Polskie autobusy będą jeździć w USA. Sukces Solarisa

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
57
Udostępnij

Solaris zaprezentował raport za ostatnie 12 miesięcy,Od 2012 roku polski producent dostarczył najwięcej zeroemisyjnych autobusów w Europie spośród wszystkich konkurentów. W ubiegłym roku przychody koncernu osiągnęły rekordowy poziom 927 mln euro. Ponadto firma podpisała swój pierwszy kontrakt w Stanach Zjednoczonych.

Polski producent rośnie w siłę. 927 mln euro przychodów
Polski producent rośnie w siłę. 927 mln euro przychodówArkadiusz Krukmateriały prasowe

Autobusy Solarisa zdobywają coraz większą popularność na całym świecie. Firma chwali się, że od 2012 roku dostarczyła do europejskich miast więcej autobusów zeroemisyjnych niż jakikolwiek inny producent - łącznie 3074 pojazdy. Te stanowią niemal 14 proc. wszystkich bezemisyjnych autobusów na drogach Europy.

Autobusy marki Solaris można spotkać niemal w całej Europie

W ubiegłym roku firma Solaris dostarczyła swoje produkty do 12 krajów. Głównymi odbiorcami pojazdów byli operatorzy z Włoch, Polski, Niemiec, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. Firma sprzedała łącznie 1525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.

Sukces ten przyczynił się do osiągnięcia przez grupę przychodów na poziomie 927 mln euro, co stanowi wzrost o ponad 13 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Jednym z kluczowych osiągnięć był pierwszy kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych na rynek amerykański, co stanowi ważny krok w ekspansji firmy na rynek autobusów zeroemisyjnych w USA.

Autobusy polskiej firmy Solaris zdobywają coraz większą popularność na całym świecieESCARGO FOTOmateriały prasowe

Polski autobus został uznany za najlepszy model wodorowy w 2025 r.

W 2024 roku zdecydowana większość kontraktów realizowanych przez Solaris dotyczyła dostaw pojazdów z napędami całkowicie zeroemisyjnymi lub niskoemisyjnymi. Pojazdy wyposażone w napędy alternatywne - bateryjne, wodorowe, trolejbusy oraz autobusy hybrydowe - osiągnęły rekordowy udział w sprzedaży, stanowiąc aż 83 proc. wszystkich dostarczonych pojazdów. Wśród nich znalazły się 544 autobusy elektryczne, rekordowa liczba 259 autobusów wodorowych oraz 180 trolejbusów, które również miały znaczący wpływ na kształtowanie zeroemisyjnego miksu sprzedażowego firmy.

Ponadto, Solaris jako pierwsza firma na świecie wprowadziła do produkcji seryjnej autobus z paszportem baterii - model Solaris Urbino 18 electric trafił do floty BVG w Berlinie. Co więcej, autobus wodorowy Urbino 18 hydrogen został uznany za najlepszy autobus miejski 2025 roku.

Wkrótce nowe modele autobusów Solaris

Wkrótce firma ma zamiar poszerzyć swoją ofertę o nowe modele autobusów. W październiku, na Busworld w Brukseli - największych na świecie targach autobusowych - odbędzie się światowa premiera modelu Urbino 10.5 electric, nowego elektrycznego autobusu o pojemności pasażerskiej plasującej się pomiędzy Urbino 12 electric a Urbino 9 electric. Jak podkreśla koncern - pojazdy tej wielkości wciąż są potrzebne.

To jednak nie koniec. Zgodnie z opinią Solarisa, rynkowi przydałby się jeszcze jeden pojazd - chodzi o autobus międzymiastowy. Firma planuje premierę takiego autokaru w pierwszym kwartale 2026 roku. Będzie on dostępny w dwóch wersjach: po pierwsze, jako autokar niskopodłogowy, a po drugie, jako autobus z wysoką podłogą.

Czy Solaris to wciąż polska firma?

Firma Solaris wywodzi się z przedsiębiorstwa Neoplan Polska, które zostało założone w 1994 roku. W 1996 roku otwarto zakład produkcyjny w Bolechowie-Osiedlu koło Poznania i to właśnie tę datę uznaje się za początek działalności polskiej firmy.

W 2006 roku Solaris jako pierwszy producent na świecie wprowadził do produkcji seryjnej autobus z napędem hybrydowym - Solaris Urbino 18 hybrid. Natomiast Solaris Urbino 12 electric IV generacji był pierwszym polskim oraz pierwszym elektrycznym autobusem, który zdobył tytuł Autobus Roku 2017.

W 2018 roku firma, będąca jedną z najbardziej rozpoznawalnych w Wielkopolsce,została przejęta przez hiszpańską grupę CAF. Co jednak ważne - produkcja nadal odbywa się w Polsce, a przedsiębiorstwo ma tu swoje biuro projektowe oraz główną siedzibę.

Główny zakład marki niezmiennie znajduje się w Bolechowie, a oprócz tego Solaris dysponuje dwoma zakładami w Środzie Wielkopolskiej oraz wynajmuje halę montażową w Poznaniu przy ul. Wieruszowskiej. W firmie oraz powiązanych spółkach zatrudnionych jest obecnie około 3 tys. osób.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Tak jeździ nowa Dacia Bigster. W Polsce to murowany hit
      Tak jeździ nowa Dacia Bigster. W Polsce to murowany hitINTERIA.PL
      Przejdź na