Kierowca - senior do lekarza. Co z obowiązkowymi badaniami?

W Polsce nie będzie obowiązkowych badań dla kierowców seniorów ani terminowego prawa jazdy dla osób prywatnych, które ukończyły 60. czy 70. rok życia. Oficjalne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie poznaliśmy przy okazji odpowiedzi na jedną z poselskich interpelacji.

Wraca temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury uspokaja
Wraca temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury uspokaja123RF/PICSEL

Temat obowiązkowych badań dla kierowców seniorów budzi sporo kontrowersji. Po raz kolejny podniosła go w ostatnim czasie posłanka Koalicji Obywatelskiej Małgorzata Gromadzka. Do pytań posłanki odniósł się właśnie Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek. Co odpowiedział?

Wraca temat obowiązkowych badań dla kierowców seniorów

Temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców elektryzował społeczeństwa różnych krajów UE przy okazji prac nad kształtem nowej, czwartej dyrektywy unijnej dotyczącej praw jazdy. Przypomnijmy, Komisja Europejska proponowała, by kierowcy, którzy ukończyli 70. rok życia, przechodzili cykliczne badania lekarskie co 5 lat. Negatywna opinia lekarza oznaczałaby automatyczną utratę prawa jazdy.

Ostatecznie, jeszcze w grudniu ubiegłego roku, Ministrowie transportu i infrastruktury krajów członkowskich uznali, że propozycja Komisji Europejskiej są zakresie obowiązkowych badań kierowców seniorów jest zbyt rygorystyczna. W ich opinii decyzje dotyczące traktowania kierowców w starszym wieku powinny pozostać w gestii rządów poszczególnych krajów. Jak na ten problem zapatrują się obecnie polskie władze?

Posłanka KO chce obowiązkowych badań dla starszych kierowców

Problem badań kierowców podniosła właśnie posłanka Koalicji Obywatelskiej - Małgorzata Gromadzka. W interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury posłanka zauważa, że:

W niektórych krajach europejskich wprowadzono już regulacje nakazujące kierowcom powyżej określonego wieku poddawanie się regularnym badaniom zdrowotnym, aby ocenić ich zdolność do prowadzenia pojazdów.

I dodaje, że badania te pozwalają na wcześniejsze wykrycie potencjalnych zagrożeń, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Pyta też resort infrastruktury:

  • czy ministerstwo analizowało możliwość wprowadzenia obowiązkowych regularnych badań dla kierowców, który osiągnęli konkretny wiek?
  • czy planowane jest opracowanie wytycznych lub regulacji w zakresie częstotliwości przeprowadzania badań oraz zakresu sprawdzanych umiejętności, takich jak wzrok, słuch, refleks i koordynacja ruchowa?

Ministerstwo o obowiązkowych badaniach dla kierowców

W odpowiedzi na interpelację, pod którą podpisał się sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek czytamy, że obecnie obowiązujące przepisy są zgodne z regulacjami Dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (Dz.Urz.UE.L Nr 403, str. 18). A te nie zobowiązują państw członkowskich do wprowadzenia przedmiotowych ograniczeń.

Lasek przypomina ponadto, że w czasie prac nad nową dyrektywą w sprawie praw jazdy, parlament Europejski uznał, że ustalenie liczby lat, po których kierowcy byliby zobowiązani do odbycia dodatkowych badań, ”jest arbitralne i dyskryminujące”.

Starsi kierowcy nie muszą się martwić. Dodatkowych badań lekarskich nie będzieArkadiusz ZiółekEast News

Lasek zwraca też uwagę, że prace nad czwartą rezolucją dotyczącą praw jazdy nie zostały jeszcze zakończone, więc obecne prace polskiego ustawodawcy w tym zakresie szybko mogłyby się okazać sprzeczne z prawem unijnym.

Dla kierowców oznacza to jedno:

aktualnie Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zmian w przepisach prawa w przywołanym wyżej zakresie
czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Kierowcy mogą więc odetchnąć z ulgą, tym bardziej że Lasek mówi wprost:

Obecnie nie są opracowywane w Ministerstwie Infrastruktury wytyczne lub regulacje prawne w zakresie częstotliwości przeprowadzania dodatkowych badań dla seniorów oraz zakresu sprawdzanych umiejętności.
Co grozi za jazdę bez uprawnień? Czy obecne przepisy są zbyt łagodne?Szczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas