Diesel to oszczędność? Przy przebiegu 20 tys. km pozwala rocznie zaoszczędzić aż 3 tys. zł

Podpowiadamy, jak ustrzec się diesla kosztownego w obsłudze i które elementy generują największe wydatki.
Podpowiadamy, jak ustrzec się diesla kosztownego w obsłudze i które elementy generują największe wydatki.Motor
7-letni diesel ma zwykle na wykończeniu wtryskiwacze, turbo i tzw. dwumas.
7-letni diesel ma zwykle na wykończeniu wtryskiwacze, turbo i tzw. dwumas.Motor

Tak zmieniała się technologia wtrysku w silnikach Diesla w ostatnich latach

Pięć kosztownych rozwiązań w silnikach wysokoprężnych

1. Wtryskiwacze common rail

  • utrudniony rozruch silnika, szczególnie na zimno (konieczne długie kręcenie rozrusznikiem),
  • nierówna praca na biegu jałowym,
  • silne dymienie z rury wydechowej (zwykle na czarno), szczególnie po mocniejszym dodaniu gazu,
  • pogorszone osiągi,
  • przegrzewanie się silnika,
  • podwyższone zużycie paliwa.
  • Alfa Romeo 156 1.9 JTD
  • BMW 320d E46
  • Kia Ceed 1.6 CRDi
  • Mercedes C 220 CDI W202
  • Opel Insignia 2.0 CDTI
  • Renault Laguna II 1.9 dCi
  • Volvo V70 D5
  • Audi A6 3.0 TDI po '04 (Bosch piezo)
  • Citroen C4 1.6 HDi FAP (Siemens)
  • Ford Mondeo III 2.0 TDCi (Delphi)
  • Mercedes E 350 CDI Blu. (Delphi piezo)
  • Peugeot 407 2.0 HDi (Siemens)
  • Skoda Octavia 1.6 TDI (Siemens)
  • VW Touareg 3.0 TDI (Bosch piezo)

2. Pompowtryskiwacze

  • niestabilny bieg jałowy silnika,
  • trudności z uruchomieniem,
  • nagłe zgaśnięcie silnika,
  • dymienie z rury wydechowej, zwykle na czarno, szczególnie przy mocniejszym dodaniu gazu,
  • świecąca kontrolka awarii silnika,
  • głośniejsza praca.
  • Audi A4 1.9 TDI 130 KM
  • Seat Toledo 1.9 TDI 105 KM
  • Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM
  • VW Golf IV 1.9 TDI 150 KM
  • Skoda Octavia RS 2.0 TDI PD 170 KM (Siemens piezo)
  • VW Passat B6 2.0 TDI PD 140 KM (Siemens piezo)
  • Land Rover Discovery TD5 (Lucas)

3. Dwumasowe koło zamachowe

  • wibracje na biegu jałowym i do prędkości ok. 1700 obr./min,
  • pisk przy redukowaniu biegów,
  • stuki ("telepanie") na biegu jałowym,
  • wyraźnie słyszalne uderzenia przy nagłym ujęciu gazu.
  • Audi A3 1.9 TDI
  • Citroen C5 2.0 HDi 16V
  • Mercedes C220 CDI
  • VW Passat 2.0 TDI
  • Ford Focus 1.8 TDCi
  • Ford Mondeo 2.0 TDCi
  • Mazda 6 2.0 CiTD
  • Opel Astra 1.7 CDTI
  • Subaru Legacy 2.0 D

4. Turbosprężarka

  • dymienie z rury wydechowej,
  • spadek osiągów,
  • gwizd towarzyszący pracy turbosprężarki,
  • nagłe przechodzenie silnika w tryb awaryjny,
  • szarpanie przy dodawaniu gazu,
  • obecność oleju w układzie dolotowym silnika.
  • BMW 330d E46
  • Honda 2.2 i-CTDi
  • Mercedes C220 CDI
  • Mercedes E270 CDI
  • Toyota Corolla 2.0 D-4D 116
  • VW Golf IV 1.9 TDI 90 (stała geom.)
  • Renault Laguna 1.9 dCi (wadliwe smar.)
  • BMW 320d E90
  • Citroen C4 1.6 HDi 110 KM (wadliwe
  • smarowanie)
  • Ford Mondeo III 2.0 TDCi
  • Renault Clio 1.5 dCi

5. Filtr cząstek stałych (DPF, FAP)

Typowy objaw problemów z DPF: podnosi się poziom oleju silnika ponad maksimum.
Typowy objaw problemów z DPF: podnosi się poziom oleju silnika ponad maksimum.Motor
  • świecenie kontrolki filtra,
  • przybywanie oleju,
  • dymienie na siwo,
  • spadek osiągów,
  • duże ilości ciepła wydobywające się spod samochodu.
  • Citroen C4 1.6 HDi FAP
  • Citroen C5 2.0 HDi FAP
  • Peugeot 607 3.0 HDi FAP
  • Mercedes E 270 CDI
  • Toyota Avensis 2.2 D-CAT
  • Fiat 500 1.3 Multijet
  • Mazda 6 2.0 CiTD/MZR-CD
  • Opel Zafira 1.9 CDTI
  • Renault Laguna III 2.0 dCi
  • Subaru Legacy 2.0 D

Polecane i niepolecane modele z silnikami Diesla

Model samochodu
Awaryjność silnika
Koszty napraw
Silniki polecane
Alfa Romeo 156 1.9 JTD
☆☆☆
☆☆
Alfa Romeo 159 2.0 JTDM
☆☆☆
☆☆
Audi A4 1.9 TDI 130 KM PD
☆☆☆
☆☆
BMW 330d E46
☆☆☆
☆☆
Citroen Berlingo 1.9 HDi 90 KM
☆☆☆
☆☆☆
Citroen C5 2.2 HDi
☆☆☆
☆☆
Honda Accord 2.2 i-CTDi
☆☆☆
Hyundai i30 1.6 CRDi
☆☆☆
☆☆☆
Kia Cee'd 2.0 CRDi
☆☆☆
☆☆
Kia Sorento 2.5 CRDi
☆☆☆
☆☆
Mercedes C 220 CDI W202
☆☆☆
☆☆
Mercedes E 270 CDI W210
☆☆☆
☆☆
Opel Vectra C 1.9 CDTI 120-150 KM
☆☆☆
☆☆☆
Peugeot Partner 1.6 HDi 90 KM (wtrysk Bosch)
☆☆
☆☆☆
Peugeot 807 2.2 HDi
☆☆☆
☆☆
Skoda Octavia II 1.9 TDI PD
☆☆
☆☆
Toyota Yaris II 1.4 D-4D
☆☆☆
☆☆
Volvo V70 II D5 163 KM
☆☆☆
☆☆
Modele przeciętne
Audi A6 C6 3.0 TDI
☆☆
BMW 320d E90
☆☆
Citroen C3 1.4 HDi (wtrysk Siemens)
☆☆
Citroen C5 2.0 HDi 16V 133 KM (wtrysk Siemens)
☆☆
Ford Mondeo IV 2.0 TDCI 140 KM
☆☆
Mercedes E 220 CDI W211
☆☆
Opel Corsa 1.3 Multijet
☆☆
Opel Astra 1.7 CDTI
☆☆
☆☆
Peugeot 407 1.6 HDi
☆☆
☆☆
Renault Laguna III 2.0 dCi
☆☆
Skoda Octavia 2.0 TDI CR
☆☆
Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS
☆☆
Toyota Avensis 2.0 D-4D 116 KM
☆☆
Volvo S40 D3
☆☆
☆☆
Volkswagen Polo 1.4 TDI
☆☆
☆☆
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI CR
☆☆
Silniki niepolecane
Audi A6 2.5 TDI V6
BMW 520d F10
☆☆
Ford Mondeo III 2.0 TDCi 130 KM
Kia Carnival 2.9 CRDi
Mazda 6 2.0 CiTD/MZR-CD
☆☆
Mercedes E 350 CDI BlueTec W212
Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D
☆☆
Opel Vectra B/C 2.0 DTI
☆☆
Opel Signum 3.0 CDTI V6
Renault Clio/Kangoo/Scenic 1.5 dCi
☆☆☆
Renault Megane/Laguna/Scenic 1.9 dCi
☆☆
Renault Espace 2.2/3.0 dCi
☆☆
Seat Leon 2.0 TDI 170 KM (pompowtr. Siemens)
Subaru Legacy 2.0 D
☆☆
Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 KM
☆☆
Volkswagen Passat B6 2.0 TDI 140 KM (pompowtr. Siemens)
LEGENDA: ☆ ocena negatywna; ☆☆ ocena przeciętna; ☆☆☆ ocena dobra; kolejność alfabetyczna.
