Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Weźmie kierowców podstępem
Odcinkowe pomiary prędkości rosną jak grzyby po deszczu. Kolejny jest przygotowywany na fragmencie autostrady A2, stanowiącym część obwodnicy Poznania. Zacznie działać już niebawem, a kierowców weźmie podstępem, bowiem prędkość na odcinku pomiarowym jest inna niż na całości drogi.
Niejednokrotnie pisaliśmy już o pojawianiu się nowych odcinkowych pomiarów prędkości na najważniejszych polskich drogach. Te urządzenia coraz lepiej spisują się w karaniu piratów drogowych znacząco przekraczających prędkość, o czym niech poświadczy choćby odcinkowy pomiar prędkości ustawiony na podwrocławskim odcinku autostrady A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. Ten 8-kilometrowy odcinek już w pierwszy miesiąc zarejestrował 100 000 wykroczeń.
Trwają właśnie ostatnie prace przygotowawcze, przed uruchomieniem kolejnego odcinkowego pomiaru prędkości na ważnej trasie - tym razem OPP pojawi się na odcinku autostrady A2 stanowiącym jednocześnie cześć obwodnicy Poznania.
Odcinek będzie miał aż 11 kilometrów długości i będzie znajdował się pomiędzy węzłami Poznań Komorniki, a Poznań Krzesiny, a dodatkowe urządzenia zostaną ustawione przy węźle Poznań Luboń, aby kontrolować również kierowców wjeżdżających tym wjazdem na obwodnicę.
Jest szansa że OPP na A2 zostanie uruchomiony do końca listopada tego roku, ale zanim to nastąpi urządzenia muszą zostać zamontowane na bramownicach i podłączone do infrastruktury - nie tylko systemu CANARD, ale też zasilania, później muszą przejść odpowiednie testy i homologacje, a dopiero po tym wszystkim mogą nadzorować kierowców i wystawiać mandaty.
Odcinek na A2 wzorem tego pod Wrocławiem na autostradzie A4, będzie wykorzystywał nieuwagę kierowców. Podobnie jak na A4, tak i na A2 w miejscu ustawienia odcinkowego pomiaru prędkości obowiązuje bowiem ograniczenie prędkości. Na A4 to 110 km/h a na A2 prędkość jest ograniczona do 120 km/h zamiast zwyczajowych na autostradzie 140 km/h.
Na podwrocławskim odcinku, który mimo wszystko nie jest częścią obwodnicy miasta niższe ograniczenie prędkości mogło mocno przyczynić się do tak imponującej liczby wykroczeń, i podobnie może być na A2.
Trzeba jednak pamiętać, że ograniczenie do 120 km/h w tym miejscu jest znacznie lepiej uzasadnione, bowiem ten odcinek stanowi również część obwodnicy miasta - ruch jest tu wzmożony, a na odcinku pomiarowym mieszczą się aż trzy węzły. W tego typu miejscach ograniczenie prędkości ma swoją zasadność. Warto zatem skupić się znakach drogowych, które już niebawem poinformują o wjeździe w strefę odcinkowego pomiaru prędkości.
Odcinkowy pomiar na A2 nie jest jednak jedynym, który już niebawem pojawi się w Poznaniu, a raczej jego okolicach. Drugi odcinkowy pomiar jest powstaje również na odcinku obwodnicy miasta, a konkretnie na odcinku S11 pomiędzy węzłami Ławica i Tarnowo Podgórne. Tam będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 120 km/h - czyli takie jakie tradycyjnie obowiązuje na drogach ekspresowych tego typu.
Jak zwykle w takiej sytuacji warto przypomnieć obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość i zaznaczyć, że odcinkowy pomiar prędkości wystawia takie same mandaty jak policja, która zatrzyma nas podczas kontroli. Oto obecny taryfikator mandatów:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- od 31 do 40 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- od 41 do 50 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- od 51 do 60 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- od 61 do 70 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- powyżej 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych