Ile diesli jeździ w Polsce? Już nie kochamy silników TDI

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Hahaha
haha
258
Udostępnij

16 lat i ponad 250 tys. km przebiegu. Tak wygląda dziś statystyczny obraz polskiego samochodu z sinikiem Diesla. Park polskich samochodów zasilanych olejem napędowym systematycznie się kurczy, a zainteresowanie nowymi autami z silnikiem wysokoprężnym jest marginalne.

Polacy już nie chcą jeździć samochodami z silnikami Diesla? Miłość do TDI topnieje w oczach
Polacy już nie chcą jeździć samochodami z silnikami Diesla? Miłość do TDI topnieje w oczachGetty Images

Wygląda na to, że czasy, gdy statystyczny polski kierowca marzył o Passacie z silnikiem TDI definitywnie minęły. Wprawdzie auta z silnikami Diesla wciąż kuszą niskim zużyciem oleju napędowego, ale bardzo wysokie koszty napraw i widmo upowszechnienia się stref czystego transportu studzą zapał ewentualnych kupujących.

Na koniec ubiegłego roku udział diesli w ogóle zarejestrowanych w Polsce samochodów spadł poniżej 40 proc, a w przypadku rejestracji nowych pojazdów było to zaledwie 9,9 proc. Jak wygląda dziś statystyczny obraz polskiego samochodu z silnikiem wysokoprężnym?   

Ile samochodów z silnikiem Diesla jeździ w Polsce? Dane za 2024 rok

Jak poinformowało Interię Ministerstwo Cyfryzacji, które sprawuje pieczę nad Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK), 30 lipca 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 8 128 527 samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi.

Dla porównania, całkowita liczba aut osobowych w aktualizowanej części państwowej bazy wynosiła wówczas 20 663 019 pojazdów. Oznacza to, że udział osobówek z silnikami Diesla w ogóle polskiego parku samochodowego spadł poniżej 40 proc. i wynosi obecnie około 39,3 proc.

Dane zdają się potwierdzać wnioski z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w myśl którego udział samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi w ogóle polskiego parku sięgnął na koniec 2023 roku 39,5 proc. Dla porównania w Niemczech było to 29,6 proc, we Włoszech 42,1 proc, a we Francji aż 53,0 proc.

Prawda o samochodach z silnikiem Diesla w Polsce w 2024 roku. Średni wiek i przebieg

Statystyczny obraz polskiego samochodu z silnikiem wysokoprężnym to 16 lat i średni (odnotowany w CEPiK-u) przebieg 253 500 km. Oznacza to, że przeciętne auto z silnikiem Diesla jest nieco starsze niż średnia krajowa (około 15 lat).

Absolutnym królem diesli w Polsce jest Volkswagen. W kraju jeździ obecnie blisko 1,38 mln samochodów niemieckiej marki z silnikami wysokoprężnymi. Drugie miejsce zajmuje Audi (blisko 797 tys. rejestracji), a trzecie - Ford (ponad 700 tys. rejestracji). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze kolejno marki: Opel (blisko 673 tys. rejestracji w skali kraju) i BMW (blisko 525 tys. rejestracji).

Polacy odwracają się od silników DieslaGetty Images

Najpopularniejsze samochody z silnikiem Diesla w Polsce w 2024 roku

O dominacji Volkswagena najlepiej świadczy też zestawienie popularności poszczególnych modeli z silnikami wysokoprężnymi. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut z silnikami Diesla znajduje się obecnie aż siedem modeli niemieckiego koncernu.

Pierwsza "dziesiątka" najpopularniejszych samochodów z silnikiem wysokoprężnym w 2024 roku prezentuje się następująco: 

  1. Volkswagen Passat - 365,7 tys. zarejestrowanych,
  2. Volkswagen Golf - 251,8 tys. zarejestrowanych,
  3. Audi A4 - 223,0 tys. zarejestrowanych,
  4. Skoda Octavia - 194,2 tys. zarejestrowanych,
  5. Ford Focus - 174,3 tys. zarejestrowanych,
  6. Ford Mondeo - 152,9 tys. zarejestrowanych,
  7. Opel Astra - 121,0 tys. zarejestrowanych,
  8. Audi A6 - 110,8 tys. zarejestrowanych,
  9. Audi A3 - 101,6 tys. zarejestrowanych,
  10. Volkswagen Touran - 98,4 tys. zarejestrowanych.

Z drugiej strony, Volkswagen Passat był też najczęściej złomowanym w ubiegłym roku samochodem z silnikiem wysokoprężnym w Polsce. W wyniku demontażu pojazdu z CEPiK-u wykreślono 6 392 Volkswageny Passaty. W rzeczywistości było ich jednak sporo więcej, bo 2017 egzemplarzy zezłomowanych w ubiegłym roku aut tego typu zarejestrowanych było jako "Volkswagen Passat 1.9 TDI".

W pierwszej trójce najczęściej złomowanych diesli w Polsce w 2023 roku znajdziemy jeszcze kolejno Forda Focusa (5486 skasowanych) i Volkswagena Golfa (5038 skasowanych).

Polacy już nie chcą aut z silniami Diesla?

Dane Ministerstwa Cyfryzacji i ACEA zdają się odpowiadać tendencjom na rynku samochodów używanych. Przykładowo - jak wynika z danyc Otomoto.pl -  w całym ubiegłym roku procentowy udział aut z silnikami Diesla w dziennej liczbie ogłoszeń o sprzedaży pojadów wynosił 41 proc. Dla benzyny było to 53 proc.

Podobne tendencje są też doskonale widoczne na rynku nowych aut. W całym ubiegłym roku nowe samochody z silnikami wysokoprężnymi odpowiadały w Polsce za skromne 9,9 proc. rejestracji. Dla porównania - średnia dla całej UE wyniosła 13,6 proc. 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Volvo szuka ponad 400 Polaków do pracy. Szef oddziału zdradził, kogo potrzebują
      Volvo szuka ponad 400 Polaków do pracy. Szef oddziału zdradził, kogo potrzebująINTERIA.PL
      Przejdź na