Common Rail to była rewolucja w dieslach. Te błędy niszczą jego reputację
System Common Rail, wprowadzony pod koniec lat 90., zrewolucjonizował konstrukcję silników Diesla, zapewniając lepsze osiągi, niższe spalanie i cichszą pracę. Jednocześnie jego skomplikowana budowa i precyzyjne wykonanie sprawiają, że niewłaściwa eksploatacja może prowadzić do kosztownych awarii sięgających nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Zatankowanie zanieczyszczonego paliwa w silniku z układem Common Rail może skutkować uszkodzeniem wtryskiwaczy o wartości 10 tysięcy złotych, natomiast obecność wody w paliwie prowadzi do awarii pompy wysokiego ciśnienia, której wymiana kosztuje około 7 tysięcy złotych. System Common Rail, stosowany w większości współczesnych silników Diesla, wymaga szczególnej dbałości o jakość paliwa oraz przestrzegania terminów serwisowych.
Czego nie lubi Common Rail?
Układ wtryskowy Common Rail pracuje pod ciśnieniem dochodzącym do 2500 barów. W takich warunkach nawet niewielkie zanieczyszczenia powodują przyspieszone zużycie elementów wtryskiwaczy.
Tolerancje wykonania wynoszą 2-3 mikrometry w przypadku szczeliny między iglicą a korpusem wtryskiwacza. Obecność zanieczyszczeń mechanicznych w paliwie prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń tych komponentów.
Problem nasila się przy obecności wody w paliwie. Przy ciśnieniu roboczym 2000 barów woda nie zapewnia odpowiedniego smarowania, co skutkuje intensywną korozją pompy i wtryskiwaczy. Zatankowanie paliwa z domieszką wody może spowodować awarię układu już po przejechaniu 100-200 kilometrów.
Co niszczy układ Common Rail?
Zwiększone ryzyko występuje podczas tankowania na małych stacjach o niewielkim obrocie paliwem, gdzie w zbiornikach mogą zalegać woda i osady. Niebezpieczne jest również tankowanie bezpośrednio po dostawie paliwa do stacji. Napełnianie zbiorników powoduje mieszanie osadów, które przez kilka godzin pozostają w zawieszeniu.
Niebezpieczne jest także regularne jeżdżenie autem, gdy poziom paliwa spada poniżej 1/4 pojemności zbiornika. Pompa paliwa zaczyna wówczas zasysać zgromadzone zanieczyszczenia. Konsekwencją jest przedostawanie się zabrudzeń do układu wysokiego ciśnienia.
Wymiana filtrów w silnikach z Common Rail
Filtr paliwa w układzie Common Rail wymaga regularnej wymiany co 15-30 tysięcy kilometrów zgodnie z zaleceniami producenta. Element ten chroni komponenty układu wtryskowego przed zanieczyszczeniami mechanicznymi.
Eksploatacja z zużytym filtrem powoduje stopniowe przepuszczanie zanieczyszczeń do układu wysokiego ciśnienia. Dodatkowo wzrasta opór przepływu, co wymusza intensywniejszą pracę pompy paliwa i przyspiesza jej zużycie. Przepełniony separator wody przestaje spełniać swoją funkcję, dopuszczając do przedostania się wody do układu.
Koszt wymiany filtra wynosi 100-300 złotych łącznie z robocizną. Zaniedbanie tej czynności może skutkować koniecznością wymiany pompy wysokiego ciśnienia (nawet 5 tysięcy złotych) oraz wtryskiwaczy (kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych).
Common Rail i uruchamianie silnika
Rozruch silnika z układem Common Rail przy temperaturze poniżej -10°C wymaga szczególnej procedury. W niskich temperaturach paliwo zwiększa swoją lepkość, co utrudnia pracę pompy wysokiego ciśnienia. Długotrwałe używanie rozrusznika (powyżej 10 sekund) przy braku zapłonu powoduje pracę pompy bez odpowiedniego smarowania, co przyspiesza zużycie jej elementów. Każda taka próba skraca żywotność układu.
Prawidłowa procedura zakłada krótkie, maksymalnie 10-sekundowe próby rozruchu z przerwami umożliwiającymi zadziałanie świec żarowych.
Po czym poznać, że Common Rail jest uszkodzony?
Pierwsze symptomy problemów z układem wtryskowym obejmują wydłużony czas rozruchu silnika, szczególnie widoczny podczas porannego uruchamiania, gdy silnik wymaga kilku prób zanim odpali lub gaśnie zaraz po uruchomieniu.
Kolejne objawy to nierównomierna praca silnika na biegu jałowym, szarpanie podczas jazdy ze stałą prędkością oraz spadek mocy podczas przyspieszania. Symptomy te wskazują na problemy z ciśnieniem paliwa lub nierównomierną pracą wtryskiwaczy. Nadchodzące problemy z Common Rail może też wskazywać czarny dym wydobywają się podczas przyspieszania, który świadczy o nadmiernej dawce paliwa, z kolei biały dym wskazuje na nieprawidłowe rozpylenie paliwa.
Najpoważniejszym objawem jest przejście silnika w tryb awaryjny z ograniczeniem mocy i obrotów. Stan ten wymaga natychmiastowej diagnostyki, gdyż dalsza eksploatacja może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia układu.
Ile kosztuje naprawa Common Rail?
Regeneracja pojedynczego wtryskiwacza kosztuje 300-700 zł. W przypadku konieczności regeneracji całego kompletu czterech wtryskiwaczy koszt wynosi 1,2-1,8 tys. zł.
Wymiana na nowe wtryskiwacze stanowi znacznie większy wydatek. Oryginalne części kosztują 1,5-2,5 zł za sztukę, co przy czterech cylindrach daje łączny koszt 6-10 tysięcy złotych. Dodatkowo należy uwzględnić koszt kodowania i kalibracji wynoszący 500-1000 zł.
Regeneracja pompy wysokiego ciśnienia kosztuje 800-2500 zł, natomiast wymiana na nową 2,5-7 tys. zł w zależności od modelu pojazdu. W przypadku samochodów klasy premium koszty mogą być wyższe. Całkowita awaria układu obejmująca pompę, wtryskiwacze, szynę i przewody może generować koszty dochodzące do 15 tysięcy złotych.