Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Aktualna lista punktów 2023
Długość odcinkowych pomiarów prędkości stale się wydłuża. System jest regularnie rozbudowywany, więc na większej liczbie dróg możemy się zetknąć z charakterystycznymi kamerami, mierzącymi prędkość pojazdu w obrębie danego odcinka drogi. Wielu kierowców obawia się spotkania z nimi, mimo że wystarczy przepisowa jazdy, zgodna z obowiązującymi ograniczeniami, by nie zwracać uwagi na kamery. Przekroczenie dopuszczalnej szybkości skończy się jednak mandatem. Jak działa odcinkowy pomiar prędkości i gdzie aktualnie podobne pomiary są wykonywane? Wyjaśniamy.
Odcinkowe pomiary prędkości mają za zadanie kontrolować prędkość pojazdu w obrębie danego odcinka drogi. Wykorzystywane są do tego dwie kamery — jedna umieszczona na początku, a druga na końcu takiego odcinka. System pozwala zmierzyć prędkość i czas, i na podstawie zgromadzonych danych obliczyć średnią prędkość poruszania się danego pojazdu. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości wywołuje podobny skutek, jak w przypadku dokonania pomiaru przez fotoradar — kamera robi zdjęcie i wysyła je do Inspekcji Transportu Drogowego. Inspekcja Transportu Drogowego wystawia zaś danemu kierowcy mandat.
Czytaj też: Odcinkowy pomiar prędkości w nowych miejscach. Znamy wszystkie lokalizacje
Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce dokonywane są nie w konkretnych punktach, lecz na konkretnych fragmentach tras. Kamery umieszczone są na wielu różnych drogach — krajowych, wojewódzkich czy ekspresowych. W październiku 2023 roku kierujący pojazdami muszą szczególnie uważać w 36 miejscach, jednak prędkość na polskich drogach mierzona jest także przez fotoradary oraz radary przejazdu na czerwonym.
Ich liczba na polskich drogach systematycznie wzrasta.
- Fotoradar - to urządzenie, które rejestruje prędkość przejeżdżających pojazdów i wykonuje zdjęcie pojazdu przekraczającego w danym miejscu obowiązującą prędkość.
- Radar przejazdu na czerwonym - najczęściej przyjmuje formę żółtej kamery, zamontowanej na maszcie sygnalizacji świetlnej. Warto jednak wiedzieć, że rejestrator może przyjmować także i inną postać — w asfalcie może zostać zatopiona pętla indukcyjna, która zarejestruje fakt wjechania na czerwonym świetle za sygnalizator.
Sukcesy odcinkowych pomiarów prędkości sprawiają, że prace nad włączaniem do systemu kolejnych urządzeń pomiarowych są jeszcze bardziej intensywne. Tabela przedstawia miejsca, w których aktualnie mierzona jest prędkość pojazdów na wskazanych odcinkach - wraz z obowiązującym ograniczeniem prędkości, do którego kierowcy powinni się stosować.
Czytaj też:
Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Weźmie kierowców podstępem
Nowy bat na kierowców w Polsce. Mandaty polecą jak z rękawa, nie będzie litości
Tysiące wykroczeń dziennie. Żniwa odcinkowego pomiaru na A4
Zobacz też: