Fatalne wyniki finansowe Volkswagena. Tak źle nie było od dawna
Pierwszy kwartał 2025 roku nie był dobry dla Volkswagena. Przychody niemieckiego koncernu spadły o 40 proc., na co wpływ miały rosnące koszty produkcji i skomplikowana sytuacja w Chinach. Cieniem na drugiej połowie roku kładą się z kolei amerykańskie cła.

W skrócie
- Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł Volkswagenowi spadek przychodów o 40%, spowodowany rosnącymi kosztami produkcji i trudnościami w Chinach.
- Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 3,1 mld euro, co stanowi spadek z 5,1 mld w poprzednim roku, a marża operacyjna zmniejszyła się do 3,7 proc.
- Amerykańskie cła oraz niższy popyt na samochody elektryczne w Europie stanowią kolejne wyzwania
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2025 roku zysk Grupy Volkswagena przed opodatkowaniem wyniósł 3,1 mld euro. To dużo, ale aż 40 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku, gdy koncern zarobił 5,1 mld euro. Tym samym marża operacyjna spadła z 6 do 3,7 proc.
Gwałtowny spadek zysku Volkswagena
Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Volkswagen zmaga się rosnącymi kosztami i nadmiarowymi mocami produkcyjnymi w europejskich fabrykach. Ponadto komplikuje się sytuacja na rynku chińskim, gdzie kupujący samochody coraz chętniej sięgają po rodzime marki, kosztem zagranicznych producentów. Tymczasem Chiny to dziś największy pojedynczy rynek samochodowy na świecie, więc wyniki na nim są niezwykle ważne.
Swoje robi również niższy od oczekiwanego popyt na samochody elektryczne w Europie. Co prawda sprzedaż rośnie, ale wciąż nie w stopniu oczekiwanym i nie takim, by zapewnić zwrot poniesionych nakładów i pozwolić rozkręcić produkcję aut bateryjnych, tak by wykorzystać dostępne moce produkcyjne.
Jaka będzie druga połowa roku? Amerykańskie cła zagrożeniem
Do tego wszystkiego dochodzi niepewna sytuacja w USA, gdzie od miesiąca obowiązują cła na samochody importowane. Będą one miały wpływ na sytuację niemieckiego koncernu, bowiem aż 80 proc. sprzedanych w 2024 roku w Stanach Zjednoczonych samochodów Grupy Volkswagen wyprodukowano poza granicami tego kraju.
Mimo tak drastycznego spadku sprzedaży Volkswagen nie wycofuje prognoz finansowych opublikowanych na początku roku. Zakładają one, że w 2025 roku sprzedaż globalnie wzrośnie o 5 proc, a rentowność operacyjna wyniesienie około 5,5 proc. Co jednak istotne, Volkswagen podkreśla, że prognozy te nie uwzględniają amerykańskich taryf celnych.
Tymczasem właśnie z powodu niestabilnej polityki fiskalnej Donalda Trumpa szereg koncernów zrezygnowało z publikacji prognoz finansowych. Tak zrobił m.in. Mercedes, Volvo, General Motors i Stellantis.
Donald Trump lekko luzuje cła na samochody
W wtorek, niespełna miesiąc po wprowadzeniu ceł na samochody, Donald Trump nieco zluzował wprowadzone przez siebie przepisy. Zgodnie z nowym rozporządzeniem importer będzie płacić tylko jedno cło, czyli jeśli zapłaci stawkę od importowanego samochodu to nie będzie płacił cła od stali i aluminium.
Druga zmiana polega na... dopłatach z budżetu państwa. Firmy importujące części do samochodów produkowanych w USA uzyskają dopłatę w wysokości 3,75 proc. ceny katalogowej samochodu w pierwszym roku i 2,5 proc. - w drugim roku. W ciągu tych dwóch lat produkcja części ma zostać przeniesiona do USA, bo następnie dopłaty zostaną skasowane.