Nadjeżdża w pełni elektryczny autokar. Główny problem nadal nierozwiązany
Przystosowanie samochodów ciężarowych oraz autokarów do napędu elektrycznego nie jest prostym zadaniem. Choć mogłoby się wydawać, że duża powierzchnia podłogi powinna umożliwiać montaż baterii o znacznej pojemności, rozwiązując tym samym główny problem – ograniczony zasięg. Firma MAN właśnie zapowiedziała wprowadzenie do oferty całkowicie elektrycznego autokaru.

W skrócie
- Firma MAN zapowiada wprowadzenie na rynek pierwszego w pełni elektrycznego autokaru Lion's Coach E, który zostanie zaprezentowany na targach Busworld Europe.
- Elektryczne autokary dalekobieżne napotykają liczne wyzwania, w tym potrzebę rozbudowy infrastruktury ładowania w Europie.
- Lion's Coach E będzie wyposażony w akumulatory o pojemności do 534 kWh, co pozwoli na pokonywanie dystansów do 650 km, a jego produkcja rozpocznie się w 2026 roku.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
O ile transport miejski jest bardzo podatny na zmiany również w zakresie elektromobilności, o tyle dalekobieżne autokary i pojazdy ciężarowe stanowią zupełnie inne wyzwanie. Każdego dnia pokonują setki kilometrów, przemierzając wiele krajów, więc nawet zastosowanie baterii o dużej pojemności często okazuje się niewystarczające. Konieczne jest również systematyczne modernizowanie i rozbudowa sieci ładowarek w Europie, aby znacząco przyspieszyć możliwość wdrażania napędu elektrycznego w tego typu pojazdach na większą skalę.
MAN wprowadza do swojej gamy w pełni elektryczny autokar
MAN Truck & Bus oficjalnie potwierdził, że podczas październikowych targów Busworld Europe w Brukseli zaprezentowany zostanie pierwszy model z serii Lion's Coach E. MAN nie tylko podkreśla, że będzie pierwszym dużym producentem w Europie, który wprowadzi na rynek w pełni elektryczny autokar. Zapowiada również, że skupi się teraz na rozwoju technologii i dostosowywaniu kolejnych modeli dalekobieżnych do zastąpienia silników Diesla jednostkami elektrycznymi.

Transport dalekobieżny musi jeszcze poczekać. Lion's Coach E to autokar na krótkie i długie dystanse
Chociaż zapowiedzi firmy MAN są imponujące, obecna infrastruktura, czas ładowania oraz liczba dostępnych ładowarek wciąż nie pozwalają na stworzenie modelu, który bez przeszkód mógłby przemierzać drogi całej Europy. Lion's Coach E będzie autokarem przeznaczonym na średnie i długie dystanse, a akumulatory o pojemności od 356 do 534 kWh mają zapewnić zasięg do 650 km.
MAN zastosował system akumulatorów produkowanych w Niemczech, znany już z samochodu ciężarowego MAN eTGX. Producent wskazuje, że Lion's Coach E będzie idealnym wyborem w transporcie wahadłowym, przewozach pracowniczych oraz podczas wycieczek miejskich.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez firmę MAN, autokar zostanie wyposażony w funkcję szybkiego ładowania (CCS) o mocy 375 kW. W przypadku wersji z najmniejszą pojemnością baterii, pełne naładowanie ma zajmować mniej niż godzinę. Producent podkreśla jednak, że elektromobilność ma realną szansę zrewolucjonizować branżę transportową dzięki obowiązkowym przerwom w czasie jazdy oraz przepisom dotyczącym odpoczynku kierowców. To właśnie podczas takich postojów pojazd może być podłączany do ładowania. Kluczowe znaczenie ma jednak rozwój infrastruktury ładowania, a to proces nie tylko czasochłonny, ale również bardzo kosztowny.
Pierwsze koty za płoty. MAN Lion's Coach E to początek rewolucji
MAN przeciera szlaki swoim pierwszym elektrycznym autokarem, w którym inżynierom udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza z 0,34 do 0,31. Dodatkowo zachowano przestrzeń bagażową na poziomie porównywalnym z wersją spalinową - w zależności od wariantu będzie ona wynosić od 11 do 13 m3.
Jako pierwszy na drogi wyjedzie model Lion's Coach E w dużej wersji "14", wyposażony w trzy osie, o długości 13,9 metra i dopuszczalnej masie całkowitej 27,3 tony. Autokar pomieści 61 pasażerów, a jego seryjna produkcja ruszy w 2026 r. w zakładzie w Ankarze, który od dłuższego czasu był przygotowywany do produkcji pojazdów zeroemisyjnych. Kolejne warianty elektrycznych wersji Lion's Coach mają trafić na rynek do końca 2030 r.