stanowiącej fundament pojazdu. W ten sposób powstała platforma o nazwie EAGLE, na którą składają się opracowane samodzielnie w Polsce elementy takie jak:

  • podwozie,
  • układ hamulcowy, 
  • układ napędowy, 
  • układ kierowniczy,
  • zawieszenie. 

Podzespoły nie zostały kupione od poddostawców lecz zaprojektowane i wykonane przez polskich inżynierów specjalnie na potrzeby tego pojazdu.

Polak też potrafi. Rewelacyjne wyniki Evana w konkursie NCBiR

W tym miejscu warto wyjaśnić, że Evan powstał niejako "przy okazji" konkursu NCBiR a nie "dla niego". Od początku model biznesowy firmy zakładał bowiem stworzenie gotowego produktu licencyjnego, którego produkcję można by prowadzić w dowolnej części globu w warunkach zbliżonych do manufaktury. Środki pozyskane przez Polskę w ramach KPO otwierają jednak przed polską firmą zupełnie nowe możliwości - uruchomienia produkcji polskiego elektrycznego samochodu dostawczego w kraju.

EVAN z Innovation AG w szczegółach

EVAN z Innovation AG w szczegółach

Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL
Prototypowy EVAN ze Zgorzelca (Innovation AG) ma już dopuszczenie do ruchu. Aktualnie trwa proces homologacji pojazduINTERIA.PL

Przypominamy, że w ramach oceny w NCBiR pojazd ze Zgorzelca otrzymał najwyższe noty w konkursie - aż 98 punktów na 100 możliwych. W testach NCBR prototyp Evana, wyposażony w baterię o pojemności 105 kWh, przy obciążeniu ładunkiem wynoszącym 1000 kg, uzyskał zasięg 343,3 km. Twórcy samochodu nie ukrywają, jednak, że w ostatecznej wersji produkcyjnej, m.in. dzięki optymalizacji systemu zarządzania energią i układu napędowego (znaczna redukcja masy) "celują" w wynik nawet 500 km na jednym ładowaniu. 

Dolnośląscy policjanci kilkanaście godzin po zgłoszeniu kradzieży ujawnili i odzyskali BMW o wartości 400 tysięcy złotychDolnośląska PolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas