Czy tanie opony letnie mają gorszą jakość? 5 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę

Jakie opony letnie wybrać do samochodu? Z tym dylematem każdego roku mierzą się kierowcy, gdy zbliża się okres wiosenny. Najlepsze ogumienie musi spełnić kilka istotnych czynników. Oto 5 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze letnich opon.

Opony są głównym elementem odpowiadającym za nasze bezpieczeństwo na drogach. Ich właściwy wybór jest bardzo ważny, ponieważ może nieść za sobą poważne konsekwencje. Nadchodzą cieplejsze dni i rodzi się pytanie, jakie opony letnie wybrać i czym się kierować, gdy rynek oferuje nam tak wiele modeli w konkurencyjnych cenach.

Zobacz też: Opony wielosezonowe. Czy warto kupić opony na cały rok?

Klasy letnich opon – kupić drogie czy tanie?

Ze względu na osiągi, wytrzymałość, jakość oraz cenę, opony dzieli się na trzy kategorie:

Reklama
  • opony ekonomiczne (Mirage, Dayton, Dębica, Kormoran, Zeetex);
  • opony klasy średniej (Firestone, Hankook, Fulda, Falken, BFGoodrich);
  • opony premium (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Yokohama).

W skrócie opony premium są droższe, ale oferują lepsze parametry na drodze i nowinki technologiczne. Zapewniają najwyższe bezpieczeństwo, a przy tym są najtrwalsze, co w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści finansowe. Należy rozważyć ich zakup, jeśli pokonujemy długie dystanse lub poruszamy się drogami ekspresowymi i autostradami.

Popularne modele opon klasy premium to:

  • Continental ContiSportContact 5
  • Michelin Pilot Sport 3
  • Dunlop SP Sport Bluresponse

Opony klasy średniej spełnią oczekiwania kierowców pokonujących rocznie niewielkie przebiegi. Tego typu opony sprawdzają się w samochodach klasy średniej oraz ciężkich SUV-ach. Cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kierowców ze względu na dobre osiągi w każdych warunkach.

Popularne modele opon klasy średniej to:

  • Hankook Ventus S1 Evo 2 K117
  • Falken Azenis FK510
  • Fulda SportControl 2

W teorii najgorszą klasą są opony ekonomiczne, które cechują się prostymi rozwiązaniami technologicznymi. Zwykle opony budżetowe są cięższe i wykonane z mniej odpornej na ścieranie mieszanki. Tego typu opony będą dobrym wyborem dla mało wymagających kierowców, którzy poruszają się niewielkim samochodem z małym silnikiem w cyklu miejskim.

Popularne modele opon klasy ekonomicznej to:

  • Kormoran Vanpro B3
  • Dębica Presto HP
  • Zeetex ZT1000

Opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Jaki jest najlepszy rodzaj bieżnika?

Bieżnik to część opony, która styka się z nawierzchnią drogi i ma decydujący wpływ na zachowanie ogumienia w różnych warunkach na drodze. Istnieją trzy rodzaje najpopularniejsze rodzaje wzorów bieżnika opon - kierunkowy, symetryczny i asymetryczny. Przy wyborze opon letnich ważne jest, aby dopasować wzór bieżnika, który najlepiej pasuje do naszego stylu jazdy i sposobu użytkowania pojazdu.

Bieżnik opon kierunkowy ma charakterystyczny wzór nawiązujący do litery V. Opony z takim bieżnikiem tworzone są przede wszystkim z myślą o jeździe po mokrej nawierzchni. Wzór bieżnika umożliwia bowiem efektywne odprowadzenie wody. Do zalet opon kierunkowych letnich należy również bardzo dobre hamowanie.

Opony symetryczne mają taki sam kształt po obu stronach bieżnika. Najczęściej występuje w oponach klasy średniej. Ogumienie symetryczne powinno być przeznaczone do samochodów kompaktowych lub miejskich. Nie powinny być stosowane w autach sportowych lub autach z dużym silnikiem, ponieważ spisują się gorzej niż opony kierunkowe na mokrej nawierzchni.

