Jak zmieniły się ceny paliw 1 stycznia 2023? Sprawdziliśmy to
Rok 2023 przywitał kierowców głównie podwyżkami - między innymi kar za brak posiadania OC oraz za niezłożenie deklaracji PCC-3. Jednak podwyżką, która od dłuższego czasu budziła największe emocje, była oczekiwana podwyżka cen paliw na stacjach. Jednak pod sam koniec roku 2022 pojawiły się sugestie, że jeśli paliwa w ogóle podrożeją, to nieznacznie. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak ceny benzyny i diesla z 31 grudnia 2022 roku mają się do tych z 1 stycznia 2023 roku.
Spis treści:
Koniec obniżonego podatku VAT na paliwa
Problemy gospodarcze, rosnącą inflacje oraz wysokie ceny paliw, zwykle kojarzymy z trwającą wojną w Ukrainie. Jest w tym dużo prawdy - dość przypomnieć, że już w dniu rosyjskiej agresji ceny na stacjach poszły znacznie w górę (chociaż częściowo były wynikiem spekulacji i nieuczciwych działań właścicieli poszczególnych stacji), a przed dystrybutorami pojawiły się spore kolejki. Przypomnijmy jednak, że już na początku stycznia 2022 roku informowaliśmy o planach rządu, dotyczących tarczy antyinflacyjnej 2.0.
Zgodnie z założeniami tego drugiego pakietu pomocy, od 1 lutego 2022 roku VAT na paliwa został zmniejszony z 23 do 8 procent. Taka obniżka miała obowiązywać do 31 lipca, ale później została przedłużona do 31 października, a następnie do końca 2022 roku. Rząd zapowiadał również, że rozważa kolejne wydłużenie obowiązywania niższego VAT-u na paliwa, ale ostatecznie do tego nie doszło i w 2023 rok wchodzimy już z podatkiem w pełnym wymiarze.
Nieoczekiwane zapowiedzi o utrzymaniu cen paliw w 2023 roku
Podczas gdy eksperci wyliczali już, że paliwa od 1 stycznia 2023 roku podrożeją nawet o złotówkę, niespodziewanie pod sam koniec grudnia odniósł się do tego Daniel Obajtek. Prezes Orlenu zapowiedział na antenie TVP Info, że podniesienie VAT-u do 23 procent "nie powinno mieć istotnego wpływu na paliwa na naszych stacjach". Jak miało się to udać?
Odpowiedź przyszła 31 grudnia, kiedy to pojawiła się informacja, że Orlen znacząco obniżył ceny paliw w hurcie. I według naszych szacunków, miało to faktycznie pozwolić na pozostawienie cen na właściwie identycznym poziomie. Czy stało się tak faktycznie?
Jak zmieniły się ceny paliw 1 stycznia 2023 roku?
Aby sprawdzić, jak powrót 23-procentowego VAT-u na paliwa faktycznie odbił się na cenach, jakie klienci płacą przy dystrybutorach, udaliśmy się 31 grudnia, a następnie 1 stycznia, na cztery stacje należące do dużych koncernów. Wszystkie znajdują się w Krakowie i w niewielkiej odległości od siebie, więc lokalizacja nie ma żadnego wpływu na ewentualne różnice między cenami na nich. Sprawdziliśmy stację Orlenu, Lotosu (należącego do Orlenu), BP oraz Circle K. Czy faktycznie zapewnienia Daniela Obajtka pozwoliły na utrzymanie cen na stacjach należących do PKN Orlen? I jak odpowiedziała na to konkurencja?
Ceny benzyny i diesla na stacji Orlen
31 grudnia 2022 cena benzyny Pb95 na stacji Orlen wynosiła 6,46 zł, natomiast za diesla trzeba było zapłacić 7,45 zł. 1 stycznia 2023 ceny faktycznie pozostały na identycznym poziomie i dotyczy to wszystkich rodzajów paliw - również premium oraz LPG
Ceny benzyny i diesla na stacji Lotos
31 grudnia 2022 cena benzyny Pb95 na stacji Lotos wynosiła 6,46 zł, natomiast za diesla trzeba było zapłacić 7,49 zł. Tutaj również 1 stycznia 2023 nie doszło do żadnych zmian w cenach paliw.
Ceny benzyny i diesla na stacji BP
31 grudnia 2022 cena benzyny Pb95 na stacji BP wynosiła 6,46 zł, natomiast za diesla trzeba było zapłacić 7,45 zł. Ponownie ceny paliw 1 stycznia 2023 nie zmieniły się.
Ceny benzyny i diesla na stacji Circle K
31 grudnia 2022 cena benzyny na stacji Circle K Pb95 wynosiła 6,46 zł, natomiast za diesla trzeba było zapłacić 7,49 zł. Również i ta stacja zachowała 1 stycznia 2023 niezmienione ceny. Jedynym wyjątkiem jest gaz LPG, który podrożał z 2,79 zł a 3,03 zł.
***