Pierwsza strefa czystego transportu. Kto musi mieć naklejkę i jak ją zdobyć?
Już 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać w Polsce pierwsza strefa czystego transportu. Najwyższy więc czas, żeby kierowcy, którzy będą poruszali się po jej terenie, zainteresowali się zasadami w niej panującymi, szczególnie że Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło nowy wzór naklejki, uprawniającej do wjazd na teren SCT. Kto musi z niej korzystać i co grozi za jej brak?
Wokół naklejek uprawniających do wjazdu na teren stref czystego transportu, od samego początku pojawiało się sporo niejasności, a nawet kontrowersji. Zgodnie z ustawą o elektromobilności, każda gmina ma prawo utworzyć na swoim terenie SCT, a także ustalić wymogi, jakie trzeba spełniać, aby móc się po niej poruszać. Oznaczało to w konsekwencji, że każda gmina powinna posiadać własną naklejkę, potwierdzającą spełnianie jej wymogów.
Takie rozwiązanie to oczywisty absurd, zmuszający kierowców do jeżdżenia z wieloma naklejkami na szybie i zaopatrywania się w kolejne, gdy tylko chcieliby pojechać w jakieś nowe miejsce z wyznaczoną strefą. Rozwiązano to wprowadzając ujednolicony wzór naklejki, na której pojawiają się informacje na temat rocznika pojazdu oraz wykorzystywanego przez niego paliwa. Na tej podstawie służby mogą określać, czy dany pojazd spełnia wymogi danej gminy czy nie.
O kolejnej zmianie w tej kwestii ministerstwo poinformowało w minionym tygodniu, 6 czerwca. Tym razem chodziło o projekt rozporządzenia, dotyczący zmiany wzoru naklejki. Nadal ma to być naklejka uniwersalna i zawierająca te same informacje co poprzednia. Zmienił się głównie jej wygląd. Znajdziemy na niej wykorzystywany rodzaj paliwa, rocznik pojazdu, numer rejestracyjny oraz nazwę miasta/gminy, które wydało nalepkę.