Nikt już nie chce diesla. Ulubiony silnik Polaków właśnie umiera
Już tylko 9,5 proc. nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w pierwszym kwartale bieżącego roku w Europie napędzanych było silnikami wysokoprężnymi. Dla porównania, jeszcze kilkanaście lat temu diesle odpowiadały za blisko połowę rejestracji nowych aut na Starym Kontynencie. Dziś przegrywają w rankingu popularności z samochodami elektrycznymi, a wkrótce wyprzedzą je w notowaniach również hybrydy plug-in.

Spis treści:
Jeszcze 15 lat temu nikt o zdrowych zmysłach nie uwierzyłby, że w takich krajach jak Niemcy czy Francja samochody z silnikami Diesla znajdą się na cenzurowanym. Afera Dieselgate i nowe normy emisji spalin sprawiły jednak, że diesel dobiega właśnie do kresu swojej kariery w świecie samochodów osobowych. Sprzedaż nowych aut z silnikami wysokoprężnymi w Europie szoruje po dnie.
Tak umiera silnik Diesla w Europie. Elektryki już są popularniejsze
Najlepiej świadczą o tym najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, z których wynika, że w pierwszym kwartale bieżącego roku już tylko 9,5 proc. nowych aut sprzedawanych na Starym Kontynencie tankowanych było olejem napędowym. Dla porównania - samochody elektryczne (BEV) miały w tym czasie 15,2 proc. udziału w rejestracjach, a najpopularniejszym rodzajem napędu - z udziałem na poziomie 35 proc. - była hybryda.
By zobrazować sobie tempo zmian jakie zachodzą na europejskim rynku warto przypomnieć np. sytuację na koniec 2020 roku, gdy udział hybryd w ogóle rejestracji sięgał 11,9 proc, a aut z silnikami wysokoprężnymi - 28 proc. Doskonale widać, że na przestrzeni zaledwie 5 lat, sytuacja na europejskim rynku odwróciła się o 180 stopni. Silnik Diesla, który przez lata napędzał miliony samochodów na europejskich, w praktyce zniknął z cenników.
Którzy z europejskich producentów w największym stopniu bazują dziś jeszcze na ofercie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi?
Nikt już nie chce Diesla w Europie. Tak umiera ulubiony silnik Polaków
Bardzo ciekawe informacje w tym zakresie prezentuje najnowsze zestawienie JATO Dynamics. Wynika z niego, że w dziesiątce największych sprzedawców nowych aut w Unii Europejskiej już połowa nie ma w ofercie żadnego samochodu z silnikiem Diesla lub udział jednostek wysokoprężnych w strukturze sprzedaży nie przekroczył w kwietniu skromnego poziomu 5 proc. W tej grupie znalazły się:
- Grupa Renault (3. miejsce na liście rejestracji w kwietniu, 4 proc. udział silnika Diesla),
- Hyundai-Kia (4. miejsce na liście rejestracji w kwietniu, 2 proc. udziału silnika Diesla),
- Toyota (6. miejsce na liście rejestracji w kwietniu, 2 proc. udziału silnika Diesla),
- Grupa Geely (9. miejsce na liście rejestracji w kwietniu, udział silnika Diesla poniżej 1 proc.),
- SAIC (10. miejsce na liście rejestracji w kwietniu, udział silnika Diesla 0 proc.).
Nowe auto z silnikiem Diesla? W tych salonach
Europejskim potentatem w dziedzinie aut wysokoprężnych jest obecnie Mercedes. Aż 37 proc. z ponad 48 tys. sprzedanych w kwietniu egzemplarzy z gwiazdą na masce miało pod maską silniki Diesla.
Drugie miejsce wśród dziesięciu największych dostawców nowych aut w Europie, którzy wciąż mają w swojej ofercie sporo pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zajmuje BMW. W kwietniu aż 24 proc. z około 80,4 tys. zarejestrowanych w Europie w kwietniu nowych BMW napędzanych było silnikami wysokoprężnymi.
Ostatnie miejsce podium zajmuje Ford z wynikiem 19 proc. (całkowita liczba rejestracji Forda w kwietniu w Europie to nieco ponad 40,5 tys.).
Dopiero na czwartym miejscu znalazł się największy z dostawców nowych samochodów w Europie - Grupa Volkswagen. 18 proc. ze sprzedanych w Europie w kwietniu 294,6 tys. nowych samochodów napędzanych było silnikiem Diesla. Dla porównania - już 20 proc. ogółu sprzedaży Volkswagena stanowiły samochody elektryczne, a kolejnych 10 proc. hybrydy plug in.
Ile samochodów z silnikiem Diesla jeździ w Polsce?
Jak informowała Interię Klaudia Szumilewicz z Ministerstwa Cyfryzacji, na koniec 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 8 045 506 samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi. Biorąc pod uwagę, że obecnie po polskich drogach porusza się niespełna 20,5 mln aut osobowych, samochody z silnikami Diesla stanowią około 39 proc. ogółu polskiego parku.
Aktualnie średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta osobowego z silnikiem Diesla to 15,6 roku, a średni zapisany w CEPiKu przebieg to około 253 900 km.