Pierwsza taka droga w Polsce. Jej budowa ruszy niebawem

Rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka drogi do polskiej elektrowni jądrowej - poinformowała GDDKiA. Najkorzystniejszą spośród trzynastu ofert złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal, które odcinek trasy od Lubiatowa do DK213 wyceniło na kwotę 177 899 777,77 zł.

Aż 13 wykonawców zgłosiło swoje oferty do przetargu na projekt i budowę pierwszego odcinka drogi krajowej prowadzącej do elektrowni jądrowej.
Aż 13 wykonawców zgłosiło swoje oferty do przetargu na projekt i budowę pierwszego odcinka drogi krajowej prowadzącej do elektrowni jądrowej.GDDKiA

Budowę drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej podzielono na dwa etapy: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od drogi wojewódzkiej 213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie wykonywanych prac na S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, powstanie nowy łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a S6, który docelowo połączy nową drogę krajową z węzłem.

GDDKiA wybrała wykonawcę nowej drogi do elektrowni jądrowej

W przetargu zorganizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wzięło udział 13 podmiotów, a najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal. Koszt całej inwestycji, obejmującą zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej, wyceniono na niespełna 178 mln zł.

Tą drogą dojedziemy nad morze i do elektrowni jądrowej.
Tą drogą dojedziemy nad morze i do elektrowni jądrowej.GDDKiA

Na budowę drogi do elektrowni jądrowej firma ma 3 lata

W ramach tej inwestycja powstanie droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyśpieszonego), która poprowadzona zostanie nowym śladem i połączy drogę ekspresową z elektrownią jądrową.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Należy jednak dodać, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj od. 16 grudnia do 15 marca).

Rząd zakłada, że 30 proc. kosztów budowy zostanie pokryte ze środków własnych inwestora, na które złoży się przewidziane przez ustawę dokapitalizowanie, a 70 proc. - długiem, zaciągniętym w instytucjach finansowych. Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał 2025 r., co pozwoli na zakończenie budowy nowej drogi prowadzącej do elektrowni w II kwartale 2028 r.

Droga do elektrowni ułatwi dojazd do nadmorskich miejscowości

GDDKiA zapewnia, że budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej jest istotną inwestycją nie tylko z punktu widzenia strategicznego, ale także z perspektywy mieszkańców okolicznych terenów. Nowa trasa znacznie zwiększy przepustowość, odciąży lokalne drogi i skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Droga krajowa do elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku zaplanowano na 2036 r.

Zdjęcie dla ukochanej było ważniejsze niż własne bezpieczeństwoPolicjaPolicja