Silnik opracowany przez Fiata uchodzi za pancerny. Jednostka jest przy tym mało awaryjna, a układ wtryskowy łatwy w naprawie. Stosuje ja także w swoich autach Opel (np. w Insigni 2.0 CDTI).
Silnik opracowany przez Fiata uchodzi za pancerny. Jednostka jest przy tym mało awaryjna, a układ wtryskowy łatwy w naprawie. Stosuje ja także w swoich autach Opel (np. w Insigni 2.0 CDTI).Alfa Romeo
Tym silnikiem Toyota udowodniła, że mała jednostka również może być trwała i niezawodna. To jeden z najlepszych silników tej marki w ogóle a na pewno najlepszy diesel. Stosowany jest również w Mini i Toyocie Auris.
Tym silnikiem Toyota udowodniła, że mała jednostka również może być trwała i niezawodna. To jeden z najlepszych silników tej marki w ogóle a na pewno najlepszy diesel. Stosowany jest również w Mini i Toyocie Auris.Toyota
Spośród jednostek tego koncernu 2.0 HDi 16V uchodzi za stosunkowo mało awaryjną. Niestety większość egzemplarzy ma droższy w obsłudze układ wtryskowy Siemensa. Sporo też ma filtr FAP.
Spośród jednostek tego koncernu 2.0 HDi 16V uchodzi za stosunkowo mało awaryjną. Niestety większość egzemplarzy ma droższy w obsłudze układ wtryskowy Siemensa. Sporo też ma filtr FAP.Citroen
Wraz z zastąpieniem jednostek 1.9 TDI 130 KM przez 2.0 TDI, pojawiło sie wiele problemów. Dopiero wersję na common railu można uznać za dopracowaną, choć wtrysk nie jest tani w obsłudze.
Wraz z zastąpieniem jednostek 1.9 TDI 130 KM przez 2.0 TDI, pojawiło sie wiele problemów. Dopiero wersję na common railu można uznać za dopracowaną, choć wtrysk nie jest tani w obsłudze.Skoda
Ten model ma jeden z najgorszych silników diesla. Wadliwy układ wtryskowy ma pompę z łuszczącym się wałkiem, z którego opiłki "zabijają" wtryskiwacze. Koszt naprawy to połowa wartości auta.
Ten model ma jeden z najgorszych silników diesla. Wadliwy układ wtryskowy ma pompę z łuszczącym się wałkiem, z którego opiłki "zabijają" wtryskiwacze. Koszt naprawy to połowa wartości auta.Ford
Silnik ma prosty wtrysk i trwały blok, ale mam problemy ze smarowaniem. Z ich powodu zarówno szybko niszczy się turbo, jak i czasami dochodzi do zatarcia wału i panewek silnika.
Silnik ma prosty wtrysk i trwały blok, ale mam problemy ze smarowaniem. Z ich powodu zarówno szybko niszczy się turbo, jak i czasami dochodzi do zatarcia wału i panewek silnika.Motor

To musisz wiedzieć, zanim wybierzesz diesla

Podsumowanie

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?