Już niedługo może brakować pół miliona kierowców

Nad branżą transportową zbierają się czarne chmury. Aż siedem na dziesięć firm w Europie zmaga się z problemami kadrowymi. Prognozy na 2025 r. wskazują, że sytuacja będzie się pogarszać, co wynika ze starzejącej się kadry kierowców, malejącego zainteresowania zawodem wśród młodych ludzi oraz coraz bardziej restrykcyjnych przepisów.

Branża transportowa przeżywa kryzys.
Branża transportowa przeżywa kryzys.GDDKiAmateriały prasowe

Jednym z największych wyzwań w transporcie drogowym jest niedobór kierowców ciężarówek. Według danych w 2025 r. w Europie może brakować nawet kilkuset tysięcy pracowników. Przyczyną tego zjawiska są niski prestiż zawodu, trudne warunki pracy oraz rosnące wymagania dotyczące kwalifikacji i certyfikatów. Młode pokolenie coraz rzadziej decyduje się na tę profesję, co prowadzi do pogłębiającej się luki pokoleniowej.

Obecnie w Europie brakuje już ponad 230 tys. kierowców, a w ciągu najbliższych pięciu lat na emeryturę może odejść kolejne pół miliona. Największy deficyt pracowników odnotowuje się w Niemczech, Hiszpanii i Polsce, gdzie nie tylko spada zainteresowanie zawodem, ale także maleje liczba kierowców z krajów trzecich.

Widmo kryzysu nad branżą transportową

Główną przyczyną deficytu kierowców jest starzenie się tej grupy zawodowej. Młodzi niechętnie podejmują pracę "za kółkiem” ze względu na wymagające warunki pracy, wysokie koszty kursów oraz stres wynikający z licznych obowiązków.

Dodatkowym problemem są skomplikowane procedury uzyskiwania uprawnień i zezwoleń dla kierowców spoza Unii Europejskiej. Nowe regulacje dotyczące czasu pracy, wynagrodzeń i obowiązkowych odpoczynków sprawiają, że zatrudnianie kierowców staje się coraz trudniejsze i bardziej kosztowne dla firm transportowych.

Automatyzacja nie zastąpi kierowców

Aby zaradzić problemom kadrowym firmy coraz częściej inwestują w nowoczesne technologie, takie jak automatyzacja procesów logistycznych, telematyka czy systemy zarządzania flotą. W perspektywie długoterminowej rozwój pojazdów autonomicznych może częściowo złagodzić problem, jednak obecnie branża musi skupić się na poprawie warunków pracy i oferowaniu bardziej konkurencyjnego wynagrodzenia.

Zmiany w branży transportowej są konieczne

Eksperci alarmują, że poprawa sytuacji w transporcie wymaga odważnych działań. Przede wszystkim niezbędne jest promowanie zawodu kierowcy w szkołach oraz organizowanie szkoleń dla nowych pracowników, co mogłoby przyciągnąć młodsze pokolenie do tej profesji. Ponadto kluczowe jest wsparcie dla kierowców z zagranicy, którzy często napotykają bariery administracyjne.

Nie da się jednak całkowicie wyeliminować największych trudności związanych z tą profesją. Charakterystyka pracy kierowcy ciężarówki pozostanie niezmienna, ale pracodawcy powinni dążyć do poprawy warunków zatrudnienia. Systematyczna modernizacja floty, podwyżki wynagrodzeń oraz współpraca z organizacjami społecznymi mogą sprawić, że transport drogowy stanie się bardziej atrakcyjnym sektorem pracy.

197 KM i 7 lat gwarancji za 98 tys. zł. Sprawdzany nowe MG ZS hybryd+INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?