Trzecim rodzajem są opony asymetryczne, które różnią się kształtem bieżnika po stronie zewnętrznej i wewnętrznej. Opony tego typu są popularne wśród kierowców poruszających się samochodami średniej i wysokiej klasy. Ze względu na nietypową rzeźbę bieżnika opony te zapewniają dużą przyczepność i bezpieczeństwo jazdy na mokrej nawierzchni.

Indeks prędkości opony – co oznacza i jak odczytać?

Wartość indeksu prędkości oznacza maksymalną prędkość, z jaką pojazd może poruszać się na danej oponie. Jest bardzo ważnym, ale często pomijanym przez kierowców parametrem. Dlaczego? Wynika w dużym stopniu z niewiedzy, gdzie się znajduje indeks prędkości w oponach letnich i jak go odczytać.

Symbol indeksu prędkości opony umieszczony jest na boku opony, tuż obok miejsca, w którym podany jest rozmiar ogumienia. Indeks prędkości zapisany jest w formie litery alfabetu:

  • Y - 300 km/h
  • W - 270 km/h
  • V - 240 km/h
  • H - 210 km/h
  • U - 200 km/h
  • T - 190 km/h
  • S - 180 km/h
  • R - 170 km/h
  • Q - 160 km/h
  • P - 150 km/h
  • N - 140 km/h
  • M - 130 km/h
  • L - 120 km/h
  • K - 110 km/h
  • J - 100 km/h
  • G - 90 km/h
  • F - 80 km/h
  • E - 70 km/h
  • D - 65 km/h
  • C - 60 km/h
  • B - 50 km/h

Opony z wyższym indeksem prędkości często oznaczają się lepszą przyczepnością i większą stabilnością samochodu. To istotny wskaźnik szczególnie w przypadku opon letnich. Trzeba pamiętać, że nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż zalecane przez producenta. Szczegółowe dane na ten temat możemy znaleźć na tabliczce znamionowej samochodu lub w internetowych serwisach oponiarskich.

Czytaj: Oznaczenia na oponach. Jak czytać litery, liczby, symbole?

Opony letnie a indeks nośności opon. Jak odczytać?

Jednym z kryteriów, które trzeba wziąć pod uwagę wybierając opony letnie, jest indeks nośności opon. To wartość, która opisuje maksymalne obciążenie, pod jakim opona może pracować z zachowaniem swoich właściwości. Indeks nośności, podobnie jak indeks prędkości, znajduje się na bocznej ściance opony i określa go wartość składająca się z dwóch lub trzech liczb.

Najpopularniejsze indeksy nośności opon samochodowych:

  • 82 - max. 475 kg
  • 91 - max. 615 kg
  • 94 - max. 670 kg
  • 95 - max. 690 kg
  • 98 -  max. 750 kg
  • 99 - max. 775 kg

Jak dobrać indeks nośności opony do samochodu? Tu z pomocą po raz kolejny przychodzi tabliczka znamionowa auta, znajdująca się zazwyczaj na słupku drzwi kierowcy lub klapie wlewu paliwa.

W tym przypadku najlepiej stosować się ściśle do zaleceń producenta samochodu w kwestii doboru odpowiedniego indeksu nośności opony. Zastosowanie opon nieprzygotowanych do radzenia sobie z masą naszego samochodu jest zachowaniem skrajnie nieodpowiedzialnym, ponieważ grozi niebezpieczną awarią ogumienia.

Jakie opony letnie wybrać? Testy i rankingi są dobrym przyjacielem

Jakie opony letnie kupić? To jedno z najważniejszych pytań kierowcy. Wiadomo już, że wybór opon nie jest łatwym zadaniem i wymaga od nas sporego zaangażowania. Przede wszystkim należy zapoznać się z ofertami opon na lato i przemyśleć, czego oczekujemy od ogumienia.

Czytaj też: Jak dobrać opony letnie?

Wybierając opony letnie, warto zapoznać się z wynikami testów danego modelu. Pod uwagę bierze się testy hamowania, pokonywania zakrętów czy przyśpieszenia. Polecane modele powinny spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Najsłynniejsze testy opon prowadzone są przez ADAC, AutoZeitung, ACE/GTÜ, Auto Motor und Sport oraz AutoBild.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: opony letnie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy