Japoński gigant na skraju przepaści. Eksperci dają mu rok

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
1,1 tys.
Udostępnij

Sytuacja w branży motoryzacyjnej staje się coraz bardziej niepokojąca, a problemy dotykają nie tylko niemieckich gigantów. Według najnowszego raportu opublikowanego w dzienniku Financial Times, poważne trudności finansowe dotknęły również Nissana. Japoński producent od pewnego czasu sprzedaje swoje modele ze stratą i jest zmuszony do poszukiwania nowego długoterminowego inwestora.

Japoński gigant na skraju przepaści. Eksperci dają mu rok
Japoński gigant na skraju przepaści. Eksperci dają mu rokJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Do grona producentów motoryzacyjnych borykających się z poważnymi problemami finansowymi dołączył Nissan. Zgodnie z raportem opublikowanym przez dziennik Financial Times, japońska marka od dłuższego czasu ponosi znaczne straty na sprzedaży swoich samochodów. Wyniki za drugi kwartał 2024 roku, ujawnione w listopadzie, pokazują drastyczny spadek zysku operacyjnego - z 1,5 miliarda dolarów rok wcześniej do zaledwie 224,3 miliona dolarów. Na poziomie netto firma odnotowała stratę w wysokości 65,4 miliona dolarów.

Nissan na skraju przepaści. Firma zwalnia pracowników i tnie produkcję

Słaba sprzedaż w USA i Japonii skłoniła Nissana do zwolnienia ponad 9 tys. pracowników na początku tego miesiąca oraz do obcięcia produkcji o prawie 20 procent. Firma szacuje, że dzięki szeroko zakrojonej restrukturyzacji i wdrożeniu programu cięcia kosztów, zaoszczędzi 3 miliardy dolarów. Zmniejszenie swojej pensji o połowę zapowiedział także dyrektor generalny, a akcjonariusze rozpoczęli poszukiwania długoterminowego inwestora, takiego jak bank lub duża grupa ubezpieczeniowa, aby zastąpić część udziałów kapitałowych Renault. Nissan planuje również zmniejszyć swój dotychczasowy udział w Mitsubishi poprzez odsprzedaż 10 proc. akcji. Dzięki temu firma może zyskać nawet 450 mln dolarów.

Raport Financial Times sugeruje, że jeśli marka nie znajdzie wyjścia z trudnej sytuacji, "jej dni są w zasadzie policzone". W wywiadzie dla dziennika dwóch anonimowych dyrektorów Nissana stwierdziło nawet, że firma ma "od 12 do 14 miesięcy, aby przetrwać".

Dotychczasowe plany naprawcze okazywały się niepowodzeniem

Problemy Nissana zaczęły się nasilać po aresztowaniu kontrowersyjnego byłego szefa, Carlosa Ghosna, oskarżonego m.in. o korupcję. Ghosn ostatecznie uciekł z Japonii, znajdując schronienie w Izraelu, a stery firmy przejął Makoto Uchida. Jego zarządzanie szybko okazało się nieskuteczne, a zyski Nissana szybko zaczęły pikować w dół.

Na początku 2023 roku Nissan ogłosił plan "The Arc", który miał na celu zwiększenie rocznej globalnej sprzedaży o milion pojazdów do roku podatkowego kończącego się 31 marca 2027 roku. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby sprzedaż na poziomie około 4,7 miliona aut rocznie. Jednak już w momencie ogłoszenia liczby te były poniżej wcześniejszych celów wyznaczonych przez Uchidę trzy lata wcześniej. Co gorsza, wiadomo już, że plan "The Arc" również zakończył się niepowodzeniem, pogłębiając kryzys japońskiego producenta.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego diesla
      Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      534
      Super
      relevant
      204
      Hahaha
      haha
      151
      Szok
      shock
      91
      Smutny
      sad
      51
      Zły
      angry
      24
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      1,1 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na