Klątwa Dustera dopadła Dacię Bigster. Euro NCAP nie miało litości
Dacia Bigster otrzymała ogólny wynik 3 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Nadzieje na poprawę rezultatu nowej Dacii Duster okazały się płonne. Wyniki obu aut budżetowej rumuńskiej marki obrazują, jak ogromne wyzwanie stoi dziś przed europejską motoryzacją w dobie coraz zacieklejszej konfrontacji z samochodami made in China.

Spis treści:
- Klątwa Dustera dopadła Bigstera. Przeciętny wynik w testach Euro NCAP
- Ile gwiazdek dla Dacii Bigster? Euro NCAP nie miało litości
- Dacia Bigster w testach Euro NCAP. Za co zabrano gwizdki?
- Trudne czasy dla europejskich producentów. Teraz to Chińczycy dokręcają śrubę
Euro NCAP opublikowała wyniki testów bezpieczeństwa czterech modeli przetestowanych według starszej procedury testów dla roku 2024. Nie wyjaśniono, dlaczego auta, które ledwie co zadebiutowały w europejskich salonach poddano starszej formule prób, ale śmiało można zakładać, że decydująca była data uzyskania przez nie homologacji.
Klątwa Dustera dopadła Bigstera. Przeciętny wynik w testach Euro NCAP
Wśród czterech aut przetestowanych w myśl standardów dla roku 2024 znalazły się:
- Audi A5 PHEV,
- Dacia Bigster,
- Renault 4 E-Tech Electric,
- Toyota C-HR PHEV.
Audi A5 i Toyota C-HR z hybrydowym napędem plug in otrzymały maksymalną notę ogólną 5 gwiazdek. Miejskie Renault 4 E-Tech Electric ocenione zostało na 4 gwiazdki, choć na ostatecznym wyniku zaważyły raczej przeciętne wyniki w kategorii dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo. Największą ofiarą nowej serii testów okazała się jednak wyczekiwana przez polskich nabywców Dacia Bigster, której nie udało się poprawić uzyskanego przez Dustera wyniku 3 gwiazdek.
Ile gwiazdek dla Dacii Bigster? Euro NCAP nie miało litości
Mimo nadzieli wielu potencjalnych klientów noty uzyskane przez Dacię Bigster w poszczególnych kategoriach są niemal identyczne, jak w przypadku Dustera. Auto otrzymało odpowiednio:
- 69 proc. punktów za ochronę dorosłych pasażerów (Dacia Duster - 70 proc.),
- 85 proc. punktów za ochronę dzieci na tylnej kanapie (Dacia Duster 84 proc.),
- 60 proc. punktów za zabezpieczenie przed skutkami wypadków niechronionych uczestników ruchu (Dacia Duster - 60 proc.),
- 57 proc. punktów za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo (Dacia Duster - 57 proc.).
Dacia Bigster w testach Euro NCAP. Za co zabrano gwizdki?
Tak samo, jak w przypadku Dustera eksperci z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do poziomu ochrony klaski piersiowej kierowcy, która narażona jest na duże przeciążenia przy zderzeniu czołowym. W szczególności dotyczy to zderzeń z nieodkształcalnymi przeszkodami, gdy duże siły działają również na klatkę piersiową pasażerów siedzących z tyłu.
Z drugiej strony auto oceniono jako "łagodne" dla innych pojazdów. Podkreślono też, że konstrukcja przedziału pasażerskiego pozostała stabilna przy najpopularniejszym z rodzajów wypadków - zderzeniu czołowym z przesunięciem.
Bigster zyskał jednak bardzo dobre noty w testach zderzenia bocznego, zarówno w teście bariery bocznej (odwzorowuje uderzenie w bok testowanego auta przez inny samochód), jak i w teście słupa. Mimo tego jako "słabą" oceniono ochronę głów dorosłych pasażerów, czego powodem jest brak środkowej, oddzielającej kierowcę od pasażera, poduszki powietrznej.
Wysokie noty zebrały fotele i tylna kanapa, które zapewniają bardzo dobrą ochronę przed urazami szyjnymi w razie najechania na tył Bigstera przez inny pojazd.
Trudne czasy dla europejskich producentów. Teraz to Chińczycy dokręcają śrubę
Przypadek "brakującej" środkowej poduszki powietrznej czy stosunkowo niskie noty w zakresie dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo dowodzą, że dla europejskich producentów tanich samochodów nadeszły właśnie bardzo trudne czasy. Nikt nie ma przecież wątpliwości, że braki w zakresie wyposażenia to efekt cięcia kosztów, by takie modele jak Bigster i Duster mogły nawiązać cennikową walkę z samochodami chińskich producentów.
I przychodzi im to coraz trudniej. Dość przypomnieć, że zdecydowana większość chińskich spalinowych SUVów oferowanych dziś na rynkach Unii Europejskiej, jak chociażby cieszące się w Polsce gigantycznym zainteresowaniem MG HS, Omoda 5 czy Jaecoo 7, może się pochwalić maksymalnym wynikiem 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.