GDDKiA robi testy za testami. Dlaczego wciąż trafiamy na dziury?

Paula Lazarek

Co roku wykonuje się miliony testów, które mają na celu weryfikację materiałów używanych do budowy oraz utrzymania dróg. Od 2021 roku laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 miliony badań, co pokazuje, jak ważne jest systematyczne monitorowanie stanu polskich tras. Ale co tak naprawdę oznaczają te testy dla codziennych użytkowników dróg?

Od 2021 roku laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 miliony badań, co pokazuje, jak ważne jest systematyczne monitorowanie stanu polskich tras.
Od 2021 roku laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 miliony badań, co pokazuje, jak ważne jest systematyczne monitorowanie stanu polskich tras. GDDKiA

Milionowe badania - co sprawdzają laboratoria GDDKiA?

GDDKiA nie tylko nadzoruje budowę nowych dróg, ale także dba o jakość istniejącej infrastruktury. W ramach monitoringu jakości robót, realizowanego przez 16 laboratoriów drogowych w Polsce, testowane są materiały używane do budowy, takie jak kruszywa, beton, mieszanki asfaltowe czy nawierzchnie bitumiczne. Badania obejmują również stan techniczny gotowych dróg - od równości nawierzchni po właściwości przeciwpoślizgowe.

Wyniki tych testów mają ogromne znaczenie - na ich podstawie odbierane są wykonane inwestycje, ale także podejmowane są decyzje o konieczności naprawy lub wymiany uszkodzonej nawierzchni. Dzięki temu każda droga, którą poruszają się kierowcy, spełnia odpowiednie normy jakościowe. Niemniej, mimo tych licznych badań, na polskich drogach nie brakuje problemów, takich jak pęknięcia nawierzchni czy koleiny.

Laboratoria GDDKiA - dlaczego są tak ważne?

Laboratoria GDDKiA pełnią kluczową rolę w systemie utrzymania dróg. Ich zadaniem jest nie tylko kontrolowanie jakości materiałów, ale również monitorowanie efektywności robót budowlanych. To dzięki ich pracy możemy mieć pewność, że nawierzchnie są odpowiednio wytrzymałe, a same drogi spełniają wymagania bezpieczeństwa.

Laboratoria GDDKiA pełnią kluczową rolę w systemie utrzymania dróg.GDDKiA

Rokrocznie przeprowadzane testy są niezbędne, by odpowiednio zarządzać siecią drogową w Polsce. Bez tych badań nie byłoby możliwe wykrycie ukrytych wad materiałów czy niespełniających norm robót budowlanych, które mogłyby w przyszłości wpłynąć na bezpieczeństwo podróży.

Jak wyniki badań przekładają się na codzienną jakość dróg?

Choć liczba przeprowadzanych testów jest imponująca, wiele osób zauważa, że wciąż pojawiają się problemy z jakością nawierzchni. Koleiny, pęknięcia, nierówności - to codzienność na wielu polskich drogach, mimo że laboratoria GDDKiA regularnie sprawdzają materiały i stan techniczny tras. Warto zadać pytanie, czy same badania wystarczają, by zagwarantować trwałość dróg?

Problemy te mogą wynikać z wielu czynników - począwszy od błędów w wykonawstwie, przez niestety nie zawsze skuteczną kontrolę jakości w terenie, aż po zmienne warunki atmosferyczne, które w Polsce bywają trudne do przewidzenia. GDDKiA co prawda wprowadza systematyczne poprawki, ale wyniki badań wskazują, że infrastruktura drogowa wymaga ciągłego monitorowania i konserwacji.

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?