Niemcy pokazali Tesli drzwi. Natychmiast wykorzystali to Chińczycy
Zaangażowanie w politykę i próba ingerencji w niemieckie wybory parlamentarne nie wyszły na dobre Elonowi Muskowi. Kwiecień okazał się dla Tesli kolejnym fatalnym miesiącem na największym w Europie, niemieckim rynku motoryzacyjnym.

W skrócie
- Elon Musk zaangażował się w politykę niemiecką, co negatywnie wpłynęło na wyniki Tesli na tamtejszym rynku motoryzacyjnym.
- W kwietniu 2025 roku Tesla sprzedała w Niemczech o 45,9 proc. mniej samochodów niż rok wcześniej.
- Chińska marka BYD odnotowała znaczący wzrost sprzedaży samochodów, w kwietniu wyprzedzając Teslę
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Przez lata Tesla wypracowała sobie pozycję lidera nie tylko wśród producentów samochodów elektrycznych. Tesla Model Y regularnie, przez wiele miesięcy, walczyła o miano najchętniej kupowanego w Europie samochodu ze znacznie tańszą spalinową konkurencją i niejednokrotnie wychodziła z tych starć zwycięsko.
Elon Musk ciąży Tesli. Sprzedaż leci jak kamień
Ale to już przeszłość. Po objęciu prezydentury przed Donalda Trumpa i serii niekonwencjonalnych zachowań Elona Muska (otwarcie poparcie skrajnie prawicowej partii AfD, czy wykonywanie gestów, który miał przypominać "salut rzymski") Tesla zaliczyła zjazd, który właściwie nie ma sobie równych w historii motoryzacji.
Jak wynika z danych KBA, czyli Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego (KBA), w kwietniu 2025 roku z niemieckich salonów Tesli wyjechał 885 nowych samochodów. Jest to wynik o 45,9 proc. gorszy niż Tesla osiągnęła w kwietniu 2024 roku.
Spadek sprzedaży w okresie styczeń-kwiecień 2025 roku jest jeszcze większy. W tym czasie w Niemczech sprzedano 5820 Tesli, czyli o 60,4 proc. mniej niż w w ciągu pierwszych czterech miesięcy ubiegłego roku.
Rynek samochodów elektrycznych rośnie, a sprzedaż Tesli się załamała
Tak potężne spadki Tesli notuje w okresie, gdy niemiecki rynek samochodów elektrycznych, po ubiegłorocznych załamaniu wywołanym nagłym skasowaniem dopłat, mocno się rozwija. W kwietniu tego roku w Niemczech sprzedano o 53,5 proc. więcej samochodów elektrycznych niż w kwietniu 2024 roku.

Tesla ma powody do zmartwienia, bo w kwietniu w Niemczech więcej samochodów sprzedało chociażby BYD. Chińska firma, która od 2022 roku nie produkuje już samochodów spalinowych, ale wyłącznie elektryczne i hybrydy plug-in, w zeszłym miesiącu sprzedała 1566 samochodów, co oznacza wzrost w stosunku do kwietnia 2024 roku o 756 (!) proc.
Chińczycy przejmują miejsce Tesli
Co prawda, w ciągu pierwszych czterech miesięcy BYD sprzedał mniej samochodów (2791) niż Tesla (5820), ale dla Chińczyków oznacza to wzrost o 385 proc., a dla Tesli, wspomniany już spadek o ponad 60 proc. Przy takiej tendencji BYD wyprzedzi Teslę w ciągu najbliższego kwartału.
Amerykańska marka ma problemy nie tylko w Niemczech. W kwietniu z salonów Tesli w Wielkiej Brytanii wyjechało tylko 512 samochodów, podczas gdy BYD w tym czasie sprzedało 2511 samochodów. Od początku roku do końca kwietnia na Wyspach Brytyjskich sprzedano 11 782 samochodów marki BYD i 12 986 Tesli, więc BYD wyprzedzi Teslę już w maju.
Czarne prognozy dla Tesli. Chiny nie do zatrzymania?
Czy Tesla ma szansę się obronić i odwrócić niekorzystne tendencje? W drugiej połowie roku mają zacząć się dostawy Tesli Model Y po modernizacji. Jest to jednak jedyna nowość w gamie amerykańskiego producenta, podczas gdy gama modelowa BYD będzie dynamicznie rosła.
W kwietniu na rynki europejskie wprowadzono należącą do BYD, oferującą samochody luksusowe, markę Denza, ale to tylko początek. Chińczycy liczą, że duży wpływ na słupki sprzedaży będą miały nowe, względnie tanie samochody elektryczne - Seagull i Dolphin Surf.
Nic dziwnego, że analitycy szacują, że w tym roku BYD podwoi sprzedaż w Europie z 83 do 186 tys. samochodów. Co więcej, już w 2029 roku poziom sprzedaży ma sięgnąć 400 tys. samochodów rocznie. Otwartym pozostaje pytanie, gdzie w tym czasie będzie Elon Musk i jego Tesla.